Image
8.1.2015 0 Comments

AeroMobil: Ako Slováci dobývajú svet

Sú chvíle, keď je to hrdý pocit, byť Slovákom. Hlavne keď niekto znás dosiahne fakt prenikavý úspech. Vminulom roku to bol určite AeroMobil 3.0, ktorý sa svetu ukázal vhistorickom komplexe Hofburg vstrede Viedne počas konferencie Pioneers. Správa otomto projekte sa do dvoch hodín od predstavenia dostala na server britského The Guardian aamerického Washington Post.

qr_aeromobil.jpg

Pozrite si prvý let najnovšej verzie lietajúceho automobilu AeroMobil. Tento projekt slávil celosvetový úspech na výstave Pioneer vo Viedni.

O chvíľu bol na titulke technologického webu Mashable ahodnota firmy AeroMobil počas prezentačného dňa vzrástla niekoľkonásobne. My sme oslovili tvorcov tohto projektu Štefana Kleina (ŠK – šéfdizajnér, CTO aspoluzakladateľ) a Juraja Vaculíka (JV – CEO aspoluzakladateľ) a prinášame vám predstavenie AeroMobilu vo forme rozhovoru.

PCR: Keby ste mali vybrať tri najdôležitejšie dôvody celosvetového úspechu a záujmu oAeroMobil, ktoré by to boli?

JV: Určite je to prvé úspešné spojenie auta a lietadla do nového objektu, ktorý nielen lieta a zároveň jazdí po ceste, ale aj výborne vyzerá. Po druhé je to splnenie dlhoročného sna mnohých ľudí, ktorí snívali o budúcnosti plnej lietajúcich áut, a splnenie túžby po slobodnom presune veľmi inovatívnym spôsobom. Po tretie je to revolučná inovácia, ktorá môže zmeniť spôsoby, ako sa dnes presúvame od dverí k dverám.

PCR: Ako plánujete využiť aktuálnu popularitu AeroMobilu?

JV: Publicita a pozornosť, ktorú AeroMobil vyvolal, nás motivuje k ďalšej práci na prototype. Čaká nás úplná certifikácia letovej schopnosti a homologizácia vozidla na cestu, čo určite nie sú jednoduché úlohy. Ale vďaka popularite projektu máme vo viacerých inštitúciách EÚ a odborných kruhoch dobrú podporu.

pioneers2014.jpg

Záujem novinárov oAeroMobil bol obrovský, Štefan Klein aJuraj Vaculík boli hlavnými hviezdami konferencie Pioneers

PCR: Aké boli najväčšie technické problémy pri konštrukcii AeroMobilu?

ŠK: Vždy, keď sa vytvára niečo nové, vznikajú výzvy, ktoré treba vyriešiť. AeroMobil priniesol počas svojho vývoja jednu zásadnú – či ísť cestou integrácie alebo transformácie vozidla. Prvý AeroMobil, ktorý bol integrovaným vozidlom, spĺňal predstavu dobrého lietajúceho objektu, ale nebol vhodný na použitie na ceste. Bol príliš široký a s uzavretým krídlom nevyzeral úplne ako klasický automobil. Nakoniec sa ako správna voľba ukázala transformácia. Dnes máme k dispozícii vozidlo, ktoré sa dokáže premeniť z automobilu na lietadlo, pričom žiadny z týchto stavov nevyzerá bizarne. Je prirodzený a zodpovedá očakávaniam, ktoré od týchto objektov máme. Dizajn bol hlavný princíp pri vytváraní AeroMobilu. Nešlo iba o to, ako technicky vyriešiť spojenie auta a lietadla. Snaha bola vytvoriť nový produkt, ktorý by mohol reprezentovať úplne novú kategóriu vozidiel. Podobne ako pri motocykloch. Motorka nie je bicykel s motorom alebo dvojkolesové auto. Je to úplne samostatná kategória.

PCR: Koľko hodín má nalietaných najnovšia verzia AeroMobilu? Stále ste jeho jediným pilotom?

ŠK: Prototyp AeroMobil 3.0 v rámci testovacieho programu zalietavania absolvoval viac ako 20 krátkych vzletov a pristátí. V októbri úspešne uskutočnil prvý okruh okolo nitrianskeho letiska vo výške asi 200 m. Tento let je zachytený aj na videu, ktoré možno vidieť na webovej stránke aeromobil.com. Zatiaľ všetky testovacie lety pilotujem ja osobne.

AeroMobil 3 Let.jpg

Takto lieta AeroMobil, vpozadí je JE Mochovce

PCR: Ozvali sa hlasy, že AeroMobil neumožní vyhnúť sa zápcham v mestách, lebo nebude mať na to vhodnú štartovaciu dráhu. Aký je vás názor? Ako to teda bude so zápchami vmestách?

ŠK: AeroMobil v budúcnosti umožní efektívnu prepravu od dverí k dverám, z bodu A do bodu B vzdušnou čiarou. Už to samo osebe dokáže odľahčiť dopravu na cestách. Plánovanie prepravy sa zjednoduší a vzniknú nové algoritmy, ktoré zefektívnia celý proces. Do Košíc nebude treba cestovať 6 hodín cez Žilinu alebo Lučenec. Priamo poletíte niečo vyše hodiny a poletíte v čase, keď to potrebujete. Okolo miest a popri diaľniciach môžu vzniknúť jednoduché pristávacie dráhy, ktoré umožnia jednoduchý vzlet a pristátie. Len okolo Bratislavy ich je asi 5 (Senec, Tomášov, Kvetoslavov, Šamorín, Dunajská Streda) a ich počet sa zvyšuje.

AeroMobil 3 vrtula.jpg

AeroMobil je aj odizajne, všimne si ho každý

PCR: Máte odhad, kedy sa pristúpi k výrobe modelu, ktorý sa bude predávať iným majiteľom?

JV: Náš predpoklad je v rozmedzí dvoch až troch nasledujúcich rokov. Všetko závisí od toho, ako rýchlo zvládneme leteckú a automobilovú certifikáciu. Pred nami tento proces nikto v takomto rozsahu neabsolvoval. Treba zvládnuť regulácie, ktoré sa tvorili takmer 100 rokov, takže to nie je úplne jednoduché.

PCR: Aká je prístrojová výbava AeroMobilu?

ŠK: Prototyp AeroMobil 3.0 má zatiaľ implementovanú štúdiu interiéru, kde je veľa prvkov, ktoré vo finálnej verzii nebudú. Máme zdvojené analógové a digitálne prístroje. Prístrojový panel je rozdelený na tri základné sekcie. V ľavej časti sú ukazovatele známe z automobilového sveta, nasledované analógovými leteckými „budíkmi“, v strede je autopilot, navigácia, komunikácia a druhý multifunkčný displej. Úplne vpravo sa ovláda transformácia vozidla. Celému kokpitu dominuje patentované riadenie, zdvojený volant, ktorého štúdia sa výborne osvedčila v praxi. Čo sa digitálnych prístrojov týka, využívame tzv. glass cockpit s dvoma obrazovkami Garmin G3X, ktorý sa dnes považuje za vyšší štandard vo svojej kategórii. Obsahuje rôzne aplikácie, ako sú napríklad synthetic vision (zobrazovanie terénu na displeji), detekcia prekážok v dráhe letu, meteorologické mapy a predpovede, interaktívne mapy a pod.

AeroMobil 3 interier.jpg

Takto to vyzerá vkokpite prototypu

PCR: Bude mať AeroMobil mobilnú aplikáciu?

JV: Niečo v tomto zmysle pripravujeme, ale neradi by sme predbiehali, čo to bude, kým to nie je úplne hotové. Môžeme však povedať, že AeroMobil si bude možné virtuálne vyskúšať.

PCR: Ako je to so spotrebou palív v režime auta a v režime lietadla?

ŠK: V súčasnej konfigurácii, keď prototyp testujeme s motorom Rotax 912, je spotreba typická pre tento motor, teda 15 litrov na hodinu v režime lietadla a približne 7 l/100 km vrežime auta. AeroMobil jazdí a lieta na bežný automobilový benzín, takže sa dá natankovať na akejkoľvek čerpacej stanici.

Ďakujeme za rozhovor.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Farebná tlač v profesionálnej kvalite pre každého

08.11.2016 00:00

OKI Smart Colour Solutions Event  Spoločnosť OKI sa posledné tri roky orientovala najmä na multifunkčné tlačiarne do kancelárskeho prostredia a posunula sa od predaja produktov k predaju komplexných ...

Magazín

Ako na výrobu technologických produktov v Číne

08.11.2016 00:00

Ste startup, ktorý ukončil vývoj produktu a chystá sa na veľkosériovú výrobu? Hľadáte dodávateľa, ktorý vám ponúkne čo najlepšie podmienky? Poďte sa pozrieť, ako sa vyrába v Číne. O praktické skúseno ...

Magazín

Budúcnosť patrí high-endu

08.11.2016 00:00

Ako naznačujú výsledky prieskumov trhu agentúry CIPA (Camera & Imaging Product Association), predaj digitálnych fotoaparátov od roka 2010 vytrvalo klesá. Z pôvodných 121,5 milióna kusov do roku 20 ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá