Image
18.6.2016 0 Comments

Prečo 90 % e-shopov neuspeje a ako sa tomu vyhnúť

Úspešný a ziskový e-shop, ktorý každý pozná a využíva ho. To je sen každého majiteľa e-shopu, ktorý sa zdá na prvý pohľad relatívne ľahko dosiahnuteľný. No v momente, keď sa do založenia a prevádzky e-shopu naozaj pustíte, zistíte, že to zďaleka nie je také jednoduché. Medzi spustením e-shopu a tým, aby uživil vás, prípadne ďalších zamestnancov, je totiž veľmi dlhá cesta, pri ktorej narazíte na množstvo prekážok. Poďme sa spoločne pozrieť na to, ako sa chybám vyhnúť a maximalizovať šancu na úspech.

Základom pri každom podnikaní je dôsledná a kvalitná príprava. Nie je to inak ani pri založení e-shopu. V prvom rade si treba zodpovedať otázku, čo od prevádzky e-shopu očakávate. Či to má byť seriózny biznis, ktorý vás bude živiť, alebo ho beriete skôr ako vedľajší príjem popri zamestnaní či hobby, ktoré vám prináša viac radosť ako zisk.

Prvý krok v rámci prípravy (okrem založenia firmy či živnosti) je analýza trhu. Mali by ste poznať veľkosť trhu, konkurenciu, vašu cieľovú skupinu. Iným slovami, musíte mať jasno v tom, čo, komu, za koľko a cez aké kanály budete predávať.

Pri výbere segmentu odporúčame riadiť sa nielen celkovým obratom, ale aj silou a počtom vašich budúcich konkurentov a takisto priemernou výškou marže. Preraziť v dnešnej dobe s e-shopom s výpočtovou technikou alebo elektronikou sa dnes podarí možno jednému zo 100 nových e-shopov. Navyše sa v tomto segmente pohybujú marže na úrovni niekoľkých percent. Preto je niekedy rozumnejšie zvoliť si obratovo menší segment, ale pokiaľ v ňom pôsobia len 2-3 konkurenti (alebo ideálne žiadny), máte oveľa lepší predpoklad „uchmatnúť“ si väčší podiel na trhu, udržať si zaujímavú maržu a podnikať so ziskom. Analýza konkurencie vám tiež pomôže identifikovať ich silné a slabé stránky. Vo finále by z nej mala vyplynúť aj vaša jasne zadefinovaná strategická konkurenčná výhoda alebo výhody, vďaka ktorým sa na trhu odlíšite a presvedčíte zákazníkov, aby nakúpili práve u vás. Môže to byť napr. rýchlosť dodania tovaru, unikátny spôsob balenia, možnosť prispôsobiť produkt na mieru zákazníkovi, odborné poradenstvo pred nákupom, odberné miesta po celom Slovensku a pod. Keď vašu konkurenčnú výhodu identifikujete, je dôležité ju v e-shope aj dostatočne komunikovať. Na prieskum trhu môžete využiť viaceré nástroje od Googlu, napr. službu Google Trends, z ktorej sa dá vyčítať, ako sa vyvíja dlhodobá vyhľadávanosť jednotlivých kategórií, značiek či produktov na trhu. Prípadne pomôže aj nástroj Keyword Tool, ktorý je súčasťou reklamného systému Google AdWords. Z neho už dostanete konkrétne objemy hľadaní pre vybrané kľúčové slová vrátane odhadu miery konkurencie a predpokladanej ceny za preklik.

Ak sa potrebujete poradiť v otázkach prípravy podnikania, vzorové obchodné plány nájdete napr. na www.podnikajte.sk a v rámci vzdelávania a networkingu určite pomôže členstvo v podnikateľských združeniach, ako je napr. Združenie mladých podnikateľov Slovenska.

Keď máte kvalitne pripravený obchodný plán, budete sa potrebovať rozhodnúť ohľadom technického riešenia vášho e-shopu. Pri výbere dodávateľa e-shopu a riešenia máte v zásade na výber z troch možností. Prenajať si „za pár“ eur mesačne hotové e-shopové riešenie, kam si nahodíte produkty a zajtra môžete predávať. Potom sú tu profesionálne balíkové riešenia na úrovni asi 80 – 100 eur mesačne alebo 2000 eur za zakúpenie licencie. Nevýhodou týchto cenovo dostupných riešení je to, že rovnako ich využívajú ďalšie stovky e-shopov, takže môže byť problém nájsť spôsob, ako sa od nich odlíšiť. V prípade väčšieho rozpočtu a záujmu o plne prispôsobený e-shop je možné nechať si ho vyrobiť na mieru, tu však treba počítať s nákladmi na úrovni rádovo 3000 – 20 000 eur.

Pri výbere e-shopového riešenia je dobré mať detailne spísanú špecifikáciu vášho e-shopu, aby ste vedeli, čo od riešenia očakávate a na čo sa máte potenciálnych dodávateľov pýtať. V niektorých prípadoch naozaj stačí ísť do škatuľového riešenia, ušetríte tak množstvo času a financií, ktoré môžete využiť na profesionálne spracované logo a dizajn, manuál či marketingové aktivity, ktoré vám prinesú prvých zákazníkov.

Ak máte obmedzený rozpočet, najmä v prvej fáze treba rozumne zvažovať, do akých foriem marketingu budete investovať. Z on-line možností sa e-shopom z pohľadu návratnosti osvedčujú najmä porovnávače cien (odporúčame registrovať sa do troch najväčších: www.heureka.sk, www.pricemania.sk a www.najnakup.sk), ktoré vo väčšine prípadov prinášajú najvyššiu mieru konverzie.

Okrem porovnávačov cien často e-shopy využívajú reklamný systém Google AdWords. Tam je však riziko v tom, že pokiaľ majiteľ alebo marketér e-shopu nemá dostatok know-how alebo skúseností, môže sa stať, že prvotná investícia do tohto systému pôjde dostratena alebo návratnosť bude minimálna.

Popri kvalitnom webe a efektívnom marketingu, samozrejme, netreba zabúdať na zákazníkov, ktorí rozhodujú o tom, či bude váš e-shop ziskový alebo nie. Dôležité je poskytnúť im špičkový dobrý servis pred nákupom (napr. poradenstvom pri výbere a odporučením vhodného produktu), počas nákupu (zodpovedaním otázok ohľadom platby, dodania tovaru a pod.), aj v popredajnej fáze (informácie o inštalácii, používaní produktu, prípadnej reklamácii atď.). To všetko rozhoduje o tom, či bude zákazník spokojný a či váš e-shop odporučí aj svojej rodine a známym. Práve lojálny a vracajúci sa zákazník by mal byť snom každého majiteľa e-shopu.

Autor: Michal Král

Foto: Pricemania.sk, Dollarphotoclub.com

 

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Ako na to

Tipy a triky: Ako na snímku obrazovky na akomkoľvek počítači s Windows?

02.12.2016 00:13

Ak snímky obrazovky robíte často apotrebujete napríklad funkcie na posun stránok alebo snímanie zobrazenia pri vyššom rozlíšení displeja, zrejme používate nejakú špecializovanú aplikáciu. Väčšina použ ...

Ako na to 1

Tipy a triky: Ako aplikácii prednastaviť spúšťanie s administrátorskými právami?

30.11.2016 00:10

Väčšina aspoň trochu skúsenejších používateľov vie, že aj keď máte na operačnom systéme Windows vytvorený administrátorský účet, aplikácie pre bezpečnosť nefungujú vždy splnými administrátorskými práv ...

Ako na to 2

Tipy a triky: Ako vypnúť uzamykaciu obrazovku vo Windows 10?

29.11.2016 00:10

Rozčuľuje vás, že pred každým prihlásením doúčtu vášho počítača musíte prejsť uzamykacou obrazovkou? Windows 10 na tejto obrazovke ukazuje čas,dátum anejakú zaujímavú fotografiu zrôznych kútov sveta. ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá