Inovatívny motor MIT by mohol úplne zmeniť budúcnosť leteckej dopravy
Letecká doprava je jedna z oblastí, v ktorej musia nastať existenčné zmeny. Odhaduje sa, že do roku 2050 by sa štvrtina „uhlíkového rozpočtu“ mohla spotrebovať len na leteckú dopravu. Inžiniersky tím z MIT pod vedením Zoltána Spakovszkého má za cieľ zostaviť kompletný motor a otestovať ho na jeseň tohto roka. Ide o zložitý stroj, ktorý využíva rýchlo spínaciu dosku s plošnými spojmi na vyvolanie potrebného magnetického poľa na vytvorenie rotácie aj krútiaceho momentu.
Existujúce projekty, ktorých cieľom je prehodnotiť spôsob, ako dosahujeme vztlak a udržiavame lietadlá na oblohe, sa zameriavajú takmer výlučne na malé lietadlá. Malé skoky z bodu A do bodu B sa stali cennou skúšobnou pôdou pre koncepciu letu podporovaného obnoviteľnými zdrojmi energie, a to od lietadiel až po elektrické VTOL. Na dosiahnutie takého vztlaku, ktorý je potrebný na pohon komerčných alebo veľkých nákladných letov, sa vyžadujú väčšie motory a vyšší výkon. Preto sa tím musel zamyslieť nad tým, čo sa dá dosiahnuť konštrukciou s nižšou hmotnosťou.
Na lepšiu predstavu, batériový balík používaný na napájanie motora v elektromobile môže pridať až okolo 25 % celkovej hmotnosti vozidla (niekedy až okolo 900 kg). Naproti tomu návrh tímu MIT ponúka výkon v miniatúrnom balení. Motor a jeho komponenty vážia menej ako priemerný dospelý človek. „Bez ohľadu na to, či použijeme ako nosič energie batérie, vodík, čpavok alebo udržateľné letecké palivo, budú motory megawattovej triedy kľúčovým faktorom pre ekologické letectvo,“ povedal o výskume vedúci projektu Zoltán Spakovszky.
Kombinácia úspornej konštrukcie a silného výkonu stavia tím MIT do pozície vážneho lídra a inovátora v tejto oblasti. Pôvodné úvahy boli také, že motor by mohol fungovať v tandeme s existujúcimi turbovrtuľovými motormi. Možnosť cestovného letu na výkon elektrického alebo iného motora poháňaného obnoviteľnými zdrojmi by výrazne znížila uhlíkovú stopu leteckého priemyslu.
Je to pôsobivý pozitívny výsledok, aj keď lietadlá budú v krátkodobom horizonte naďalej potrebovať podporu tradičných motorov pri vzlete a stúpaní. Hybridný systém je oveľa lepší ako súčasný systém fosílnych palív a úspešný prechod by znamenal veľké víťazstvo pre planétu.Na rozdiel od mnohých iných projektov čistej energie zameraných na leteckú dopravu sa motor MegaWatt sústreďuje na novú koncepciu pohonných systémov veľkých lietadiel. Ide o cenné úsilie vzhľadom na obrovský objem emisií uhlíka, ktorý produkujú regionálne lety na krátke vzdialenosti a nákladná logistika.
Zdroj: slashgear.com.