SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Volkswagen ID.Buzz Pro + ID.Buzz Cargo / Sympatické retro dvojčatá

0

Volkswagen ID.Buzz je asi jeden z naj­očakávanejších elektromobilov a je na to hneď viacero dôvodov. Tým najväčším však predsa len bude jeho dizajn. Už dlho som nemal na teste auto, za ktorým by sa každý otáčal a ktoré by vzbudzovalo takú veľkú pozornosť. Navyše sa mi v krátkom čase po sebe dostali do rúk obe aktuálne verzie – osobná 5-miestna Pro aj úžitkové „plechové“ Cargo. Verziu Cargo som mal v populárnom dvojfarebnom lakovaní s tmavomodrou spodnou časťou a bielym vrchom. Mimochodom, výrobca si za tento výstrelok účtuje nezanedbateľných 3168 eur. Verziu Pro som dostal jednofarebnú s peknou sivou metalízou, ale záujem okoloidúcich to nijako neovplyvnilo. Auto bolo stále stredobodom pozornosti.

SAMSUNG 042024 Advertisement

Nápaditý retro dizajn vychádza z ikonického dizajnu Volkswagen T2 z minulého storočia a zdieľajú ho obe verzie. ID.Buzz je postavený na koncernovej platforme MEB pre elektrické vozidlá, ktorú poznáme z modelov ID.4, ID.5, Audi Q4 etron alebo ENYAQ. S týmito modelmi má spoločný aj pohonný systém a výbavu. Lítiovo-iónová batéria v podlahe vozidla má kapacitu 82 kWh, z čoho sa využíva 77 kWh. DC nabíjanie má maximálny výkon 170 kW, vstavaná AC nabíjačka je trojfázová s výkonom 11 kW. Vozidlo podporuje funkciu Plug & Charge, vďaka ktorej stačí na kompatibilných nabíjačkách pripojiť nabíjací kábel a nabíjanie sa spustí automaticky. Túto technológiu aktuálne podporujú nabíjacie stojany IONITY, ale postupne bude pribúdať aj u ďalších prevádzkovateľov. My sme vozidlá testovali aj na nabíjacích staniciach ZSE Drive ktoré dnes poskytujú nabíjanie v rámci celého Slovenska. V sieti ZSE Drive sa nachádza množstvo nabíjacích bodov od 11 kW AC nabíjačiek na miestne nabíjanie až po vysoko výnonné nabíjacie stanice s výkonom 350 kW. 


V kabíne verzie Cargo je kreslo vodiča a lavica pre dve osoby

Vozidlo využíva zadný náhon so synchrónnym elektromotorom s permanentnými magnetmi a s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 310 Nm. Vďaka nemu zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 145 km/h. Parametre sú zhodné pre obe verzie.

Kabína je podobná v oboch verziách, rovnaký je volant, prístrojový panel aj centrálny displej s multimediálnym systémom. Hlavné odlišnosti sú na vrchnej časti palubnej dosky. Verzia Cargo má vpredu pod oknom veľký odkladací priestor vybavený vpravo 12 V zásuvkou a vľavo portom USB-C. Výduchy klimatizácie po bokoch sú štvorcové, vrch palubnej dosky je čierny s embosovaným vzorom. Osobná verzia má spredu členenú vrchnú časť palubnej dosky s imitáciou dreva a úzkymi výduchmi klimatizácie. Predné sedadlá sú vo verzii Cargo v usporiadaní 1+2, v osobnej sú dve kreslá s odnímateľným stredovým boxom v strede. Čelné sklo je nezvyčajne ďaleko od vodiča a dvojitý A stĺpik nesie pomerne veľké bočné okienko, ktoré uľahčuje výhľad. Ten je z kabíny dopredu aj do strán veľmi dobrý, a to aj vďaka vysokému posedu. 

Vo verzii Cargo kabína, samozrejme, končí hneď za sedadlami, takže výhľad dozadu je iba bočnými spätnými zrkadlami. Pri cúvaní pomôže zadná kamera, inú vozidlo nemá. Nákladový priestor je prístupný posuvnými dvermi na pravej strane a dvojkrídlovými vzadu. Tie majú poistku na otvorenie o 90°, teda v profile vozidla. Ak potrebujete napríklad zacúvať k rampe alebo naložiť niečo vysokozdvižným vozíkom, možno ich otvoriť až na 180°. Naša výbava mala nákladový priestor vybavený príplatkovými prvkami, ako je LED osvetlenie, úchytný systém s množstvom kotviacich bodov a lištami, pravdepodobne na policový systém, a podlahu z odolného plastu. V priestore pod schodíkom pri pravých posuvných dverách je zatvárateľná schránka, do ktorej možno zbaliť napríklad nabíjací kábel. To je veľmi praktické, lebo ináč by prekážal v nákladovom priestore. Ak prepravujete dlhé predmety, je na pravej strane nízky otvor, vedúci až pod sedadlo spolujazdca. Je celý zakrytovaný, takže prístup doň je iba z nákladového priestoru. Hodí sa na dosky, prípadne trubice a podobne.

Osobná verzia má, samozrejme, jednopriestorovú kabínu. Interiér je priestranný a vďaka veľkému preskleniu je auto svetlé. Do kabíny sa pohodlne posadí päť ľudí, pričom priestor na batožinu je obrovský. Auto môže mať aj tak­zvanú multiflex podlahu, ktorá horizontálne rozdeľuje batožinový priestor a jej výška je nastavená tak, že po sklopení sedadiel vzniká rovná podlaha. Pod podlahou vzadu pritom vznikne veľký ukladací priestor. Túto výbavu sme však v našom modeli nemali, tu bol kufor voľný a zmestíte doň naozaj veľa. Pokojne sem uložíte kočík aj zo dva detské bicykle s množstvom batožiny. V súčasnosti je dostupná konfigurácia iba ako v našej testovanej verzii, teda samostatné kreslá vpredu a delená lavica 2+1 vzadu. Predné sedadlá môžu byť, samozrejme, za príplatok elektricky ovládané a vyhrievané. V testovanej verzii boli iba vyhrievané. Pri takomto aute by človek čakal väčšiu variabilitu sedadiel, najmä keď koncept pred pár rokmi na Ženevskom autosalóne ukázal krásny koľajnicový systém, vďaka ktorému bolo možné dokonca sedadlo spolujazdca otočiť. Do série sa z toho, žiaľ, nedostalo nič. Zadnú lavicu možno síce pozdĺžne posúvať v zaujímavom rozsahu, ale to je všetko. Na druhej strane sedenie na všetkých sedadlách je pohodlné a všetci cestujúci majú dostatok priestoru. Na zadných sedadlách reálne odveziete troch dospelých, aj keď, samozrejme, s kompaktnejšími postavami. V prípade rodinného auta ide o viac než dostatok priestoru. Predné sedadlá sú pomerne vysoké aj v základnom nastavení a menšie postavy by mohli mať trošku problém s dočiahnutím na pedále, ale to je iba môj odhad.


Usporiadanie palubnej dosky s displejmi aj dotykový volant sú zhodné s modelmi ID.4, ID5

Samostatná kapitola je infotainment. Ide o najnovšiu generáciu toho, čo nájdete v modeloch ID.4 GTX či ID.5. Auto má možnosť aktualizácií vzduchom a tú využíva aj nový aplikačný obchod, pomocou ktorého si teraz môžete dokupovať výbavu vozidla. Keďže verzia Pro bola zo stránky asistentov vybavená vcelku dobre, hoci by sa aj tu dalo čo-to doplniť, verzia Cargo v podstate okrem adaptívneho tempomatu s upozorňovaním na opustenie jazdného pruhu nemala nič. Pri pohľade do aplikačného obchodu sme si mohli doinštalovať napríklad navigáciu, pripojenie na zrkadlenie mobilu pomocou Android Auto alebo Apple CarPlay, systém Travel Assist plus a podobne. Väčšina doplnkov je, samozrejme, platená, aj keď v niektorých prípadoch máte možnosť napríklad na mesiac si funkciu otestovať zadarmo alebo si ju predplatiť na obmedzený čas, na mesiac či na rok, prípadne aktivovať trvale. Pri porovnaní cien vychádza takéto dokúpenie o niečo drahšie ako pri zakúpení s autom, nie je to však dramatický rozdiel. V niektorých prípadoch to však môže byť aj pre zákazníka zaujímavé. Často sa totiž stáva, že zákazník v snahe ušetriť pri kúpe vyškrtne niektoré asistenčné systémy, ktoré považuje za nepotrebné, ale časom pri používaní auta zistí, že by to predsa len nebolo zlé mať. Predtým ste mali jednoducho smolu. Teraz stačí zájsť do aplikačného obchodu a funkciu aktivovať. Rovnako to platí aj pre ďalšieho majiteľa, ktorý auto kúpi z druhej ruky.


Zadná lavica verzie Pro je delená 2+1 a možno ju pozdĺžne posúvať a nastavovať sklon operadiel

Verzia Pro v našom prípade bola vybavená lepšie, ale o úplnej výbave sa hovoriť nedá. Napriek cenovke presahujúcej 74 000 eur by sa tu ešte minimálne nejakých 10 000 eur do výbavy zmestilo. V každom prípade sme si však mohli vyskúšať inteligentný adaptívny tempomat s online službami, udržiavanie v jazdnom pruhu či parkovací asistent a 360° kamerový systém. Adaptívny tempomat pracuje s autonómnou jazdou 2. úrovne, takže automaticky preberá rýchlosti a spomaľuje pred prudkými zákrutami, križovatkami a inými rizikovými úsekmi. Systém pracuje veľmi dobre, žiaľ, problematická je zanedbaná aktualizácia GPS databáz na našom území aj v niektorých okolitých krajinách, takže hlavne v rámci obcí, ak boli posúvané hranice so značkou začiatku a konca obce, môže mať problémy. To však nie je problém Volkswagenu, stretávajú sa s tým aj iní výrobcovia. Infotainment bol vybavený navigáciou s plánovaním nabíjacích zastávok aj možnosťou bezdrôtového pripojenia Apple CarPlay a Android Auto. 

 

Vcelku je VW ID. Buzz Pro skvelý rodinný van, ktorý kombinuje retro dizajn s modernými technológiami a veľkým vnútorným priestorom. S touto verziou nám spotreba vychádzala po týždennom teste na úrovni 21,5 kWh/100 km v kombinovanej prevádzke. Po okreskách a v meste sa spotreba ustálila na 16,9 kWh/100 km.

Verzia Cargo je zaujímavé riešenie pre remeselníkov alebo regionálne zásobovanie či doručovanie. V rámci mesta a okresiek sme dosiahli priemernú spotrebu 16,5 kWh/100 km, v kombinovanej prevádzke stále výborných 19,5 kWh/100 km.

Spoločné špecifikácie

Motor: Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi (PSM), max. výkon 150 kW, max. krútiaci moment 310 Nm, pohon zadných kolies, Li-ion batéria 82 kWh, využiteľná kapacita 77 kWh, nabíjací konektor CCS2 vpravo vzadu, AC nabíjačka 3f 11 kW, DC nabíjanie 170 kW, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,2 s, max. rýchlosť 145 km/h

TESTY

ID.Buzz Pro

ID.Buzz Cargo

Spotreba v teste (kWh/100 km)

16,9 - 21,5

16,5 - 19,5

Dojazd v teste (km)

350 - 430

380 - 450

Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW)

11

11

Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW)

11

11

Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW)

50

50

Čas nabíjania 10-80 % (min)

70

70

Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW)

164

139

Čas nabíjania 10-80 % (min)

30

33

     

TEST NEXTECH

09/2023

09/2023

Cena modelu od (EUR s DPH)

65 679

62 148

Cena testovaného vozidla (EUR s DPH)

74 488

73 704

Hodnotenie ID Buzz Pro

+ Priestor pre cestujúcich, spracovanie, možnosti nabíjania, adaptívne matrixové svetlá, jazdné vlastnosti
- Nezaškodilo by viac mäkčených materiálov v interiéri

Hodnotenie ID Buzz Cargo

+ Spracovanie, jazdné vlastnosti, možnosti nabíjania, dobré riešenie nákladového priestoru
- Testovaný kus bez navigácie aj možnosti zrkadlenia mobilu

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať