SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement

Najlepšie je deti učiť materinský jazyk ešte pred narodením v brušku

0

Výskumníci na Univerzite v Padove našli dôkaz, že ak na deti pôsobí jazyk už v maternici, môže to formovať ich nervovú aktivitu, čo môže potenciálne ovplyvniť ich schopnosti učiť sa jazyk neskôr v živote. Predchádzajúce štúdie ukázali, že nenarodené deti môžu začať počuť zvuky mimo tela svojej matky približne v siedmom mesiaci tehotnosti. Môžu rozpoznať hlas svojej matky a dokonca zachytiť rytmy a melódie reči, ktorú počujú v maternici. Špecifický vplyv pôsobenia jazyka pred narodením na mozog novorodenca však zostal nejasný.

V štúdii, ktorú viedla Benedetta Mariani a jej kolegovia, bolo krátko po narodení sledovaných pomocou encefalografie (EEG) 33 novorodencov s matkami hovoriacimi po francúzsky. Dojčatá boli vystavené francúzskej, anglickej a španielskej verzii rozprávky Zlatovláska a tri medvede, pričom vedci merali ich nervovú aktivitu. Na sledovanie reakcie mozgu na jazyk výskumníci umiestnili na hlavy novorodencov čiapky s elektródami, ktoré sa zamerali na oblasti spojené s vnímaním sluchu a reči.

Štúdia zahŕňala obdobia ticha pred expozíciou jazyku a po nej, čo vedcom umožnilo porovnať účinky jazykovej stimulácie na mozgovú aktivitu dojčiat. Kľúčovým zistením štúdie bolo, že novorodenci, ktorí naposledy počúvali francúzštinu, vykazovali zvýšené dlhodobé časové korelácie (long-range temporal correlations – LRTC) vo svojich mozgových osciláciách. Tieto LRTC sú spojené s vnímaním a spracovaním reči. Inými slovami, vystavenie francúzskemu jazyku krátko po narodení malo merateľný vplyv na nervovú aktivitu dojčiat. 

Štúdia ďalej skúmala, či vplyv vystavenia jazyku bol špecifický pre jazyk počutý prenatálne. Dojčatá, ktoré počúvali francúzštinu, vykazovali významný nárast LRTC po expozícii, zatiaľ čo deti vystavené španielčine alebo angličtine nevykazovali rovnaký účinok. To naznačuje, že prenatálna jazyková skúsenosť hrá úlohu pri formovaní nervových reakcií dojčiat na jazyk. Tieto výsledky poskytujú doteraz najpresvedčivejší dôkaz, že jazyková skúsenosť formuje funkčnú organizáciu mozgu dieťaťa už pred narodením.

Zistenia štúdie vrhajú svetlo na pozoruhodnú schopnosť novorodencov rýchlo sa učiť a spracovávať jazyk ešte predtým, ako prídu na svet. Výskum tiež naznačuje, že ľudský mozog už môže byť optimalizovaný na efektívne spracovanie jazyka, čo vysvetľuje pôsobivé schopnosti učenia sa jazyka pozorované u dojčiat. Štúdia bola publikovaná v časopise Science Advances.

Zdroj: psypost.org.

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať