SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Kia EV9 – jazdili sme v novinke, ktorá mení hru

Elektromobilita
0

Úplne nová Kia EV9 už dlhší čas pôsobí rozruch v médiách aj medzi potenciálnymi zákazníkmi. Krátko po spustení predaja sme však konečne mali možnosť si ju v rámci prvých národných jázd aj vyskúšať a už na začiatok musím konštatovať, že vo veľkej miere prekonala moje očakávania.

Novinka v ponuke výrobcu rozhodne nie je žiadna sivá myška. Ide nielen o najväčšie elektrické SUV výrobcu, ale aj o jedno z najväčších elektrických SUV na trhu vôbec. Na porovnanie, Kia EV9 má iba o 11 cm menší rázvor a dĺžku ako Mercedes EQS SUV, pričom ho vo všetkých ostatných rozmeroch prekonáva. Prichádza s originálnym a neopozeraným dizajnom a trojradovým usporiadaním sedadiel v základe, pričom si môžete zvoliť z jedného 7-miestneho a dvoch 6-miestnych variantov. To všetko završuje vynikajúca technologická výbava a 800 V elektrický pohonný systém, ktorý je v tomto segmente raritou a Kia EV9 je prvým elektrickým SUV, ktoré ho používa.

Neprehliadnuteľný dizajn novinky je inšpirovaný filozofiou dizajnu Kia „Zjednotenie protikladov“. Vozidlo stojí na globálnej modulárnej platforme spoločnosti Kia pre elektrické vozidlá (E-GMP), ktorú poznáme aj z modelu EV6. S rázvorom až 3,1 metra a plochou podlahou ponúka až neuveriteľný priestor pre všetkých cestujúcich. Pri 6-miestnej verzii si v druhom rade môžete vybrať relaxačné sedadlá s vyhrievaním a vetraním, ktoré možno elektricky nastaviť až do ležiacej polohy, alebo otočné sedadlá, ktoré možno otočiť o 180° k tretiemu radu a spríjemniť si tak hoci cestovanie s deťmi. My sme vo vozidle mali relaxačné sedadlá a musím uznať, že tak pohodlne sa v druhom rade len tak v niečom neodveziete. Cestujúci majú kráľovský priestor na nohy aj okolo seba a medzi sedadlá sa v pokoji zmestí cestovný kufor. Centrálna konzola pre vodiča so spolujazdcom má hore v zadnej časti dva držiaky na fľaše či poháre pre cestujúcich v druhom rade. V spodnej časti je veľká vysúvateľná schránka a vysúvateľný stolík.

Vpredu kabína oplýva obrovským priestorom a vzdušnosťou. Všetko je podriadené ergonómii a pohodliu. Obe predné sedadlá sú relaxačné s masážou, odvetrávané a vyhrievané, sedadlo vodiča má aj dofukovanie bočníc, ktoré možno nastaviť ručne a pri rýchlosti nad 130 km/h sa dofúknu automaticky. Opierky na dverách presne sadnú pod ruku. Stredová konzola je plávajúca a odsadená asi 30 cm od palubnej dosky, takže neprekáža tak ako u mnohých konkurentov. Úplne nová je palubná doska, ktorá obsahuje tradične dvojicu 12,3" displejov, medzi nimi je však vsadený ďalší 5,1" displej AVNT, ktorý slúži na zobrazenie a ovládanie klimatizácie a vyhrievacích prvkov. Displeje sú pod jedným – tentoraz rovným – sklom, so špeciálnou antireflexnou úpravou odolnou proti odtlačkom. V celej kabíne navyše nenájdete ani kúsok lesklého povrchu. Za to má Kia veľkú pochvalu! Základné ovládacie prvky klimatizácie sú rovnako ako ovládací roller hlasitosti a vypnutia multimédií vyvedené na mechanických prvkoch v strede palubnej dosky. Mechanické sú aj ovládacie prvky na volante. Pod displejom sú navyše podsvietené dotykové tlačidlá hlavných funkcií. Radenie jazdných režimov je spolu s nezvyčajne umiestneným tlačidlom „štartovania“ na páčke pod volantom. Na spodnej strane volantu pribudla dvojica tlačidiel – Drive Mode na prepínanie jazdných režimov a Terrain Mode na prepínanie jazdných režimov v teréne. Ich umiestnenie nie je veľmi intuitívne, ale bude to skôr otázka zvyku. Vo výbave je aj projekčný displej (HUD).

Infotainment ponúka širokú škálu funkcií, ako je napríklad viacnásobné pripojenie bluetooth v štandardnej výbave, ktoré umožňuje cestujúcim pripojiť dve mobilné zariadenia naraz, pričom súčasťou štandardnej výbavy sú aj systémy Android Auto a Apple CarPlay, ktoré majú po plánovanej aktualizácii softvéru zvládnuť aj bezdrôtové pripojenie. Systém má zlepšené funkcie rozpoznávania hlasu na základe prirodzenej reči a umožňuje tak používanie služieb ako navigácia, zapínanie médií či regulovanie teploty. Obrazovka rýchleho ovládania, ku ktorej sa dostanete potiahnutím prstom nadol z hornej časti obrazovky, zabezpečuje zákazníkom prístup k najčastejšie používaným funkciám bez toho, aby museli prechádzať cez ponuky a čiastkové ponuky. Pre používateľov operačného systému Android je k dispozícii služba rýchleho párovania Google, ktorá im ešte viac uľahčuje pripojenie telefónu k informačno-zábavnému systému vozidla. Zaujímavá novinka je režim umývania auta, ktorý sa spustí stlačením tlačidla na displeji AVNT. Pomocou neho sa aktivujú všetky potrebné nastavenia na vstup do automatickej umývacej linky: zabezpečí sa zatvorenie všetkých dverí a okien, zatiahnu sa vonkajšie spätné zrkadlá a zaistí sa, aby zapustené automatické kľučky dverí zostali zasunuté. Podobne ako pri ostatných modeloch značky Kia môžu používatelia modelu EV9 využívať výhody služieb Kia Connect Live. Obsahujú online navigáciu, aktuálne dopravné správy, dostupnosť parkovacích miest a ceny za parkovanie, umiestnenie čerpacích a nabíjacích staníc a ceny pohonných hmôt i ceny za nabíjanie elektrických vozidiel, predpoveď počasia, online vyhľadávanie zaujímavých miest na trase, ako aj informácie o rýchlostných radaroch v krajinách, kde sú k dispozícii. Model EV9 je zároveň prvé vozidlo značky Kia, ktoré možno aktualizovať prostredníctvom obchodu Kia Connect, vďaka čomu si ho zákazníci môžu aktualizovať a individuálne vybaviť funkciami, o ktoré majú záujem. V súčasnosti sú to napríklad funkcie:

•             inteligentný diaľkový parkovací asistent 2.0 (RSPA 2), vďaka ktorému môže vozidlo automaticky samo zaparkovať, aj keď je vodič mimo auta, so zlepšenou detekciou objektov,

•             streamovanie obsahu,

•             zvýšenie krútiaceho momentu (v príslušných krajinách).

Novinka je v ponuke s pohonom zadných alebo všetkých kolies. Obe verzie sa dodávajú s batériou s kapacitou 99,8 kWh, s technológiou štvrtej generácie od spoločnosti Kia. Verzia s pohonom zadných kolies (RWD) má elektromotor s výkonom 149 kW, s maximálnym krútiacim momentom 350 Nm. Dojazd má dosahovať 541 km podľa WLTP. My sme jazdili iba vo verzii s pohonom všetkých kolies (AWD) s dvojicou motorov s výkonom po 141 kW a s maximálnym krútiacim momentom 200 Nm vpredu a 350 Nm vzadu. Vozidlo dosahuje najvyššiu rýchlosť 200 km/h, zrýchli z nuly na 100 km/h za 6,0 sekúnd a podľa WLTP má dojazd 497 km. Navyše ako prvé v tejto kategórii disponuje 800 V elektrickým systémom, ktorý umožňuje DC nabíjanie maximálnym výkonom 210 kW. Z 10 na 80 % sa tak nabije za 24 minút. Pri prevádzke za nízkych teplôt je vozidlo vybavené predohrevom batérie, ktorý je pri nastavení navigácie na nabíjaciu stanicu spustený automaticky, ale možno ho aktivovať aj ručne. Navigačný systém je vybavený funkciou plánovača trasy. Keď systém vozidla zistí, že nabitie akumulátora nie je dostatočné na dosiahnutie cieľa cesty, automaticky odporučí pre naplánovanú trasu nabíjacie miesto.

Rozšírené boli funkcie obojsmerného nabíjania. Vozidlo umožňuje nabíjanie z vozidla (V2L), nabíjanie medzi vozidlom a budovou (V2B), nabíjanie medzi vozidlom a domácnosťou (V2H) či prenos energie medzi vozidlom a elektrickou sieťou (V2G). Funkcia V2L, ktorá bola po prvý raz zavedená v modeli Kia EV6 a v novom modeli EV9, je v ponuke v rámci štandardnej výbavy, umožňuje napájať spotrebiče 220 V s využitím akumulátora vozidla po zapojení kábla do nabíjacieho konektora. Funkcie V2B a V2H sa týkajú schopnosti vozidla napájať budovu alebo domácnosť zákazníka. Funkcia V2G znamená, že vozidlo dokáže prenášať energiu priamo späť do elektrickej siete, a to tak, že v čase mimo špičky uskladňuje lacnú elektrickú energiu a v čase najvyššieho dopytu ju prenáša späť do siete. Funkcie V2B, V2H a V2G sa budú postupne uvádzať na trh v celej Európe.

S dĺžkou 5010 mm je model EV9 zatiaľ najpriestrannejším osobným vozidlom značky. Model je široký 1980 mm, vysoký 1750 mm a má rázvor 3100 mm. Rovnako ako EV6 ponúka aj priestor predného kufra, ktorý má v našej verzii 52 litrov, pri zadnom náhone až 90 litrov. Technologická výbava obsahuje už v základe všetky súčasné povinné bezpečnostné a asistenčné systémy vrátane najnovších.

Ako prvý model značky Kia je EV9 vybavený funkciami autonómneho riadenia tretej úrovne, ktoré zaisťuje diaľničný pilot (HDP). Systém HDP udržiava bezpečnú vzdialenosť od vozidla idúceho pred ním a zároveň udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu, aj keď vodič pustí volant. Ak systém zistí bezprostredné riziko, dokáže vykonať núdzový manéver, aby zabránil zrážke. V prípade zlyhania funkcie alebo medznej situácie systém požiada vodiča, aby prevzal riadenie. Ak vodič riadenie neprevezme, vozidlo to vyhodnotí ako núdzovú situáciu a zastaví. Okrem toho bude model EV9 vybavený aj pozoruhodnou funkciou jazdy bez používania rúk, ktorá bude v ponuke najprv v Nemecku. Systém inteligentného predného osvetlenia automaticky zapne diaľkové svetlá v noci v záujme zlepšenia viditeľnosti a bezpečnosti.

Systém sledovania pozornosti vodiča (DAW) sleduje správanie vodiča počas jazdy a vydá výstražné upozornenie, ak usúdi, že miera jeho pozornosti je príliš nízka. Podobne aj pri zastavení na semafor môže vodiča upozorniť, ak vozidlo pred ním už odišlo a vodič na to dostatočne rýchlo nezareagoval.

Inteligentný asistent sledovania povolenej rýchlosti (ISLA) rozpoznáva rýchlostné obmedzenie na ceste a upozorní vodiča, ak ho začne prekračovať. V kombinácii s inteligentným tempomatom sa rýchlosť vozidla pri zmene povolenej rýchlosti upravuje automaticky. Kia EV9 poskytuje prvotriednu úroveň ochrany a zabezpečenia cestujúcich i akumulátora vozidla vrátane deviatich airbagov, ktoré chránia aj tretí rad sedadiel.

Systém monitorovania okolitého priestoru (SVM) zobrazuje meniaci sa 360-stupňový pohľad pri parkovaní alebo jazde, ktorý sa dá prenášať aj do mobilného telefónu. Zadná kamera (RVM) zobrazuje pri parkovaní alebo jazde pohľad dozadu.Asistenčný systém na predchádzanie nárazom zozadu (RCCA) zabraňuje nárazom tým, že vydá výstražné upozornenie alebo zabrzdí, keď vozidlo cúva a systém zaregistruje vozidlo prichádzajúce zo strany – napríklad pri vychádzaní z parkovacieho miesta. Upozornenie na vzdialenosť pri parkovaní (PDW), asistenčný systém na predchádzanie zrážkam pri parkovaní spredu a zboku (PCA-F/S) a asistenčný systém na predchádzanie zrážkam pri parkovaní zozadu (PCA-R) pomáhajú predchádzať zrážkam s chodcami a objektmi počas parkovania. Inteligentný diaľkový parkovací asistent 2.0 umožňuje vozidlu zaparkovať samostatne v situáciách kolmého, uhlopriečneho či dokonca pozdĺžneho parkovania (RSPA 2) bez ohľadu na to, či je vodič vo vozidle alebo nie.

Pre cestujúcich na zadných sedadlách sú k dispozícii dva systémy: výstražný systém bezpečného vystupovania z vozidla (SEW) a asistenčný systém bezpečného opustenia vozidla (SEA). Keď vozidlo stojí a ďalšie vozidlo sa k nemu blíži zozadu, systém buď spustí zvukovú výstrahu, alebo aktivuje detské zámky, aby v nebezpečnej situácii zabránil cestujúcemu vzadu vystúpiť z vozidla.

Jazdy sa uskutočnili na trase Bratislava – Tatranská Lomnica, pričom veľká časť trasy viedla po diaľnici a rýchlostnej ceste. Samotná jazda v EV9 je zážitok. Napriek tomu, že vozidlo nie je vybavené vzduchovým podvozkom, na ceste je veľmi isté, výborne sedí v zákrutách a náklony karosérie sú minimálne. Výkon pohonného systému je pri pohone všetkých kolies viac ako dostatočný a umožňuje dynamickú jazdu aj bezproblémové predbiehanie. Obrovský priestor pre celú posádku a výborné odhlučnenie kabíny evokuje jazdu v prémiovej triede a aj na dlhých cestách si jazdu užívate. Testovaná verzia GT Line s pohonom všetkých kolies má dostatok výkonu aj na príležitostné ťahanie prívesu s hmotnosťou až 2500 kg. Infotainment dostal novú grafiku a množstvo nových funkcií a zlepšení. Jeho ovládanie je bezproblémové a intuitívne. V krátkom čase by mala byť aktivovaná aj podpora bezdrôtového Android Auto a Apple CarPlay. Auto vo výbave GT Line dostalo vynikajúce svetlá s funkciou inteligentného vykrývania a jazdiť s nimi je priam radosť.

Už na základe prvých jázd musím konštatovať, že Kia EV9 je jeden z najväčších a najvyspelejších veľkopriestorových elektromobilov súčasnosti. Ponúka kráľovský priestor na rodinné využitie, najmodernejšie technológie, vysoký výkon aj ultrarýchle nabíjanie. Spotrebu a ďalšie vlastnosti vozidla opíšeme v redakčnom teste.

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať