SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Mercedes-Benz GLA 250e (2023) / Pohodlné a úsporné vozenie

0

Mercedes-Benz sa pustil do elektrifikácie svojich modelov s veľkou vervou a okrem portfólia čisto elektrických modelov EQ, ktoré sú dnes dostupné naprieč všetkými triedami, je jednoznačným lídrom na trhu plug-in hybridov. Mercedes-Benz ako jediný výrobca ponúka vo viacerých modelových radoch dokonca niekoľko výkonových verzií plug-in hybridov a vo vyšších triedach si zákazníci môžu vybrať aj z kombinácie benzín – elektrina alebo diesel – elektrina. Štandardom vo všetkých modeloch je navyše rýchle DC nabíjanie, takže zákazník môže elektrický pohon využívať bez zbytočných obmedzení, čo nie je vždy tak u mnohých konkurentov.

SAMSUNG 042024 Advertisement

Kompaktné SUV GLA je po modernizácii k dispozícii v šiestich verziách s benzínovým a štyroch verziách s dieselovým pohonom. Testovaná GLA 250e je jediná plug-in hybridná verzia tohto modelu. Vozidlo prešlo viacerými zlepšeniami a prichádza s bohatšou sériovou výbavou. Na prvý pohľad zaujme nové obloženie chladiča s vertikálnymi lamelami a horizontálnou plutvou a decentne naznačené prelisy na kapote. Novo prepracovaný predný nárazník s vizuálnou ochranou proti podbehnutiu naznačuje terénne gény modelu GLA. Nový je svetelný podpis multibeam svetlometov aj zadné LED svietidlá. 

Interiér tiež prešiel modernizáciou, aj keď sa to dá nazvať skôr evolúciou ako revolúciou. V testovanej výbave sme mali dvojicu voliteľných 10,25" širokouhlých displejov na zobrazenie prístrojového panela a infotainmentu. Vďaka využitiu novšej verzie MBUX zo stredovej konzoly zmizol touchpad s radom tlačidiel okolo a ovládanie je teraz iba dotykové z centrálneho displeja. V stredovej konzole je iba nabíjacia podložka na smartfón, tlačidlo prepínania režimov jazdy, parkovania a ovládač hlasitosti multimédií. Vozidlo dostalo aj nový volant so zdvojenými horizontálnymi priečkami a dotykovým ovládaním. Žiaľ, musím konštatovať, že s tým starým s mechanickými ovládačmi sa pracovalo lepšie. Nový model GLA je sériovo vybavený komfortnými sedadlami, no nie s elektrickým ovládaním. Za to si musíte priplatiť. Napriek tomu, že vozidlo nie je nijaký drobček, nedá sa povedať, že by priestor vnútri bol nadštandardný. Vpredu ho už tradične limituje nepochopiteľne široká stredová konzola, ktorá v kombinácii s nízko položenými podpierkami na dverách zužuje celkový priestor. Vzadu sa pohodlne usadia deti, vyšší dospelý tu má málo miesta na nohy aj na hlavu. Dojem zlepšuje veľmi pekné panoramatické okno s elektricky zaťahovanou roletkou.

Najnovšia generácia systému MBUX má rovnako ako pri vyšších modeloch novo navrhnutý dizajn s nulovou vrstvou na centrálnom displeji, v ktorej sa zobrazujú najčastejšie využívané voľby na rýchly prístup k nim. Displej prístrojového panela rovnako ako zobrazenie head-up displeja možno prepnúť do viacerých rôznych módov a vybrať si, ktorý vám najviac vyhovuje. V tomto nemá Mercedes žiadnu porovnateľnú konkurenciu. Individualizácia pokračuje aj s nastavením ambientného podsvietenia. Modernizácia infotainmentu bola zameraná na nový dizajn a lepší výkon. Smartfóny možno teraz k vozidlu pripojiť bezdrôtovo prostredníctvom platformy Apple CarPlay alebo Android Auto. Vozidlo má navyše ďalšiu prípojku USB-C a zvýšený výkon nabíjania cez USB. Všetky konektory USB sú teraz osvetlené na lepšiu orientáciu v noci. Ak si v aplikácii Mercedes me aktivujete online služby, inteligentný hlasový asistent dokáže viesť ešte lepšie dialógy a je ešte učenlivejší. Systém spozná vodiča a zapamätá si bežné nastavenia alebo obvyklé trasy. V závislosti od situácie potom navrhuje personalizované funkcie infotainmentu, komfortu a vozidla. Návrh môže vodič v prípade potreby odmietnuť alebo trvale deaktivovať. Auto si zapamätá aj takéto želania vodiča. V testovanom vozidle sme mali aj voliteľný zvukový systém Burmester. Ten teraz podporuje aj technológiu priestorového zvuku Dolby Atmos. S voliteľným balíkom individuálneho prispôsobenia pre služby Mercedes me connect si teraz môžete do systému nainštalovať minihry, ktoré sú špeciálne vyvinuté pre dotykové obrazovky a dotykové ovládacie tlačidlá na volante. Vodič či spolujazdec si tak môžu krátiť čas napríklad pri čakaní na nabíjačke. V súčasnosti sú k dispozícii klasické hry ako Sudoku, Vzdušný hokej, Pexeso, Match 3, ako aj kvíz.


Vďaka rýchlonabíjaniu môžete batériu nabiť aj počas dlhších ciest už za 30 minút

Rozšírená je aj ponuka asistenčných systémov. Pribudlo aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, parkovací asistent zvláda aj pozdĺžne parkovanie, a ak je vo výbave spájacie zariadenie, parkovací asistent zvláda aj manévrovanie s prívesom. K dispozícii je aj 360° kamerový systém.

Plug-in hybridný systém pracuje s kombináciou 1,3 l benzínového motora s elektromotorom, ktoré poháňajú prednú nápravu. Viac využiteľnej energie (až 11,5 kWh) v zlepšenom akumulátore s kapacitou 15,6 kWh ponúka väčší dojazd a výkon elektromotora bol pri zachovaní rovnakého systémového výkonu zvýšený o 5 kW a teraz dosahuje hodnotu 80 kW. Systémový výkon je 160 kW a systémový krútiaci moment 450 Nm. To umožňuje vozidlu zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,9 s a maximálnu rýchlosť 210 km/h. Akumulátor možno už tradične nabíjať striedavým prúdom s nabíjacím výkonom 11 kW, ktorým ho nabijete asi za 1 h 25 min, alebo DC nabíjaním s výkonom 22 kW, s ktorým to zvládnete už za 25 minút. Toto je veľmi dôležitá vlastnosť plug-in hybridov Mercedesu, vďaka ktorej môžete akumulátor nabíjať aj pri dlhších cestách. Môžete si tak predĺžiť dojazd, ktorý s malou 35 l nádržou nie je práve zázračný a s plne nabitým a natankovaným autom sa pohybuje okolo 500 km.

Rovnako ako v elektromobiloch Mercedes EQ je aj navigačný systém modelu GLA 250e vybavený elektrickou inteligenciou, ktorá sa po zadaní trasy stará o maximálne využitie energie v batérii počas celej trasy a používa ju vtedy, keď je to najefektívnejšie. Ovládanie rekuperácie je možné páčkami pod volantom, prípadne ho možno prepnúť do plnej automatiky. Jazdné vlastnosti auta sú veľmi dobré, podvozok výborne vyrovnáva podnety od vozovky a v zákrutách sa veľmi nenakláňa. K celkovej pohode prispieva aj dobré odhlučnenie. Modernizácia vozidlu pridala množstvo nových asistentov aj vyspelejší vonkajší dizajn.

TESTY:

  • Spotreba – test, prvých 100 km (l/100 km): 1,6
  • Spotreba v hybridnom režime (l/100 km): 4,9
  • Celková spotreba kombinovaná (l/100 km): 3,6
  • Elektrický dojazd v teste (km): 63
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
  • Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 150 kW (kW): 23
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 25

Technické údaje:

Motor radový benzínový štvorvalec, ­zdvihový objem v cm³: 1332, výkon: 120 kW, systémový výkon: 160 kW, max. krútiaci moment: 450 Nm, prevodovka: 9G DCT dvojspojková automatická, výkon elektromotora: 80 kW, max. krútiaci moment elektromotora: 300 Nm, poháňaná ná­prava: predná, max. rýchlosť: 210 km/h, max. rýchlosť v elektrickom režime: 140 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,9 s, kapacita akumulátora: 15,6/11,5 kWh, max. elektrický dojazd (WLTP): 64 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Elektrický dojazd, výbava, rýchlosť AC aj DC nabíjania, spracovanie, komfort, svetlá
- Horšie priestorové usporiadanie kabíny

Cena modelu od (s DPH): 61 426 EUR
Testované vozidlo (s DPH): 67 194 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať