SAMSUNG_022024 Advertisement SAMSUNG_022024 Advertisement SAMSUNG_022024 Advertisement

Prevádzkovatelia robotických taxíkov tvrdia, že ľudia sú zlí vodiči

Technológie
0

Spoločnosti Cruise a Waymo, ktoré vyrábajú autonómne vozidlá, presadzujú názor, že ľudia sú zlí vodiči a že ich technológie sú kľúčové na zvýšenie bezpečnosti na cestách. Celostránkové reklamy v hlavných novinách od spoločnosti Cruise a blogový príspevok od spoločnosti Waymo prichádzajú v čase, keď kalifornské regulačné orgány už druhýkrát odkladajú udelenie rozšírených povolení, ktoré by obom spoločnostiam umožnili spoplatniť jazdy úplne bez vodiča, teda bez človeka za volantom, po San Franciscu 24 hodín denne a 7 dní v týždni.

Vykreslenie ľudských vodičov ako skutočného problému je pokus ovplyvniť verejnú mienku v prospech služieb autonómnych vozidiel, aj keď obyvatelia a mestské úrady sa sťažujú, že nefunkčné robotické taxíky prispievajú k problémom s preťažením mesta a brzdia premávku, verejnú dopravu a záchranárov. Obe spoločnosti v súčasnosti prevádzkujú v meste obmedzené služby robotaxíkov. Waymo, firma vlastnená spoločnosťou Alphabet, použila svoje robotické taxíky na analýzu súhrnnej rýchlosti áut v San Franciscu a Phoenixe počas 10 dní a zistila, že vozidlá prekračujú rýchlosť v 47 % prípadov. Mnohé autá prekročili povolenú rýchlosť o 40 km za hodinu.

Spoločnosť citovala údaje Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky, z ktorých vyplýva, že v roku 2020 bolo prekročenie rýchlosti príčinou jednej tretiny všetkých smrteľných dopravných nehôd a 13 % zranení v USA. „Na rozdiel od ľudí je Waymo Driver navrhnutý tak, aby dodržiaval platné rýchlostné obmedzenia,“ uvádza sa na blogu. „Náš Waymo Driver dokáže zistiť aj rýchlosť iných vozidiel na ceste. To mu pomáha predvídať pravdepodobné ďalšie manévre vozidiel v jeho okolí a podľa toho reagovať.“

VEĽKÁ SÚŤAŽ PRE PREDPLATITEĽOV

Cruise aj Waymo sa pochválili vlastnými bezpečnostnými rekordmi. Spoločnosť Cruise uviedla, že jej vozidlá sa pri porovnávaní s ľudskými vodičmi v porovnateľnom jazdnom prostredí zúčastnili na menšom počte kolízií o 92 % ako hlavný účastník nehody a celkovo mali o 54 % menej kolízií. Tvrdenie, že ľudia sú nebezpeční vodiči, nie je celkom bez pravdy, ale to nemusí nevyhnutne znamenať, že robotické a autonómne vozidlá sú riešením. Mnohí zástancovia bezpečných ulíc v skutočnosti tvrdia, že mestá by mali rozvíjať verejnú dopravu a mikromobilitu, nie riešenia veľkých technologických spoločností.

Hoci vozidlá Cruise a Waymo zatiaľ neboli účastníkmi žiadnej smrteľnej zrážky s človekom, tieto technológie majú ďaleko od dokonalosti. Vyskytlo sa viacero prípadov, keď autonómne vozidlá Cruise zlyhali a jednoducho zastavili uprostred ciest alebo križovatiek, a minulý mesiac vozidlo Waymo zrazilo a zabilo psa v meste, hoci sa zdalo, že tejto nehode sa zrejme nedalo zabrániť. V San Franciscu povolenia spoločnosti Cruise v súčasnosti umožňujú ponúkať tarifnú osobnú dopravu v obmedzených oblastiach mesta od 22.00 do 6.00 h, ako aj bezplatnú osobnú dopravu v celom meste kedykoľvek počas dňa, a to s prítomnosťou bezpečnostného vodiča aj bez neho.

Spoločnosť Waymo prevádzkuje svoje služby na celom území San Francisca kedykoľvek počas dňa, ale vo vozidle musí byť prítomný bezpečnostný vodič. Prevádzkuje síce aj plne autonómnu službu na celom území mesta, ale tá je stále bezplatná. Waymo poskytuje bezplatnú službu s prítomnosťou bezpečnostného vodiča aj v niektorých častiach Los Angeles a v Mountain View a okolí.

Zdroj: techcrunch.com.

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať