Image
27.11.2015 0 Comments

Slováci minú v e-shopoch tento rok rekordných vyše 700 mil. eur

Slováci nakupujú on-line stále viac, tento rok minú v e-shopoch zhruba 703 miliónov eur. Stále stúpa počet e-shopov, už sa ich počet na Slovensku blíži k desiatim tisícom. Trendom sú špecializované e-shopy a stále častejšie využívanie mobilných zariadení pri nakupovaní on-line.

Deň dopravy zadarmo, ktorý prebiehal v slovenských e-shopoch minulý týždeň, odštartoval naplno sezónu vianočných nákupov. Tá je každoročne ťahúňom celého roka v rámci internetového predaja. Dovedna za rok 2015 minú Slováci v e-shopoch zhruba 703 miliónov eur, čo predstavuje nárast asi o 15 %. Vyplýva to zo štatistík nezávislého porovnávača cien Heureka.sk. „V prvom polroku vzrástol obrat e-commerce zhruba o pätinu oproti vlaňajšku. Letná sezóna tempo rastu síce spomalila, ale vianočná sezóna bude opäť silná a vďaka tomu znovu očakávame rekordný obrat e-commerce," vyhlásil riaditeľ Heureky Tomáš Braverman. Podiel e-commerce na celkovom retaile Slovenska je o niečo viac ako 11 %.

Počet e-shopov stále stúpa

Počet e-shopov na Slovensku každoročne rastie. Aj tento rok Heureka zaznamenala zvýšenie počtu, v roku 2015 ich eviduje už 9355. Ich počet tak v porovnaní s rokom 2014 narástol o približne 12 %. Trendom sú veľké e-shopy a nákupné galérie, kde zákazníci nájdu všetko na jednom mieste, alebo e-shopy úzko špecializované na istý segment.

Počet e-shopov na Slovensku

Rok 2011

Rok 2012

Rok 2013

Rok 2014

Rok 2015

2400

4500

7000

8250

9 355

Slovenský trh e-commerce tak stále nie je nasýtený. V Česku sa však už napríklad potvrdili dlhodobé predpovede o konsolidácii počtu e-shopov, ich počet veľmi mierne klesol medziročne zhruba o jedno percento na 36 800.

Slováci internetu veria, nakupujú viac bežný tovar

Prvé miesto v najvyšším trhovým podielom si stále držia elektronika (40 %) a biela technika (21 %). „Elektornika si drží najväčší podiel stabilne, ale už to nie je kategória, ktorá by rástla progresívne. Dynamické medziročné nárasty sme zaregistrovali v iných kategóriách - v jedle a nápojoch nárast o 45 %, vyše tretinový nárast aj v segmentoch hobby a kozmetika a zdravie. O štvrtinu narástla kategória oblečenie a móda, ktorá je obrovským trendom. Tento skok možno pripísať novým hráčom na trhu," vysvetlil Braverman.

Novinkou je stále viac Slovákov, ktorí sa naučili nakupovať trvanlivé potraviny, kávu a alkohol on-line. Veľký trend je práve nákup kávových kapsúl on-line do rozličných typov domácich kávovarov. Slováci majú stále väčšiu dôveru v on-line nákupy a čoraz častejšie nakupujú on-line aj tovar na bežnú spotrebu v nižších hodnotách. Tento trend už je úplne zjavný aj v Česku, toto je totiž presne druh sortimentu, ktorého nákupom on-line šetria zákazníci nielen peniaze, ale predovšetkým čas a námahu.

Podiel jednotlivých kategórií nájdete v priloženej infografike.

151125_heureka-obrat-2015-SK.jpg

Treba sa sústrediť na mobily

Budúcnosť e-commerce je v m-commerce. V roku 2015 tvorili návštevy z mobilných zariadení na Heureke 37 % celkového počtu. Tento trend si konečne zobrali za svoj aj e-shopy, úspechom je medziročný nárast e-shopov prispôsobených pre mobilné zariadenia o viac než polovicu na 31 % celkového počtu. Trendom je nakupovať mobilne lacnejšie položky a tovar opakovanej spotreby, ako je krmivo pre psy a mačky, kontaktné šošovky, plienky a podobne.

V tomto ohľade sú Slováci na tom lepšie ako Česi. Návštevy cez mobil predstavujú u susedov len o málo viac ako 30 % celkového počtu a web prispôsobený týmto zariadeniam má len 27 % e-shopov.

Trendom v platbách je on-line

Aj v prípade platobných metód začínajú Slováci čoraz častejšie voliť modernejšie platobné metódy. Stále síce najviac ľudí kupuje tovar na dobierku, medziročne však jej obľuba klesá. Obľúbenou zostáva aj platba na odbernom mieste. „Platba vo výdajniach pripomína klasický nákup z ruky do ruky, preto zostáva obľúbenou u Slovákov, podpisuje sa však pod to aj zakladanie a rozširovanie siete odberných miest," vysvetlil Braverman. „Dlhodobo sa však derú do popredia moderné nástroje, predovšetkým on-line platba kartou. Slováci sa jej naučili dôverovať a majú väčšie povedomie o bezpečnosti tejto metódy, ktorá je na rozdiel od iných často bezplatná a predovšetkým rýchla. A to je nezanedbateľný benefit," uzavrel Braverman.

Platobné metódy

Dobierka

57%

Platba pri osobnom odbere tovaru

16%

Platba kartou on-line

15%

Bankový prevod

10%

Platobné tlačidlá (rýchla on-line platba)

1%

Iný spôsob

1%


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Prieskumy trhu

Predaj tabletov klesá aj v treťom štvrťroku. Najviac to pocítili Apple a Samsung, Amazon, naopak, raketovo rastie

08.11.2016 00:10

Podľa predbežných údajov spoločnosti IDC v treťom štvrťroku 2016 (3Q16) pokračoval na svetových trhoch prepad dodávok tabletov. Hoci dodávky v 3Q16 vzrástli v porovnaní s druhým štvrťrokom 2016 o 9,8 ...

Prieskumy trhu 2

Prieskum: Po akých počítačoch túžia Slováci, ako často ich menia a koľko sú ochotní zaplatiť

04.11.2016 00:12

Spotrebiteľský prieskum Microsoftu odhalil niekoľko zaujímavých atribútov. Slováci, ale aj Česi si na nákup notebooku či tabletu radšej zájdu do kamenného obchodu. V e-shopoch nakupujú najmä mladí ľud ...

Prieskumy trhu

Samsung aj Apple vedú rebríček. Z podielu im však stále viac ukrajujú čínske značky

02.11.2016 00:07

Podľa prieskumu spoločnosti IDC sa v treťom štvrťroku 2016 dodalo na svetový trh 362,9 milióna smartfónov. Aj napriek stiahnutiu Samsung Galaxy Note 7 objem dodávok v medziročnom porovnaní vzrástol o  ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá