Image
4.3.2014 0 Comments

Drony na mori? Rolls Royce už vyvíja bezposádkové tankery. Budú mať hackeri nový cieľ?

rolls_royce_ bezposadkove_lode.jpg Bezpilotné lietadlá nachádzajú čoraz širšie uplatnenie okrem vojenského letectva aj v ďalších oblastiach. No „bezpilotné" lode sú ešte pomerne čerstvá novinka.

Vývojový tím Rolls Royce s názvom Blue Ocean zriadil v nórskom meste Alesund prototyp kancelárie založenej na virtuálnej realite, ktorá simuluje 360-stupňový výhľad z kapitánskeho mostíka plavidla. Využiť by ju mohli kapitáni na súši ako riadiace centrum na ovládanie stoviek bezposádkových lodí. Lodné drony by boli bezpečnejšie, lacnejšie a produkovali by menej znečisťujúcich látok. Sektor námornej dopravy je trh s obratom 350 miliárd dolárov a zabezpečuje až 90 % svetového obchodu.

Európska únia vyčlenila 3,5 milióna eur na štúdiu s názvom Projekt námornej bezposádkovej navigácie pomocou sieťovej inteligencie (Maritime Unmanned Navigation through Intelligence in Networks project). Vedci teraz pripravujú prototyp testovacieho plavidla na simulované námorné skúšky, ktoré majú posúdiť náklady a prínosy riešenia a uskutočniť sa majú v budúcom roku.

Myšlienka automatizovaných lodí sa objavila už pred niekoľkými desaťročiami, no Rolls Royce začal rozvíjať svoj návrh v minulom roku. Z námorníctva pochádza 16 % tržieb spoločnosti. Okrem luxusných automobilov totiž firma vyrába aj letecké motory a turbíny. Na bezposádkovej lodi by kontajnery s tovarom mohli byť uložené na celej ploche, nebolo by treba vyhradiť priestory pre posádku.

Takisto by neboli potrebné podporné systémy pre pobyt posádky (elektrina, klimatizácia, voda a kanalizácia). Znamenalo by to teda zníženie nákladov a zvýšenie príjmov. Loď by bola pred naložením nákladu o 5 % ľahšia a spotrebovala by o 12 až 15 % menej paliva. Nezanedbateľnú sumu predstavujú aj ušetrené náklady na posádku, ktoré pri veľkých kontajnerových lodiach tvoria až 44 % prevádzkových nákladov. Podľa niektorých odborníkov však potenciálne úspory v súčasnosti nevyvážia náklady potrebné na zabezpečenie bezposádkových lodí.

„Osobne si nemyslím, že by bezposádkové lode dnes znamenali obrovské prínosy, ale technologicky sú možné," povedal Tor Svensen, výkonný riaditeľ pre námorníctvo firmy DNV GL, najväčšej spoločnosti certifikujúcej lode pre bezpečnostné normy. „Podľa mňa to však nie je záležitosť dohľadnej budúcnosti." Zvážiť totiž treba všetky bezpečnostné a environmentálne riziká. Technológia nemôže nahradiť oči, uši a myšlienkové procesy profesionálnych námorníkov. Ľudský faktor je prvá obranná línia v prípade výpadku strojového zariadenia alebo náhlej a neočakávanej zmeny podmienok.

Prechod na bezposádkové lode by sa mal teda uskutočňovať pozvoľne, postupným zvyšovaním úlohy počítačov v navigácii a operáciách na lodiach. Bezposádkové lode budú vyžadovať neustály a komplexný monitoring, ako aj počítačové systémy schopné predvídať zlyhanie v predstihu a „redundantné" zabezpečovacie systémy, tak ako to je v prípade bezpilotných lietadiel.

Zástancovia novej technológie argumentujú aj znížením rizika pirátskych útokov, pretože by na lodi nebola posádka, ktorú by mohli piráti zajať ako rukojemníkov. No takéto drony sú citlivé na iný druh pirátstva - zo strany počítačových hackerov. Technológia totiž nemôže byť nikdy úplne bezpečná, možno len sťažiť prelomenie jej bezpečnosti do tej miery, aby to nestálo za tú námahu. A v neposlednom rade by k bezposádkovým lodiam predložili vlastné pripomienky aj poisťovne a odborové organizácie zastupujúce námorníkov, ktorých je dnes vo svete vyše jedného milióna. V súčasnosti tak ide skôr o akademickú debatu o tejto téme.

Zdroj: bloomberg.com


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Bezpečnosť 1

FSB: Ruským bankám hrozia kyberútoky zo zahraničia

03.12.2016 00:05

Ruská Federálna bezpečnostná služba (FSB) varovala, že bližšie nešpecifikované zahraničné tajné služby plánovali sériu kybernetických útokov na ruský bankový systém. FSB údajne identifikovala servery ...

Bezpečnosť 1

Elektrické autá budú musieť pri nízkych rýchlostiach vydávať umelý zvuk, aby neohrozovali chodcov

29.11.2016 00:22

Podľa nového nariadenia vydaného americkým Národným úradom pre bezpečnosť cestnej premávky budú musieť byť elektrické a hybridné vozidlá hlučnejšie počas jazdy pri nízkej rýchlosti. Má sa tým zabrániť ...

Bezpečnosť

Aj slúchadlá vás môžu špehovať. Malvér z nich urobí mikrofón

28.11.2016 00:16

Opatrní používatelia počítačov prelepujú ich webovú kameru páskou. Iní sa obávajú sledovania pomocou mikrofónov, preto vypínajú či dokonca odstraňujú tieto audiokomponenty. No skupina izraelských výsk ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá