Image
2.5.2014 0 Comments

Facebook a Twitter menia svoj obchodný model

facebook_twitter.jpg Zrod sociálnych sietí v tom (masovom) zmysle, ako ich poznáme teraz, odštartoval pred niekoľkými rokmi v Silicon Valley človek menom Mark Zuckerberg. Zuckerberg a jeho spoločníci najprv nevedeli ani to, ako bude vyzerať ich obchodný model, ale tušili, že ak na jedno miesto zhromaždia milióny ľudí, raz by to mohli dobre zhodnotiť.

Postupom času sa na Facebooku začala zobrazovať reklama a stratégia bola jasná: zistiť o používateľoch čo najviac osobných informácií a predať ich zadávateľom reklamy. Pri vstupe na burzu Facebook zarobil veľa peňazí (minulý týždeň spoločnosť vykázala za prvý štvrťrok roka príjmy vo výške 2,5 miliardy dolárov).

Vo „Facebooklande" bolo všetko v poriadku - okrem jedného malého problému: používatelia začali migrovať z desktopu na mobilné zariadenia, na ktorých nikto toľko nezarábal. Teda okrem Googlu. Odvtedy, čo Google v roku 2011 začal riadiť Larry Page, spoločnosť (vtedy trochu kontroverzne) unifikovala podmienky ochrany súkromia používateľov vo svojich službách. Vďaka tomu mohol Google zbierať používateľské dáta z jednej služby, napríklad z vyhľadávania, a používať tieto informácie na zobrazovanie personifikovaných reklám inde, napríklad na YouTube. A ako neskôr zistil Facebook aj Twitter, tento krok bol predzvesťou zmien v internetovej reklame.

Mnoho používateľov Facebooku, predovšetkým tých mladších, postupne prestalo baviť dorozumievať sa na jednej stránke so svojimi priateľmi, rodinou a spolupracovníkmi. Takže v kombinácii s prechodom z desktopu na mobilné prostredie začali čoraz viac využívať na sociálnu interakciu malé aplikácie typu Snapchat, Instagram či WhatsApp. Vďaka nim získali väčší pocit súkromia a mohli si písať s úzkym okruhom ľudí.

Facebook sa preto rozhodol tieto aplikácie a služby skupovať. Prvý sa pokúsil kúpiť Snapchat, a pretože sa mu to nepodarilo, Zuckerberg vyvinul vlastnú službu s názvom Poke. Lenže tej sa vôbec nedarilo. Pred dvoma rokmi preto kúpil Instagram a pred niekoľkými mesiacmi WhatsApp. Tento týždeň Facebook ohlásil kúpu fitnes aplikácie Moves. Pri kúpe všetkých týchto aplikácií Facebook uvádza, že v nich nič nebude meniť, dokonca ich ani nezahrnie pod svoju značku.

Tieto aplikácie spadajú do kategórií „koho poznáte", „kam chodíte" a „čo máte radi" a rovnaké kategórie osobných dát Facebook zhromažďuje na vytvorenie relevantného a personifikovaného reklamného systému na Facebook.com. Vie sa, že na konferencii F8 Facebook predstaví novú mobilnú reklamnú sieť, ktorá bude predávať reklamy mimo Facebook.com a jeho mobilnej aplikácie. Stratégia je tak úplne zrejmá: zozbierať osobné informácie z rôznych aplikácií a predávať personifikovanú reklamu na niekoľkých miestach. Aj keď názov Facebook sa nebude nikde vyskytovať, spoločnosť Facebook dostane zaplatené.

Podobnú stratégiu zvolil Twitter, keď kúpil v roku 2012 Vine. Tak ako Facebook aj Twitter nechal Vine žiť ďalej pod vlastnou značkou a minulý rok k nemu prikúpil celú mobilnú reklamnú sieť s názvom MoPub. Tento mesiac potom Twitter kúpil spoločnosť Gnip, ktorá sa zaoberá zhromažďovaním dát na sociálnych sieťach. Twitter sa tak pomaly premenil zo sociálnej siete na spoločnosť, ktorá sa zaoberá predajom personifikovanej reklamy.

Sociálna sieť je, samozrejme, stále dôležitá pre obe spoločnosti, ale z dlhodobého hľadiska si manažéri oboch firiem uvedomujú, že treba mať niekoľko mobilných aplikácií, ktoré budú zhromažďovať rôzne dáta, tie potom možno predávať vo vysoko personifikovanej mobilnej reklame na rôznych miestach. Dalo by sa tak povedať, že sa sociálne siete rozpadajú na množstvo menších stránok a aplikácií, ktoré vedia to isté, čo vedeli veľké sociálne siete robiť centrálne.

Zdroj: ComputerWorld


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Biznis

Šiesty ročník STARTUP AWARDS pozná víťazov a obsahom aj návštevnosťou prekonal všetky predchádzajúce

06.12.2016 00:15

Tohtoročné Startup Awards, ktoré sa konali v piatok 2. decembra v bratislavskom Istropolise, už majú svojich víťazov. V súťaži vyberala zahraničná odborná porota spomedzi dvanástich nápadov celkom v š ...

Biznis

Amazon bude prevážať dáta v kamiónoch. Chce tak ušetriť čas

05.12.2016 10:02

Na svojej používateľskej konferencii re:Invent predstavil Amazon nový spôsob, ako môžu zákazníci presúvať veľké objemy dát do jeho cloudovej služby Amazon Web Services (AWS). Pre veľké firmy, ktoré c ...

Biznis 1

Xiaomi vraj neutrpí poklesom predaja smartfónov, živia ho iné zdroje

02.12.2016 00:19

Prepad predaja smartfónov na čínskom trhu nebude mať významný dosah na spoločnosť Xiaomi, pretože bude kompenzovaný predajom inteligentných domácich spotrebičov a príjmami zo softvéru. Povedal to star ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá