Image
22.5.2016 0 Comments

Made in Slovakia: Pixel Federation

Chcem z PF vybudovať miliardový biznis

Slovenská spoločnosť Pixel Federation pôsobí v oblasti herného priemyslu už od roku 2007 a presadzuje sa aj v celosvetovej miere. Vďaka čomu prosperuje a čím sa líši od konkurencie, o tom sme sa porozprávali s jej zakladateľom a generálnym riaditeľom. Šimon Šicko je hráč, vývojár, dizajnér aj biznismen v jednej osobe. Hovorí o tom, že jeho firma nie je iba o peniazoch. A možno aj to je recept na úspech nielen v oblasti hier.

Ako vznikal váš názov?

Názov vznikol v UK, kde sme spolu s manželkou Luciou a Markom Tealom (človek, ktorý nám pomáhal rozbiehať Pixel a bol skúsený producent hier ako Fallout Tactics) brainstormovali a navrhli sme 20 názvov, pri ktorých bola voľná doména .com. Paradoxné je, že po registrovaní domény sme stratili login a heslo a nevedeli sme doménu používať vyše roka...

Koľko zamestnancov máte a aké sú vaše aktuálne tržby?

Máme viac ako 180 zamestnancov a obrat za rok 2015 bol vyše 15 miliónov eur.

Aká je pracovná atmosféra vo vašej firme?

Snažíme sa kopírovať najúspešnejšie americké firmy, ako je Google alebo Facebook. V Pixeli panuje správny mix procesov, ktoré neustále zlepšujeme, a duch rodinnej firmy. Zároveň som presvedčený, že v Pixeli panuje veľmi produktívna a kreatívna nálada. Dávame si extrémny pozor na to, aby sme boli v súlade s našou firemnou kultúrou: Spravodlivo a transparentne. Ak niekto do tohto konceptu nezapadá, väčšinou sa s ním rýchlo rozlúčime.

Aká je hlavná platforma vašich hier?

Z hľadiska DAU (daily active users) je to stále Facebook. Pokiaľ ide o príjmy, rýchlo ho doháňajú mobily a náš portál.

Kombinujete príjmové modely alebo sa spoliehate iba na free to play s mikrotransakciami?

Herný svet je veľmi dynamický a rýchlo sa mení. Momentálne vyvíjame štyri nové hry, z ktorých jedna bude P2P na Steam. Uvidíme, do akej miery je tento model životaschopný, a podľa toho budeme reagovať v ďalšom plánovaní nových hier. Ostatné projekty sú F2P.

Model F2P už však dávno nie je o mikrotransakciách. Máme aj 80-eurové herné balíčky.

Plánujete tvorbu klasických 3D hier na PC, schopných konkurovať veľkým hráčom na trhu?

Tomuto trhu/platforme zatiaľ nerozumieme a máme pred ňou veľký rešpekt, keďže všetci štyria spoluzakladatelia pracovali na AAA produkte Elveon a máme s tým zlé skúsenosti. Veríme však, že model samostatného developera a publishera je už mŕtvy. Aj na tomto poli sa z developerov stávajú publisheri vlastných produktov aj vďaka platforme Steam. Momentálne pripravujeme tri klasické hry. Colab na virtuálnu realitu, Galactic Jung League a Morning men na Steam.

Aké je vaše technické zázemie? Prevádzkujete aj cloudové servery?

Áno, máme vlastné cloudové riešenie vystavané na technológii OpenStack, ktoré vieme plnohodnotne škálovať. Aktuálne máme 500 virtuálnych serverov, viac ako 57 000 monitorovaných služieb a 900 TB mesačne prenesených dát po celom svete. A to je len zopár zaujímavých čísel spoza našej infraštruktúry.

Museli ste na začiatku robiť nejaké technické kompromisy pre financie?

Kompromisy robíme neustále. V IT platí, že nie všetko najdrahšie je aj najlepšie, a to v diametrálnych rozdieloch. Preto stále optimalizujeme technológie, ktoré nám v pomere cena/výkon nevychádzajú najlepšie. Vďaka týmto optimalizáciám máme riešenie 4 až 5-krát lacnejšie ako iné komerčné cloudové riešenia.

Chystáte sa aj na pôdu vzdelávacích titulov alebo iného softvéru, ako sú hry?

Áno aj nie. Pixel Federation je herný developer, ktorý vždy bude robiť iba hry. Tento fókus je dôležitý a súvisí aj s našou víziou a claimom – From Players to Players, teda Od hráčov pre hráčov. Zároveň nikdy nebudeme robiť veci B2B. Čo sa týka gamifikácie vzdelania, máme veľké plány s Edufactory by PIXEL FEDERATION. V tomto smere na Slovensku musíme zboriť ešte veľa mýtov a predsudkov.

Mali sme možnosť vyskúšať si váš experiment z oblasti virtuálnej reality, zaujímavú logickú hru Colab. Aké sú vaše plány v tejto sfére?

VR môže byť ďalšia „veľká vec“ v hernom priemysle. Veľmi nás teší, že predstavenie našej hry na Game Developers Conference v San Franciscu prinieslo veľké ohlasy odbornej verejnosti. Dokonca sme sa dostali aj do New York Times. Chceli sme vyskúšať, aké je to, byť prvý na novej platforme a aké benefity nám to môže priniesť. Zároveň skúmame možnosti nových herných mechaník, ktoré táto platforma prináša. Tento rok by sme chceli vydať dvojhodinovú naratívnu hru, ktorej základy ste mohli vidieť v projekte Colab.

Keby prišiel zahraničný investor, uvažovali by ste nad jeho vstupom a nad stratou štatútu slovenskej firmy?

Na takúto úvahu nie je priestor. Momentálne investori ovládajú 68 % firmy a firma je dobre kapitalizovaná. Pixel Federation beriem ako long run na ďalších 10 rokov. Keby prišiel strategický investor, musel by ponúknuť naozaj vysokú sumu, aby sme o predaji vôbec uvažovali. Momentálne ohodnotenie firmy sa pohybuje medzi 30 až 40 miliónmi eur.

Máte na Slovensku porovnateľnú konkurenciu?

Pri všetkej skromnosti, v hernom priemysle nie. Čo sa týka IT, snažíme sa porovnávať s firmou Sygic a predbehnúť firmu ESET :-)

Kde vznikajú nápady na nové hry? Prijímate nápady aj od fanúšikov?

Nápady vznikajú v tíme vo forme pitchov, z ktorých si potom vyberáme (všetky nové hry, ktoré sú v produkcii). Momentálne z našich nových projektov je jediná hra SEAPORT, ktorá vznikla „hore“ (u mňa a Mariána Fridricha) ako idea, ale na hernom dizajne už pracovali naši ľudia. Nápady fanúšikov si veľmi vážime a niektoré z nich aj do hry zapracovávame. Zároveň sme hrdí na to, že počúvame hráčsku komunitu a komunitný manažment je jeden z pilierov nášho úspechu. Mimochodom, najúspešnejší baner, aký sme mali, znel: „Emporea, jediná hra, kde developeri počúvajú svojich hráčov!“

V čom je tajomstvo vášho úspechu?

„Work Hard, Dream big and don’t be an as*hole“, plus pridám: nebáť sa zlyhávať. Najdôležitejšie vlastnosti v biznise sú sústredenosť na víziu a výdrž. Zároveň nič nie je staršie ako včerajší úspech, a tak sám seba nepovažujem za úspešného. Moje méty sú momentálne nastavené tak, že chcem z PF vybudovať miliardový biznis. Jeden taký príklad v IT už na Slovensku máme.

Ako vidíte budúcnosť herného priemyslu špecificky na Slovensku?

Vidím ju ružovo, ak prestanem uvažovať „špecificky po slovensky“. Myslím si, že na Slovensku je veľmi veľa šikovných ľudí. Zároveň sa snažíme poradiť a pomôcť každému, kto za nami príde. Sami sme tieto rady potrebovali a potrebujeme. Bol by som rád, keby všetci okolo nás boli stokrát úspešnejší ako Pixel Federation. Netreba sa báť ísť do sveta a porovnávať sa s konkurenciou. Z tohto benchmarkovania sa dá veľmi veľa naučiť. Zároveň sa netreba báť neúspechu, veď my sami sme dokázali uspieť až na piaty raz.

Myslíte si, že možno váš úspech zopakovať alebo sa viaže k dobe, keď PF vznikla?

Samozrejme, možno úspech zopakovať, ale je to asi také ťažké ako vyhrať druhú zlatú medailu po sebe. Úspech leží hlavne v našich hlavách, a keď si pripustíme túto možnosť a tvrdo pracujeme, máme šancu. Vôbec by som neriešil teraz a vtedy. Lebo každá doba má výhody a nevýhody. Keby sme firmu zakladali teraz, určite by bolo veľa vecí, ktoré by sa riešili ľahšie ako v roku 2007, napríklad získavanie kapitálu, a niektoré zasa ťažšie.

Za PC REVUE sa zhováral Peter Vnuk.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Farebná tlač v profesionálnej kvalite pre každého

08.11.2016 00:00

OKI Smart Colour Solutions Event  Spoločnosť OKI sa posledné tri roky orientovala najmä na multifunkčné tlačiarne do kancelárskeho prostredia a posunula sa od predaja produktov k predaju komplexných ...

Magazín

Ako na výrobu technologických produktov v Číne

08.11.2016 00:00

Ste startup, ktorý ukončil vývoj produktu a chystá sa na veľkosériovú výrobu? Hľadáte dodávateľa, ktorý vám ponúkne čo najlepšie podmienky? Poďte sa pozrieť, ako sa vyrába v Číne. O praktické skúseno ...

Magazín

Budúcnosť patrí high-endu

08.11.2016 00:00

Ako naznačujú výsledky prieskumov trhu agentúry CIPA (Camera & Imaging Product Association), predaj digitálnych fotoaparátov od roka 2010 vytrvalo klesá. Z pôvodných 121,5 milióna kusov do roku 20 ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá