Image
6.4.2016 0 Comments

IT Pro: Kvalitná analýza ako najlepší základ vášho webu

Je jednoznačné, že on-line biznis na Slovensku i vo svete zažíva momentálne asi najväčší rozmach a „zlatý vek“. Nahráva mu dynamická doba, nové technológie, smartfóny a tablety, generácia Y je v najproduktívnejšom veku a dobrý podnikateľský nápad (ale hlavne jeho zrealizovanie) môže mať cenu miliónov. Čo je však najdôležitejšie, v on-line svete ľudia prestali byť limitovaní lokalitou, financiami, pôvodom, počiatočným kapitálom či zázemím. Záleží len na vedomostiach, zručnostiach a schopnostiach každého, ako dokáže pretaviť svoj skvelý nápad na skvelý biznis.

Základom každého podnikania by mal byť plán. Dobrý podnikateľský plán minimalizuje nepríjemné prekvapenia a maximalizuje možnosť úspechu. Pri webovom projekte je neoddeliteľnou súčasťou podnikateľského plánu a jedným z najdôležitejších počiatočných krokov vytvorenie analýzy. V tomto prípade však nehovoríme o analýze potenciálu vášho nápadu a jeho možnosti uspieť, ale o príprave všetkých možných aj nemožných podkladov k novému webu. Vďaka takejto analýze máte potom všetky predpoklady na to, že realizácia bude rýchla, efektívna a bezproblémová.

Kvalitná analýza webu by mala obsahovať minimálne tieto hlavné časti:

  1. Cieľová zákaznícka skupina
  2. Rozpočet projektu (budget) – predpokladané náklady na realizáciu, prevádzku, marketing
  3. Základná predstava o vizuálnej/grafickej stránke projektu
  4. Technická architektúra projektu
  5. Obsahová štruktúra projektu
  6. Stanovenie očakávaných výsledkov a priebežná analýza

Je samozrejmé, že každá takáto analýza je z veľkej miery unikátny podklad, nadväzujúci na  špecifiká daného projektu, a môže obsahovať množstvo iných prvkov, ale s týmto základom určite nič nepokazíte.

1. Cieľová zákaznícka skupina

K najzákladnejším bodom akéhokoľvek webového projektu by malo patriť určenie, komu budete svoj produkt či službu ponúkať. Čím lepšie poznáte svojich zákazníkov, tým viac viete vyhovieť ich potrebám. V praxi to znamená jednoduchú rovnicu – zákazník má problém, vy máte riešenie, či už vo forme produktu, alebo služby. Ak dokážete identifikovať svojich zákazníkov, ste na najlepšej ceste vytvoriť úspešný biznis. V on-line svete to platí ešte viac hlavne vďaka prebytku informácií, kde má každá schopnosť priblížiť sa zákazníkovi cenu zlata.

2. Rozpočet projektu

To, že máte skvelý podnikateľský nápad, je super. To, že budete s čo najpresnejším odhadom vedieť, koľko vás bude stáť jeho realizácia, je nevyhnutné. Náklady na projekt netvorí len realizácia webu, ale aj marketing či priebežná prevádzka a údržba. Po úspešnom štarte je potom najdôležitejšie nezaspať na vavrínoch a investovať aj do rozvoja projektu, s čím by mal rozpočet projektu takisto rátať. Naplánovanie nákladov na projekt vám pomôže vyhnúť sa nepríjemným prekvapeniam v podobe minutého rozpočtu niekde v polovici vývoja celého riešenia.

3. Základná predstava o vizuálnej/grafickej stránke projektu

Predstavivosť je vraj jedna z mála vlastností, ktorými sa človek líši od zvierat. Pri realizácii webovej stránky je predstavivosť dôležitá. Často je totiž kameňom úrazu práve dizajn a to, ako by mal celý projekt vyzerať. Určite každý pozná stav, keď má v hlave presný obraz, ako by to celé malo vyzerať, no nie a nie to grafikovi hodnoverne opísať takto priamo z hlavy. Ľahká pomoc – jednoducho si svoju predstavu zhmotnite na papier, a to v pokoji a s dostatkom času. Je úplne jedno, že to bude vyzerať ako detská maľovanka alebo maturitná slohová práca. V momente, keď začnete svoju predstavu kresliť/písať na papier, uvidíte ju priamo a „naživo“. Môžete ju premyslieť, zoškrtať, doplniť, vymazať, prepísať a upraviť bez toho, aby od vás grafik v panike ušiel. Mať predstavu o tom, ako má váš web vyzerať, je veľmi výhodné aj z iného dôvodu – práce na dizajne napredujú oveľa rýchlejšie, než keď sa dodávateľ nespočetnekrát snaží „trafiť“ do vášho vkusu a telefonického opisu v štýle „chcem to mať moderné a prehľadné“.

4. Technická architektúra projektu

Podstata tejto časti analýzy výnimočne nespočíva na vás, ale na dodávateľovi. Tento bod totiž odhalí znalosti a schopnosti dodávateľa spracovať aj nie vždy najtechnickejší opis projektu od zákazníka. Technická architektúra by mala nielen zodpovedať vašim požiadavkám a predstavám (a takisto vášmu rozpočtu), ale zároveň by mala byť v súlade s webovými štandardmi, trendmi, použiteľnosťou a v neposlednom rade tvoriť jednoliaty celok s obsahom a dizajnom. Tieto tri aspekty – špičkový technický základ, kvalitne spracovaný obsah a moderný prepracovaný dizajn – tvoria piliere, o ktoré by sa mal opierať každý kvalitný web.

5. Obsahová štruktúra projektu

Túto časť analýzy asi najlepšie opisuje vyhlásenie priamo z centrály Googlu na margo dôležitosti obsahu na umiestňovanie v organickom vyhľadávaní: „Obsah je kráľ. Kvalitne spracovaný obsah je ten najlepší možný základ pre váš web.“ Tvorba obsahu a predovšetkým forma prezentácie obsahu na webe bola (žiaľ, ešte stále neraz aj je) zaznávaná. Nielen množstvo štúdií však ukázalo, že predovšetkým obsah a jeho podanie dokáže zákazníka presvedčiť, aby nakúpil práve u vás. Trendom v oblasti správy webového obsahu dnes hýbu dve veci:

  • Stále silnejšie prepájanie obsahu a dizajnu
  • Možnosť spravovať a upravovať obsah na webe bez nutnosti programovania (napr. prostredníctvom open source CMS Joomla či WordPress).

Toto vytvára ten najlepší predpoklad na to, aby ste sa ešte viac priblížili k zákazníkom.

6. Stanovenie očakávaných výsledkov a priebežná analýza

Čakajte to najlepšie, ale pripravte sa na to najhoršie. Vo svete biznisu to platí stonásobne. Stanovenie toho, čo chcete dosiahnuť, môže byť minimálne rovnako dôležité ako spôsob, ako to chcete dosiahnuť. Máte plán, máte rozpočet, máte premyslené, ako to bude vyzerať i fungovať. Potrebujete už len stanovené výsledky, ku ktorým sa chcete dopracovať. Dôležitosť tejto poslednej časti spočíva práve v možnosti porovnať stanovené ciele s dosahovanými. Samozrejmosťou každého webového projektu by potom mala byť možnosť analýzy dosahovaných výsledkov, na čo dnes už existuje obrovské množstvo nástrojov.

Kvalitná analýza a príprava vám dokáže výrazne uľahčiť realizáciu webového projektu. On-line biznis je bojisko, a čím kvalitnejšiu prípravu na boj absolvujete, tým lepší a úspešnejší na tomto bojisku budete.

Imrich Koval

Merineo


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

ITPro

Linux súkromne i pracovne v2.0 (14. časť): Small Business Server

09.11.2016 14:57

Pojem Small Business Server (malý firemný server) začala používať spoločnosť Microsoft ešte v roku 2000 na označenie servera, ktorý ­dokázal plniť úlohy niekoľkých samostatných serverov. Aplikačná vrs ...

ITPro

Industry 4.0: Fikcia alebo už realita?

09.11.2016 14:52

Štvrtá priemyselná revolúcia je pomenovanie rozsiahlych zmien prudko vstupujúcich do súčasného priemyslu. Nositeľom týchto zmien je digitalizácia výroby a optimalizácia všetkých podnikových procesov v ...

ITPro

Vývoj aplikácií UWP pre Xbox One II.

09.11.2016 14:47

V predošlej časti sme ukázali postup, ako si ­vytvoriť vývojársky účet a aktivovať vývojársky režim na hernej konzole Xbox One, aby ste mohli testovať svoje aplikácie. Výhodou hernej konzoly Xbox je v ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá