SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Kombináciou rotačnej detonácie a Ramjetu vznikol úplne nový hypersonický motor

Technológie
2

Spoločnosť GE Aerospace demonštrovala podľa jej vyjadrenia svetovo prvý test hypersonického dvojrežimového náporového motora (Dual-Mode Ramjet – DMRJ) s použitím rotačného detonačného spaľovania (Rotating Detonation Combustion – RDC), ktorý by jedného dňa mohol poskytnúť hypersonickým raketám dlhší dolet. Hypersonická technológia má potenciál priniesť revolúciu vo vedení vojny. Let rýchlosťou viac ako päťkrát vyššou ako rýchlosť zvuku si však vyžaduje výrazný technologický pokrok vrátane vývoja nových materiálov a elektroniky, ktoré dokážu odolať vysokým teplotám v oblasti Mach 5+, ako aj motorov, ktoré môžu zabezpečiť hypersonickým prostriedkom trvalý let.

V súčasnosti sú prototypy hypersonických rakiet vynášané do veľkej výšky a potom čo dosiahnu nadzvukovú rýchlosť klesajú strmhlavým letom. Od tohto bodu im poskytujú hybnú silu len gravitácia a zotrvačnosť. Funguje to, ale obmedzuje to manévrovateľnosť, dosah a efektivitu rakety. Ideálny by bol motor, ktorý dokáže poháňať raketu alebo iný prostriedok počas väčšiny jeho letu. Tým by sa eliminovala fáza strmhlavého letu, raketa by mohla letieť konzistentne v nižších nadmorských výškach, zväčšil by sa dolet a poskytla by sa lepšia manévrovateľnosť. Na to všetko by raketa potrebovala niečo ako náporový motor.

To je všetko v poriadku, ale náporové motory, ktoré zvládajú hypersonické podmienky, si pri nízkych číslach Mach nepočínajú dobre, takže prostriedok musí byť stále urýchľovaný nosnou raketou, kým nie je dostatočne rýchly na to, aby sa motor zapol. DMRJ od GE Aerospace využíva princíp RDC na prevádzku pri nižších aj vyšších rýchlostiach.

Pri RDC sa palivo a vzduch privádzajú do medzery medzi dvoma koaxiálnymi valcami. Keď sa zmes zapáli, horí veľmi zvláštnym spôsobom. Spaľovanie má podobu nadzvukovej vlny, ktorá sa šíri vo vnútri medzery. Keď sa hore privádza viac paliva a vzduchu, vlna obieha v medzere, produkuje čoraz viac tepla a tlaku a je tlačená nadol, až kým nevystúpi cez výstupnú dýzu, čím sa vytvorí ťah. Krása takejto náporovej konštrukcie spočíva v tom, že je veľmi jednoduchá, bez pohyblivých častí a je vhodná na hypersonický let, pretože dokáže tolerovať prúdenie vzduchu do komory nadzvukovou rýchlosťou.

Nový motor bol demonštrovaný na testovacom zariadení v závode GE Niskayuna v štáte New York. Skombinovaním nového dizajnu s pokrokmi spoločnosti v oblasti vysokoteplotných materiálov, vysokoteplotnej elektroniky, 3D tlače a technológií tepelného manažmentu je cieľom vytvoriť praktický motor, ktorý môže pracovať pri rýchlostiach nad Mach 5 aj pod Mach 3. Bude takisto menší a ľahší ako porovnateľné motory. Finálna verzia motora sa očakáva v roku 2024.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

2 komentáre

:D reakcia na: Kombináciou rotačnej detonácie a Ramjetu vznikol úplne nový hypersonický motor

29.12.2023 20:12
A uz ten clanok tu nahodou nebol? minimalne ten motor?
Reagovať

Mach10 reakcia na: Kombináciou rotačnej detonácie a Ramjetu vznikol úplne nový hypersonický motor

29.12.2023 04:12
Povedzme ze by sme za 1000 globov o 10 rokov (1G= 1,123 E) , dosiahli aj tie vzdialene obchodne a letne rekreacne rezorty za hodinku . No a co dalej? Budeme pre to stastnejsi? Mudrejsi? Spokojnejsi? Pokojnejsi? ,,,,,,,,Sotva....
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať