Potkany majú predstavivosť a dokážu teleportovať virtuálne predmety
Schopnosť predstaviť si scenár a plánovať situácie s dostatočným predstihom bola doteraz známa len v prípade ľudských mozgov. Vedci však nedávno zistili, že aj zvieratá podobne ako ľudia majú predstavivosť. Nedávna štúdia vedcov z Výskumného centra Janelia a Lekárskeho inštitútu Howarda Hughesa odhalila, že potkany dokážu ovládať svoju mozgovú aktivitu a predstavovať si virtuálne miesta a predmety. Neurovedci Chongxi Lai a Albert Lee spolu so svojím tímom skúmali mozgovú aktivitu potkanov pri ovládaní ich priestorových myšlienok.
Integráciou virtuálnej reality a rozhrania mozog – stroj (BMI) vyvinuli dve fázy úloh pre potkany vo svojej štúdii. Prvú úlohu nazvali Jumper (Skokan). Lee, ktorý študuje, ako sa mozgy môžu vrátiť v čase prehodnocovaním spomienok a takisto skákať dopredu, aby si predstavili budúce scenáre, hovorí, že tieto procesy, niekedy nazývané „mentálne cestovanie v čase“, sú „súčasťou toho, čo robí náš vnútorný duševný život bohatým a zaujímavým“. V prvej úlohe bolo zviera testované v 360-stupňovom imerzívnom prostredí virtuálnej reality, v ktorom sa pohybovalo na sférickom bežiacom páse.
Otáčanie bežiaceho pása sa premenilo na vizuálnu aktualizáciu zaznamenávajúcu signály nervovej aktivity z hipokampov zvieraťa (komplexné mozgové štruktúry v spánkovom laloku, ktoré sú významné pre vytváranie a získavanie priestorovej pamäti). Boli nasmerované k odmene (vode), ktorá mala byť ich cieľovým miestom. Zdalo sa, že potkany úspešne prechádzajú virtuálnym svetom. V druhej úlohe, nazvanej Jedi, vedci testovali, či zviera dokáže pohnúť predmetom alebo ho nasmerovať k náhodnému cieľu. Na rozdiel od prvej úlohy, kde sa zviera teleportuje do cieľa, táto úloha testovala, či sa dá objekt teleportovať fantáziou zvieraťa.
Janelia & HHMI researchers developed a novel system combining virtual reality & a brain-machine interface to probe a rat’s inner thoughts, finding animals can control their brain activity to imagine places & objects that aren’t right in front of them. https://t.co/hRQAfC89za pic.twitter.com/W2OcynnS54
Zatiaľ čo potkan zostal na pevnom mieste na sférickom bežeckom páse, vedci študovali jeho schopnosť získať prístup k nervovým reprezentáciám pre miesta vzdialené od ich polohy. Zdalo sa, že potkany precízne kontrolujú aktivitu svojho hipokampu a teleportujú virtuálne predmety do cieľa. Jednoducho povedané, potkany len premýšľali o vzdialených miestach bez toho, aby k nim skutočne išli, a to bolo možné, pretože ich mozog aktivoval a udržiaval vhodné ipokampálne znázornenia týchto vzdialených miest.
Neurovedci veria, že výsledky tejto štúdie sú stavebnými kameňmi pre pochopenie epizodickej pamäti, mentálnej simulácie/plánovania a predstavivosti. Podobne ako elektródy implantované do rôznych častí mozgu, ktoré pomáhali pri ovládaní robotických končatín, Lee a jeho kolegovia dúfajú, že tento výskum bude kľúčový pre ovládanie pokročilej nervovej protetiky pomocou signálov z hipokampov.
Zdroj: scoop.upworthy.com.
Zobrazit Galériu