SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Radikálny pokrok v extrémne tichých a účinných elektrických pohonoch pre lietadlá a drony

1

Spoločnosť Whisper Aero tvrdí, že jej elektrické pohonné systémy lietadiel sú „o 20 % účinnejšie a 100× tichšie ako čokoľvek iné na trhu“. Sú určené pre drony, lietadlá a možno aj eVTOL. Whisper zhromaždil približne 40 miliónov USD a získal niekoľko vojenských grantov na základe toho, že vytvára najtichšie elektrické pohonné systémy na svete. Teraz spoločnosť predstavila technológiu, o ktorej dúfa, že spôsobí revolúciu v leteckej doprave na elektrický pohon: ultratiché, vysoko účinné elektrické prúdové lietadlo. 

Vnútri pohonnej jednotky Whisper sa nachádza ventilátor s nezvyčajne veľkým počtom silných a tuhých lopatiek, po vonkajšom obvode spojených ochranným krúžkom na zvýšenie pevnosti. Je to ventilátor s malým priemerom, aby sa udržala nízka rýchlosť špičky lopatiek pri otáčkach relevantných pre let. Veľký počet lopatiek podľa spoločnosti Whisper posúva „frekvenciu prechodu lopatiek“ nad 16 000 Hz, a teda mimo dosahu ľudského sluchu. „Mali sme päť psov vo fyzickej blízkosti našich testov ventilátorov a vôbec na ne nereagovali,“ povedal spoluzakladateľ a generálny riaditeľ Mark Moore.

VEĽKÁ SÚŤAŽ PRE PREDPLATITEĽOV

S veľkým počtom lopatiek sa vrtuľa môže otáčať oveľa pomalšie ako akákoľvek iná vrtuľa alebo turboventilátor. Krycí lem spájajúci hroty ventilátora tiež eliminuje medzeru medzi špičkami lopatiek a krytom potrubia, čím ďalej znižuje hluk z vírenia špičiek lopatiek. Energia stratená hlukom je energia, ktorá sa nepremení na ťah, a Whisper tvrdí, že sa mu podarilo preukázať účinnosť rotora až 92 %, a to „dokonca aj pri priemere ventilátora 6 palcov (15 cm)“. Pri akustickom testovaní bol 6-palcový ventilátor Whisper úplne nepočuteľný zo vzdialenosti 61 m pri hluku pozadia 30 dB.

Potom ho porovnali s dvoma kanálovými ventilátormi a dvoma otvorenými vrtuľami, ktoré spoločnosť Whisper označila za najtichšie komerčne dostupné výrobky na trhu, pričom všetky vytvárali rovnaký ťah 34,7 N. Na vzdialenosť 30,5 m zaznamenal ventilátor Whisper pozoruhodnú hladinu hluku 34,1 dBA. Pre kanálové ventilátory Schubeler namerali 44,9 a 52,1 dBA a pre otvorené vrtule od spoločnosti Aeronaut CAMcarbon 49,4 a 58,7 dBA. Podľa spoločnosti Whisper to dokazuje, že jej vrtuľa je „100 - 500-krát tichšia ako kanálové ventilátory a 100 - 1000-krát tichšia ako otvorené vrtule“. 

Zvláštne vyzerajúci koncept Whisper Jet má banky pohonných jednotiek pozdĺž vnútorných plôch krídla. Teoreticky by mohol prepraviť pilota a deväť cestujúcich na vzdialenosť až 322 km na jedno nabitie batérií, a to rýchlosťou až 463 km/h pri použití bežnej vzletovej a pristávacej dráhy. Dolet by sa mohol predĺžiť na 800 km pomocou hybridného systému. No je to len koncept; Whisper má väčší záujem o predaj pohonného systému než o výrobu lietadiel.

Spoločnosť však tvrdí, že pohonný systém bude dobre fungovať pre lietadlá s krátkym vzletom a pristátím (short takeoff and landing – STOL), bezpilotné lietadlá všetkých veľkostí a prípadne aj pre letecké taxíky eVTOL. Pracuje sa na rôznych priemeroch ventilátorov vrátane 4-palcového, 10-palcového a 24-palcového variantu. Bude zaujímavé sledovať, ako budú jednotky Whisper fungovať v reálnom svete a aká klientela si túto technológiu vyberie a využije.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

1 komentár

Naopak. reakcia na: Radikálny pokrok v extrémne tichých a účinných elektrických pohonoch pre lietadlá a drony

21.6.2023 15:06
Presne naopak. Čím menší priemer, tým musia byť otáčky vyžšie.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať