SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

Koniec sociálnych sietí tak, ako ich poznáme

1

Hoci sa zdá pravdepodobné, že rok 2023 sa bude najviac spomínať ako rok vzostupu ChatGPT, stalo sa aj niečo iné, takisto dôležité. Po tom, čo osemnásteho novembra 2022 nový vlastník Twittera Elon Musk oznámil, že obnoví účty takmer všetkých používateľov platformy, ktoré boli zakázané pre porušenie zmluvných podmienok stránky („nenávistné prejavy“, obťažovanie a pod.), veľa používateľov opustilo svoje účty na Twitteri a migrovalo na iné sociálne siete. Preto v roku 2023 nastalo niečo, čo sme si možno nevšimli, aj keď sme sa na tom podieľali: koniec sociálnych sietí, ako sme ich poznali.

Spájanie ľudí v celosvetovej mierke – ako sme to robili v prvom desaťročí 21. storočia – vyvolalo dilemu, ktorú sme nikdy nepredpokladali, najmä preto, že je príliš ťažké myslieť sociálne nad rámec komunity s približne 150 jednotlivcami. Nad touto zdanlivo prirodzenou hranicou (Dunbarovo číslo) sa nedokážeme zmysluplne spojiť. Ako sociálne siete rástli, čoraz viac sa stávali platformou pre vystúpenia v celosvetovom rozsahu: najnovšie mémy, verejné pranierovanie celebrít alebo šírenie konšpiračných teórií. Hoci aj toto určite predstavuje formy komunikácie, nejde o spojenia.

Možno tak udržiavať „parasociálne“ vzťahy s globálnymi komunitami, ktoré sa okolo nich zoskupujú, ale parasociálnym vzťahom chýba posilnenie skutočných vzťahov a majú tendenciu zrútiť sa, pričom si so sebou vezmú svoje „paraspoločenstvá“. Nič z toho neznamená, že Facebook, Twitter/X alebo Snapchat čoskoro zaniknú. Ich úloha sa však natrvalo zmenila a všetky tieto platformy čelia konkurencii, ktorá uznáva, že sociálne siete vo veľkom rozsahu sú čisto performatívne: TikTok so svojou nekonečne algoritmicky poskytovanou galériou celosvetovo spravovaných zábavných videí.

Lenže TikTok nie je ani komunita, ani spojenie. Chýba na ňom množstvo „postsociálnych“ nástrojov, z ktorých niektoré poskytujú sociálne siete „starej školy“. V prvom desaťročí 21. storočia, keď sa sociálne siete naplno využívali, sa ukázalo, že množstvo ľudí, najmä tých mladších ľudí, chce, aby bolo toto miesto „neviditeľné“. Priestor, kde môžu byť sami sebou, spojení so svojimi priateľmi, no nepozorovaní. Facebook je skôr miesto na zábavu rodičov a starých rodičov, učiteľov a potenciálnych zamestnávateľov. Pre tínedžera to nie je bezpečný priestor na skúmanie seba samého.

Preto tínedžeri zmenili spôsob, ako používali nástroje na podporu online herných komunít – najmä Discord s jeho schopnosťou poskytovať diskusné panely, textový čet v reálnom čase, dokonca aj audio a video pripojenie. A okrem toho všetkého Discord ponúkal aj súkromie: museli ste naň byť pozvaní. Platforma poskytovala priestor pre súkromné kluby, súkromné rozhovory, pestovanie hlbších spojení. Netrvalo dlho, kým si aj dospelí uvedomili, že majú rovnakú potrebu súkromných rozhovorov. Aj oni potrebovali priestor na komunikáciu v reálnom čase, kde by mohli byť otvorení, úprimní a z času na čas aj nahnevaní.

Mark Zuckerberg zbadal signály tohto trendu v údajoch o používaní Facebooku, čo ho viedlo k nákupu malého startupu stojaceho za aplikáciou WhatsApp v roku 2014 za 19 miliárd USD. Dnes Facebook vyzerá menej ako monolitická sociálna sieť, spája tri platformy na odosielanie správ: Instagram/Threads, Facebook Messenger a WhatsApp. Pritom každá zložka má trochu iné nuansy v používaní. A práve tieto nuansy v používaní sú jasným znakom toho, že sociálne siete sa vyvíjajú v dôsledku nášho rastúceho pochopenia toho, ako ich používať. Tieto správy a prepojenia sa stretávajú s protivetrom algoritmicky generovaných a propagovaných dezinformácií, najmä v súvislosti s voľbami či inými politickými udalosťami.

V dôsledku toho budú dezinformačné kanály široko otvorené pre národných a zahraničných hráčov, ktorí sa snažia ovplyvniť výsledky tak, aby vyhovovali ich vlastným záujmom. Dezinformácie a sociálne siete sú opojnou zmesou; ľudia túžia veriť, dokázať, že sú „vo vnútri“ parakomunity. Je ľahké si predstaviť, že v priebehu budúceho roka sa objaví veľa takýchto spontánnych parakomunitných formácií, pretože AI a sociálne siete a hlboké profilovanie jednotlivcov  umožňuje starostlivo zacielené posielanie správ navrhnutých tak, aby kŕmili jednotlivcov presne tými kúskami, ktoré potrebujú, aby sa cítili hlboko prepojení s parakomunitou.

Komunity sú väzby, ktoré nás navzájom spájajú; sú vytvorené blízkosťou a príbuzenstvom a afinitou. Teraz máme spôsoby, ako rozšíriť naše kontakty prostredníctvom pridruženia ku globálnym parakomunitám. Alebo ich môžeme zúžiť, keď sa zameriame na súkromné ​​kontakty v našom okolí a s našimi príbuznými. Tam, kde sa tieto kontakty pomiešajú a prekročíme hranice medzi parakomunitami a skutočnými komunitami, dôjde k emóciám, konfliktom a reakciám. Musíme na to pamätať, keď smerujeme do budúcnosti, ktorá je prepojená, ale zároveň viac verejná aj viac súkromná ako predtým.

Zdroj: cosmosmagazine.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

1 komentár

Koniec sociálnym sieťam reakcia na: Koniec sociálnych sietí tak, ako ich poznáme

11.12.2023 11:12
Ja som sa rozhodol všetko zrušiť a nechať si iba messenger, budem fungovať ako kedysi sms, MMS, telefonát, aspoň čoraz menej mám potrebu chytať telefón do ruky a prezerať nezmyselné blbosti a strácať tým čas.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať