23.1.2013 0 Comments

Ktoré značky vkladajú Slováci do svojich virtuálnych nákupných košíkov?

Prečo nakupujeme v zahraničí? Pre Slovákov, podobne ako pre väčšinu obyvateľov strednej a východnej Európy, sú najpodstatnejšími faktormi cena a dostupnosť výrobkov. Okrem populárnych značiek ako Adidas alebo Casio tak medzi značkami nakupovanými v zahraničí môžeme nájsť taktiež selektívne značky, ktoré nie sú na slovenskom trhu dostupné. Závery vychádzajú z prieskumu spoločnosti PayPal „Brand Availibility in CEE" (Dostupnosť značiek v strednej a východnej Európe), ktorý sa pýtal 12 tisíc používateľov služby PayPal na Slovensku, v Českej republike, Poľsku, Rumunsku a Maďarsku.

„Dva najvýraznejšie závery správy sú: rastúci počet nízkych zahraničných transakcií (30 - 70 €) a posilňujúca rola Ázie ako obľúbenej nákupnej destinácie," zhŕňa Damien Perillat, regionálny manažér spoločnosti PayPal pre strednú a východnú Európu.

„Transakcie s nízkymi sumami boli doteraz charakteristické pre miestne trhy. Zmena v tomto ohľade naznačuje vzrastajúcu dôveru k online nákupom bez ohľadu na to, kde predajca sídli. Nákupy za malé sumy zároveň dokladajú zrelosť trhu. To okrem iného znamená, že používateľom Internetu vyhovuje a zdá sa im bezpečné vykonávať online menej dôležité, každodenné nákupy. Navyše nakupujú taktiež digitálny tovar - hudbu, elektronickú tlač alebo počítačové hry. Druhým trendom je rastúce postavenie ázijského trhu v oblasti online nákupov. Kultúrna a zemepisná vzdialenosť medzi strednou a východnou Európou a Áziou prestáva hrať rolu. Viac než polovica Slovákov (52,43 %) volí online nákupy v zahraničí najmä kvôli nižším cenám. To platí aj pre ďalšie krajiny z daného regiónu. Druhým najdôležitejším dôvodom pre voľbu zahraničných online obchodov je, že požadovaný tovar nie je na slovenskom trhu dostupný (31,2 %). K ďalším dôvodom, ktoré slovenskí spotrebitelia pre nákup v zahraničí uvádzajú, patrí, že na miestnom trhu nie sú produkty, o ktoré majú záujem, dostupné v najnovšej verzii (11 %), prípadne v niektorej konkrétnej verzii (9,73 %). Slovenský trh sa v tomto ohľade podobá českému, poľskému, maďarskému a rumunskému.

Selektívny tovar nakupujeme v Ázii
K najobľúbenejším značkám oblečenia, ktoré sa nakupujú online, patrí Levi's, Adidas, Nike, Puma, Calvin Klein, Armani alebo Tommy Hilfiger. Slovenskí zákazníci kupujú oblečenie najčastejšie v krajinách Európskej únie (32 %), v USA (16 %) a v Ázii (13 %). Poľskí kupujúci nakupujú online taktiež alternatívne značky ako Billabong, Ben Sherman, DNKY, Fornarina, Guess, Miss Sixty, Moschino alebo Pepe Jeans.

Pokiaľ ide o elektroniku, medzi Slovákmi najoceňovanejšie značky sa radia Apple, Asus, Canon, HTV, Kingston a Samsung. Zákazníci ich najčastejšie nakupujú na miestnom trhu, v zahraničí potom v Ázii (30,5 %), v krajinách EÚ (22 %) a v USA (11 %). Keď však Slováci hľadajú lacnejšiu alternatívu značkových zariadení, mieria na ázijský trh. V regióne často nakupujú v zahraničí, najmä v rámci EÚ, slovenskí a rumunskí zákazníci, ale taktiež Maďari, naopak Poliaci prejavujú väčšiu vernosť svojmu miestnemu trhu.

Čo v zahraničí nakupujeme?
Najobľúbenejšou kategóriou okrem tej zhŕňajúcej iný tovar (53 %) je elektronika (41,28 %). Nasleduje oblečenie (29,87 %), digitálne produkty a softvér (28,39 %), ale taktiež hodinky a šperky (15,6 %) alebo parfumy a kozmetika - do 10 %.

Plné peňaženky a drobné nákupy
Podľa údajov správy o dostupnosti značiek sú najviac zastúpenými skupinami zákazníkov tí, ktorí utrácajú do 60 000 forintov a medzi 17 - 115 € (14 %), a ďalej tí, ktorí v zahraničí utratia vyše 200 €. V druhom vrchole grafu nájdeme používateľov, ktorí v zahraničí utrácajú viac než 200 € - 40 %. Ak porovnáme najvyššie útraty, zistíme, že podiel zákazníkov, ktorí pri online nákupoch zaplatia vyše 200 eur, je vyšší v Rumunsku a na Slovensku než v Českej republike (33 %), Maďarsku (26 %) a Poľsku (22 %).

Čím vyššie vzdelanie, tým väčšia pravdepodobnosť nákupu v zahraničí
Takmer polovica účastníkov prieskumu (44 %) má magisterský titul. Väčšina respondentov žije v stredne veľkých či veľkých mestách. Viac než tretina opýtaných uskutoční online nákup v zahraničí aspoň dvakrát za štvrťrok (37 %). Jedna pätina (19,56 %) vykonáva medzinárodné transakcie najmenej raz mesačne, naproti tomu menej než raz do roka nakúpia iba 4 % respondentov.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Biznis

Šiesty ročník STARTUP AWARDS pozná víťazov a obsahom aj návštevnosťou prekonal všetky predchádzajúce

06.12.2016 00:15

Tohtoročné Startup Awards, ktoré sa konali v piatok 2. decembra v bratislavskom Istropolise, už majú svojich víťazov. V súťaži vyberala zahraničná odborná porota spomedzi dvanástich nápadov celkom v š ...

Biznis

Amazon bude prevážať dáta v kamiónoch. Chce tak ušetriť čas

05.12.2016 10:02

Na svojej používateľskej konferencii re:Invent predstavil Amazon nový spôsob, ako môžu zákazníci presúvať veľké objemy dát do jeho cloudovej služby Amazon Web Services (AWS). Pre veľké firmy, ktoré c ...

Biznis 1

Xiaomi vraj neutrpí poklesom predaja smartfónov, živia ho iné zdroje

02.12.2016 00:19

Prepad predaja smartfónov na čínskom trhu nebude mať významný dosah na spoločnosť Xiaomi, pretože bude kompenzovaný predajom inteligentných domácich spotrebičov a príjmami zo softvéru. Povedal to star ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá