Image
9.12.2014 0 Comments

Rady od skúsenejších. Ako založiť startup, aby mal na trhu úspech?

Zakladanie firmy označovanej ako startup má niekoľko úskalí. Tie môžu viesť k tomu, že aj dobrá idea vo výsledku zlyhá. Pozrite sa, čo radia experti na dosiahnutie čo najlepšieho výsledku. A to najmä s ohľadom na to, ako môže rozvoju startup pomôcť IT manažér.

1. Rozpoznajte príležitosť, nepodceňujte dôležitosť IT

Zakladať startup, ktorý by mal robiť len to, čo už robí niekto iný, je takmer holý nezmysel. Základom úspechu je identifikovať príležitosť, prísť so skutočne inovatívnou myšlienkou, využiť technológie, ktoré nikto iný nevyužíva, alebo ponúknuť alternatívu. Vzhľadom na to, že dnes je úspech na trhu do značnej miery spojený práve s použitím „inteligentných technológií" a s „efektívnymi internými procesmi", môže skúsený IT manažér v mnohom pomôcť. Ian Cohen, ktorý pracuje ako CIO v bližšie nešpecifikovanej poisťovacej spoločnosti, však hovorí, že málokedy niekto taký v začínajúcej spoločnosti je. To, že sa IT manažéri na rozvoji startupov podieľa len výnimočne, je však podľa Cohena obrovská škoda. Pretože práve oni majú zvyčajne najlepší prehľad o prepojení technológií a biznisu a pre začínajúcu firmu môžu byť veľkým prínosom.

2. Vyžívajte sa v zmenách, nebráňte sa im

Neil Ward-Dutton, riaditeľ pre výskum v spoločnosti MWD Advisors, hovorí, že IT manažéri pracujúci pre nováčikov musia očakávať časté zmeny v stratégiách, metódach a aj mnoho interných „názorových bitiek". Tieto zmeny sú úplný opak toho, čo preferujú veľké a zavedené spoločnosti, kde sa všetko mení len veľmi postupne a zvyčajne veľmi uvážene. Aj to je výhoda startupov, že sú značne flexibilnejšie a dokážu rýchlo zmeniť svoj spôsob fungovania. Ward-Dutton tvrdí, že tímy v startupoch môžu rýchlo meniť svoje zloženie a priority sa môžu bleskovo preusporiadať, čo môže IT manažérom vo výsledku prirobiť veľa vrások na čele. Aspoň tým tradičným. Ak má startup uspieť, je potrebné, aby bol zložený z ľudí, ktorí si so zmenami dobre poradia a dokážu efektívne fungovať v stále sa meniacom prostredí.

3. Zamerajte sa na hodnotu vašich produktov

Množstvo novozaložených firmičiek rieši, ako budú ich produkty a služby prijaté verejnosťou. Ale táto starosť je podružná, najprv by sa mali pozerať na to, aká je hodnota ich riešení. Pretože ak dokážu ponúknuť niečo, čo má skutočne hodnotu, trh to zvyčajne sám ocení. Nemá zmysel investovať do marketingu niečoho, čo za sebou nemá silnú ideu. Viac než do PR a reklamy by nováčikovia mali podľa Douga Maya, riaditeľa obchodných systémov v spoločnosti LONESTAR, investovať do riešení ERP, do dátových skladov a do nástrojov business intelligence. Tie im totiž povedia o ich produktoch a zákazníkoch mnohé, čo by bez nich nebolo možno vôbec zrejmé. Vďaka nim sa dá predpovedať aj budúci záujem zákazníkov a dobre sa na túto situáciu pripraviť.

4. Nebojte sa spolupracovať s tradičnými hráčmi

Pre tradičné firmy môže byť veľmi ťažké bojovať s nováčikmi, pretože sú vo svojich reakciách pomalé a zviazané. Na druhej strane však garantujú určité istoty a stabilitu, ktorá nemusí byť v malých firmách vždy samozrejmá. Paradoxne veľké značky môžu tým novým aj výrazne pomôcť, napríklad tým, že nováčikovia môžu fungovať ako ich dodávatelia a spojiť sa tak s ich menom. Prípadne sa spomínajú v médiách ako možná alternatíva k ponuke veľkých hráčov. Startup by preto mal hľadať spôsoby, ako sa s tradičnými hráčmi na trhu zblížiť, využiť ich, a nie s nimi bojovať, tvrdí Alan W. Brown, profesor v Surrey Business School. Veľké firmy často potrebujú pomoc tých malých a malé zasa od tých veľkých, ide o symbiózu, nie o priamy konkurenčný boj. Využite to, ako sa dá.

5. Podporte spoluprácu a šírenie ideí v rámci firmy

Inšpirácia zvonka je jeden z dôležitých zdrojov nápadov a príležitostí pre firmu. Nie je však jediný. Mark Foulsham, ktorý pracuje ako CIO v poisťovacej spoločnosti esure, tvrdí, že zamestnanci sú v tomto prípade kľúčoví a treba hľadať nové idey najprv v rámci firmy, až potom mimo nej.

Podľa neho je sila internej komunity obrovská, zvlášť ak sú dôležití zamestnanci angažovaní do celého chodu startupu. Nikto nevidí do fungovania firmy lepšie ako práve oni. Externí konzultanti môžu mať skúsenosti z minulosti, ale nikdy také porozumenie firme ako zamestnanci, ktorí v nej pracujú. Podporujte tento stav, ako sa dá, najlepšie cloudovými nástrojmi na spoluprácu, ktoré podporia šírenie nových nápadov v rámci organizácie. Snažte sa vytvoriť firemnú kultúru pomoci a spolupráce, keď každý uvidí svoj prínos pre biznis. Poskytujte spätnú väzbu, vyhnite sa direktívnemu riadeniu a naopak, postarajte sa o to, aby bolo počuť hlas každého, kto má čo povedať.

Zdroj: ICT manažer


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Startupy

Startup4Dummies

27.11.2016 11:25

Startup4Dummies je užitočná knižka pre inovatívne startupy obsahujúca súbor praktických informácií, rád a návodov, ktoré im pomôžu vyhnúť sa chybám svojich predchodcov.

Startupy 2

Predstavujeme slovenské startupy: Gettpal – on-line sociálna sieť na off-line aktivity v reálnom svete

15.11.2016 00:19

Ako Gettpal vznikol? „Určite sa už raz každému stalo, že chcel ísť do kina či zabaviť sa, zašportovať si alebo sa len tak prejsť, ale jeho priatelia nemali čas, prípadne už mali svoje rodiny. Podobnú ...

Startupy

Nemecký startup má solárne auto s dojazdom 30 km na solar alebo 250 km na batériu

16.09.2016 00:19

Nemecká automobilka Sono Motors predstavila elektrické vozidlo Sion, ktoré možno nabíjať pomocou solárnych panelov. Vyzerá ako skrátená Toyota Prius, celá pokrytá solárnymi panelmi. Tie sú integrované ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá