SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Dvojlitrový vodíkový turbomotor so vstrekovaním vody dosiahol výkon až 410 koní

0

Rakúska spoločnosť AVL potvrdila simulácie, ktoré ukázali, že jej prototyp 2,0-litrového turbodúchadlového vodíkového pretekárskeho motora vyvinie viac ako 200 koní na liter. AVL používa systém vstrekovania vody spolu s turbodúchadlom na bezpečnejšie spaľovanie a lepšiu produkciu výkonu. Zatiaľ to funguje skvelo. Vodík sa väčšinou používa vo vozidlách, ktoré majú pohonné jednotky s palivovými článkami a elektrický pohon. No čoraz väčšia pozornosť sa začína venovať spaľovacím motorom na vodík. Nie sú však bezproblémové, a to ani v prostredí motoristického športu, v ktorom nespôsobuje ťažkosti neexistujúca infraštruktúra na tankovanie H2 pri cestách.

Ako zdôrazňuje spoločnosť AVL, typický vodíkový motor s vnútorným spaľovaním trpí nízkymi výkonnostnými číslami v dôsledku chudobného spaľovania, teda spaľovania, ktoré zahŕňa vysoký pomer vzduchu k palivu. Hoci chudobné spaľovanie môže byť pozitívom, ktoré zlepšuje spotrebu paliva a znižuje emisie, vedie aj k nižšiemu výkonu, čo je problém najmä v prípade pretekárskeho motora. Keď spoločnosť AVL minulý rok oznámila, že jej divízia pre motošport AVL Racetech vyvíja vodíkový pretekársky motor, vysvetlila, že konštrukcia bude využívať systém vstrekovania vody na zvýšenie výkonu.

SAMSUNG 042024 Advertisement

Spoločnosť tvrdí, že jej inteligentný systém vstrekovania vody PFI dodáva vodu do nasávaného vzduchu motora, čím zabraňuje možnosti predčasného vznietenia a znižuje pomer vzduchu a paliva z chudobného spaľovania na stechiometrickú úroveň. Vzduch dodáva systém preplňovania s obtokovým ventilom. Tohtoročné testovanie prototypu 2,0-litrového štvorvalca s turbodúchadlom overilo najvyššie hodnoty z predchádzajúcich simulácií AVL, pričom motor vyvinul 410 k (302 kW) pri 6500 ot./min a 500 Nm v rozmedzí 3000 až 4000 ot./min. Spoločnosť už skôr uviedla, že výkon približne 201 koní na liter (150 kW) by zabezpečil konkurencieschopnosť motora v moderných pretekárskych triedach blízkych sériovej výrobe.

Pri spaľovaní vodíka nevznikajú žiadne emisie uhlíka, ale stále sa uvoľňujú oxidy dusíka (NOx), najmä pri stechiometrickej úrovni. Motory s chudobným spaľovaním pomáhajú tieto emisie znižovať. Hoci by teda vodíkový palivový článok predstavoval čistejší spôsob s nulovými emisiami, spoločnosť AVL sa domnieva, že spaľovací motor na vodík sa v konečnom dôsledku ukáže pre tímy v motoristickom športe ako ekonomickejší, a to z dôvodu jednoduchšej adaptácie pri prechode z benzínových motorov s vnútorným spaľovaním. Ďalším krokom spoločnosti AVL bude otestovanie 2,0-litrového turbodúchadlového vodíkového agregátu v skutočnom vozidle na pretekárskej trati.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať