Image
17.8.2016 0 Comments

Prieskum hráčov Pokémon Go: Prečo hrajú, čo ich baví, vydrží im ošial aj po lete?

Posledné týždne vidieť po mestách pohyb duchom neprítomných ľudí, zahľadených do svojich mobilov podstatne viac, než je to obvyklé. Pokémon Go priniesol totiž inovatívny herný systém prepájajúci digitálny svet s tým skutočným. Tieto mechanizmy síce obsahovala aj hra Ingress od tých istých vývojárov, no jej popularita a hranosť sa s Pokémonmi nedá ani porovnať. Prirodzene sa teda objaví otázka, či si Pokémon Go udrží svoju obľúbenosť dlhodobo alebo je to len ošiaľ spôsobený značkou, ktorý čoskoro zmizne. Aby sme lepšie pochopili, čo sa skrýva za úspechom aplikácie, pozrime sa na výsledky on-line prieskumu UX štúdia Lighting Beetle, ktoré vyspovedalo 192 hráčov zo Slovenska.

Značka a nostalgia
Všetko nasvedčuje tomu, že nostalgia k značke Pokémon je jeden z hlavných determinantov úspechu tejto novinky. Až 70,2 % jej hráčov sa totiž nachádza vo veku medzi 20 až 29 rokmi, čo je práve ten vek, v ktorom boli ako deti zastihnutí prvou vlnou pokémánie v podobe Gameboy hry a TV seriálu. Práve s hrami na Gameboy má už skúsenosť až 57 % respondentov, takže nejde o žiadnych nováčikov. Vyjadrenie, že značka a nostalgia k nej patria medzi hlavné dôvody prvotného záujmu o hru, navyše priamo vyslovilo 65 % všetkých respondentov.

Prepojenie digitálneho a reálneho sveta
Napriek tomu, že technológia na takéto prepojenie existuje už od príchodu prvých smartfónov, až doteraz sa nenašla hra, ktorá by takýto mechanizmus dokázala hráčom masovo „predať“. Svet pokémonov bol však naň ako stvorený. Esenciálnou súčasťou pôvodných hier bol práve pohyb po otvorenom virtuálnom svete, hľadanie a trénovanie pokémonov či súboje v lige.

Pokémon Go však ide ešte ďalej a hráčov vyzýva robiť popri hre aj iné aktivity. Až 49 % hráčov oceňuje, že ich hra motivuje viac chodiť von, a 22 % hráčov sa dokonca vyjadrilo, že vďaka hre si nachádzajú nových priateľov. Ďalšia novinka, ktorú respondenti označili za posun vpred, je systém Pokéstopov – teda miest, kde sa dajú nájsť špeciálne bonusy. Tie sa príhodne nachádzajú na rôznych námestiach, parkoch či historických pamiatkach, a až 36 % respondentov sa vyjadrilo, že vďaka nim lepšie spoznávajú svoje okolie.

Jednoduchosť ovládania
Predchádzajúce hry Pokémon boli verzia po verzii komplexnejšie a zložitejšie, aby mali čo nové ponúknuť jej existujúcim fanúšikom. To však množstvo nových záujemcov odradzovalo. Pokémon Go však na to išiel inak. Ak dáme bokom prepojenie digitálneho a reálneho sveta, ostane nám vlastne úplne jednoduchá hra.

Hráč chodí po exteriéri s mobilom v ruke, až kým nenarazí na Pokémona. Hra ho v tom momente prepne do módu chytania, kde používatelia hádžu na príšerky Pokébaly, až kým sa nechytia alebo neujdú. Okrem toho sa v hre ešte nachádzajú telocvične, kde môžu hráči použiť svojich Pokémonov na boj s digitálnymi súpermi. Hra je v podstate taká jednoduchá, že ponoriť sa do nej naplno je otázka hodín či dokonca minút. To potvrdzuje aj náš prieskum, v ktorom si až 92 % hráčov osvojilo herný systém veľmi rýchlo a bez väčších komplikácií.

Skvelé načasovanie
Vydanie verzie Go bolo od začiatku veľmi dobre načasované. Letné mesiace poskytujú najlepšie podmienky na to, aby ľudia povychádzali z ich príbytkov a radšej trávili čas vonku namiesto za počítačom. Pre skupinu hráčov z radov vysokoškolských študentov prišli vhod aj letné prázdniny. Práve ľudia medzi 18 až 24 rokov sú totiž najpočetnejšia skupina, dosahujúc až 53% celkovej hráčskej základne.

Malé výhry
S heslom „Catch’em all“ vyzýva Nintendo už takmer dve dekády svojich hráčov k tomu, aby pochytali a vytrénovali čo najviac Pokémonov a stali sa tak najlepšími trénermi. Túto skutočnosť potvrdili aj respondenti – pre 67% hráčov je najuspokojivejší moment, keď sa im konečne podarí chytiť nového Pokémona. To je pre dlhodobú hrateľnosť podstatne dôležitejšie ako prepojenie s realitou či sociálne aspekty - a na svete neexistuje veľa hier, ktoré by zvládali motivovať hráčov lepšie ako práve séria Pokémon. Zároveň sa však veľa respondentov nechalo počuť, že sa obávajú chytenia všetkých 150 Pokémonov, čo by znamenalo koniec výzvy a motivácie hrať ďalej. Herná séria však počas rokov vytvorila príšeriek viac než dosť – podľa Wikipédia až 722. Autori teda majú čo pridávať.

Záver
Všetky tieto aspekty pomohli hre stať sa masovou, no nemusia fungovať dlhodobo. Značka Pokémon a mediálny ošiaľ postupne z médií vymiznú, jednoduchá hrateľnosť rýchlo omrzí a pekné letné počasie a prázdniny vystrieda zima a povinnosti. Navyše už teraz mnoho hráčov pociťuje pri hre monotónnosť, a to ešte nie je vonku oficiálne ani 2 mesiace.

Otázka však znie, či Niantic neurobil hru až príliš jednoduchú účelovo. Nielenže sa tak hra stala omnoho prístupnejšou a osvojilo si ju viacej hráčov, ale zároveň by to umožnilo vývojárom sledovať ohlas fanúšikov a flexibilne na ňu reagovať. Už teraz autori oznámili, že plánujú pridať dve nové funkcie. A úplnou náhodou sú to práve tie, ktoré sa aj v našom prieskume objavili na vrchole najčastejšie vyslovených požiadaviek - súboje medzi hráčmi a vymieňanie Pokémonov.

Nalákať jednoduchosťou čo najviac hráčov a potom pridávať nové herné mechanizmy, ktorými by si ich hra udržala. Ak je toto skutočne stratégia Nianticu, tak sa ešte máme na čo tešiť. Až 71% hráčov si totiž vie predstaviť hrať Pokémon Go aj o 6 mesiacov, pokiaľ autori na hre ešte zapracujú. Ak si však z tohto celého môžeme niečo zobrať už dnes, je to genialita, s akou autori zvládli uvedenie hry na trh.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Prieskumy trhu

Predaj tabletov klesá aj v treťom štvrťroku. Najviac to pocítili Apple a Samsung, Amazon, naopak, raketovo rastie

08.11.2016 00:10

Podľa predbežných údajov spoločnosti IDC v treťom štvrťroku 2016 (3Q16) pokračoval na svetových trhoch prepad dodávok tabletov. Hoci dodávky v 3Q16 vzrástli v porovnaní s druhým štvrťrokom 2016 o 9,8 ...

Prieskumy trhu 2

Prieskum: Po akých počítačoch túžia Slováci, ako často ich menia a koľko sú ochotní zaplatiť

04.11.2016 00:12

Spotrebiteľský prieskum Microsoftu odhalil niekoľko zaujímavých atribútov. Slováci, ale aj Česi si na nákup notebooku či tabletu radšej zájdu do kamenného obchodu. V e-shopoch nakupujú najmä mladí ľud ...

Prieskumy trhu

Samsung aj Apple vedú rebríček. Z podielu im však stále viac ukrajujú čínske značky

02.11.2016 00:07

Podľa prieskumu spoločnosti IDC sa v treťom štvrťroku 2016 dodalo na svetový trh 362,9 milióna smartfónov. Aj napriek stiahnutiu Samsung Galaxy Note 7 objem dodávok v medziročnom porovnaní vzrástol o  ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá