Image
23.9.2014 0 Comments

Zabudnuté odkazy

Internetové vyhľadávače sú dnes už prakticky nevyhnutný nástroj na efektívne a hlavne plnohodnotné používanie internetu. Čo sa však stane, ak v nich bude chýbať čoraz väčšie množstvo relevantných výsledkov len preto, že si niekto prial, aby sa pri danom výraze nezobrazili? Mali by byť vyhľadávače len pasívnou reprezentáciou efektívnych vyhľadávacích algoritmov alebo aj nástrojom na ovplyvňovanie názorov?Keď sa v roku 1997 vyhľadávač Google presunul z internetovej domény Stanfordovej univerzity na adresu www.google.com a jeho niekoľkočlenný tím sa presťahoval do garáže v malom kalifornskom meste Menlo Park, len málokto by si trúfal odhadnúť, na akého giganta sa v priebehu pár rokov zmení. Dnes má spoločnosť Google viac ako 50 000 zamestnancov a obrovské spektrum služieb, ktoré dovedna generujú obrat 60 miliárd dolárov ročne. Internetový vyhľadávač je mimoriadne dôležitý prvok internetu a práve Google hrá na tomto trhu prvé husle takmer vo všetkých krajinách sveta. Vo väčšine krajín má pritom trhový podiel viac ako 90 % (vrátane Slovenska), a preto nečudo, že slovo „vygúgliť" (a jeho náležité jazykové ekvivalenty) je dnes synonymom pre internetové vyhľadávanie. Vzhľadom na to, že ľudia do vyhľadávača Googlu zadajú viac ako 6 miliárd dopytov denne, každé zmiznutie relevantných informácií zo zobrazených výsledkov môže mať veľký dosah na to, ako budú niektoré konkrétne osoby, udalosti či produkty vnímané. K úpravám výsledkov, žiaľ, v poslednom čase dochádza čoraz častejšie. Nemáme pritom na mysli regulárne úpravy zoraďovacích algoritmov, ktoré vykonáva vývojový tím vyhľadávača (na základe čo najlepšej relevancie s prihliadnutím na marketingové záujmy), ale situácie, pri ktorých prevádzkovateľ služby musí filtrovať konkrétne výsledky na základe donútenia treťou stranou.V súvislosti s týmto problémom rezonujú hlavne dve témy, ktoré síce v podstate nesúvisia, ale ich konečný dosah na používanie vyhľadávača je úplne totožný. Tá prvá je už dlhší čas známa problemati ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu PC REVUE, ktorý je dostupný pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným za 20 € na celý rok získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na webe. Objednať si ho môžete TU. Ak už máte digitálne predplatné PC REVUE prihláste sa TU. Ak máte digitálne predplatné Piano, prihláste sa pomocou Piano.


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE
 
Alebo sa prihláste cez službu Piano





Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Archív PCR

Obsah PC REVUE 11/2016

04.11.2016 15:07

OBSAH NOVEMBROVÉHO VYDANIA  MAGAZÍN■ Reportáž: IT GALA 2016■ Microsoft predstavil svoju 3D víziu a Surface Book■ Reportáž: Microsoft Ignite 2016■ Reportáž: Svetlo a tieň sa spojili■ Apple má nov ...

Archív PCR

Kompletné vydanie PC REVUE 11/2016 vo formáte PDF

04.11.2016 13:40

Ak­tuál­ne PC RE­VUE 11/2016 v PDF na stiah­nu­tie pre či­ta­te­ľov. Hes­lo k chrá­ne­né­mu PDF sme Vám pos­la­li mai­lom.

Archív PCR 1

Obsah PC REVUE 10/2016

10.10.2016 15:30

OBSAH OKTÓBROVÉHO VYDANIA  MAGAZÍN■ Editorial: Zašoférujte si, kým ešte môžete■ Reportáž: IFA 2016 – 2. časť■ Reportáž: Huawei Connect 2016■ Reportáž: IBC 2016/Profesionáli prezbrojujú na RAW vid ...

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá