Image
25.2.2015 0 Comments

Slovensko je v digitalizácii na chvoste, obsadilo 21. miesto v rámci EÚ

technologie.jpg V oblasti digitálnej pripravenosti obsadilo Slovensko 21. miesto spomedzi 28 členských štátov EÚ. Vyplýva to z Indexu digitálnej ekonomiky a spoločnosti (DESI), ktorý v utorok zverejnila Európska komisia.

"Máme dobrú úroveň digitálnych zručností, 76 percent Slovákov pravidelne používa internet, takmer 60 percent má aspoň základné digitálne zručnosti," informovala Ingrid Ludviková zo Zastúpenia EK na Slovensku. DESI má za cieľ zmapovať úroveň internetového pripojenia, internetových zručností, online činností ako aj stupeň rozvoja kľúčových digitálnych technológií a digitálnych verejných služieb.

Slováci sú podľa zverejnených informácií aktívni online. Správy číta online 65 %, sociálne siete využíva 63 % a 55 % uskutočňuje hlasové alebo video hovory cez internet. "Slováci takisto v dosť veľkej miere využívajú elektronické bankovníctvo, až 51 percent a 58 percent nakupuje online," priblížila Ludviková. Podľa nej však pokrivkávame v oblasti pevnej širokopásmovej siete, kde 15 % slovenských domácností ešte stále nemá pevné širokopásmové pripojenie.

Ďalšou výzvou pre Slovensko je podľa EK oblasť digitálnych verejných služieb. "Zatiaľ čo každý piaty používateľ internetu sa dostal do kontaktu s verejnou správou a zasielal vyplnené formuláre, z hľadiska online ponuky je Slovensko na jednom z posledných miest v EÚ," upozornila Ludviková. Iba 7,4 % všeobecných lekárov využíva elektronickú výmenu lekárskych údajov (36 % v EÚ) a iba 3,5 % všeobecných lekárov odosiela lekárske predpisy lekárnikom elektronicky, v tejto oblasti sa nachádzame na 23. mieste.

Podľa spomínaného indexu väčšina Európanov pravidelne využíva internet. Kým v roku 2013 to bolo 72 %, vlani sa zvýšil tento počet na 75 %. Európania si tiež radi vyhľadávajú audiovizuálny obsah. Až 49 % z tých, čo surfujú po internete, sa hrávajú hry alebo si okrem nich sťahujú aj obrázky, filmy alebo hudbu. Z výsledkov DESI vyplynulo, že len 15 % malých a stredných podnikov sa zaoberá internetovým predajom, pričom menej ako polovica z týchto 15 % má v rámci tohto druhu predaja aj cezhraničnú pôsobnosť. Online formuláre na zasielanie informácií verejným orgánom používa 33 % Európanov.

"Z týchto údajov vyplýva, že Európa sa čoraz viac digitalizuje a Európania ochotne využívajú skvelé nové služby. Prevažná väčšina z nich má o online služby záujem," zhodnotil súčasný stav podpredseda pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip. Podľa komisára pre digitálnu ekonomiku a spoločnosť Günthera H. Oettingera digitálny index poukazuje na to, ako radikálne sa zmenil spôsob sledovania filmov. "Ľudia síce v televízii aj naďalej sledujú svoje obľúbené seriály, ale značný počet z nich, až 40 percent, sleduje aj video na požiadanie a filmy na internete. Musíme sa prispôsobiť potrebám občanov a porozmýšľať nad prispôsobením našej politiky," konštatoval.

Podľa EK je digitálny index osobitne dôležitý pri príprave stratégie digitálneho jednotného trhu, ktorú by mala predstaviť v máji tohto roka. Cieľom stratégie je vytvoriť podmienky pre európskych občanov a spoločnosti, aby lepšie využívali významné cezhraničné príležitosti vyplývajúce z digitálnych technológií. Vďaka vytvoreniu jednotného digitálneho trhu môže Európa podľa EK už o päť rokov dosiahnuť až 250 miliárd eur v rámci dodatočného rastu, ako aj státisíce nových pracovných miest.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá