SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Demoscéna – pionieri kreatívneho hackovania a sociálneho prepojenia

Tlačové správy
0

Demoscéna je forma digitálnej počítačovej kultúry, ktorá vznikla v polovici 80-tych rokov minulého storočia v Európe po tom, čo sa domáce počítače stávali čoraz viac bežnou záležitosťou. Táto komunita so svojou vlastnou infraštruktúrou, softvérovými nástrojmi, estetikou postupne prerástla do medzinárodného undergroundového hnutia a malé pravidelné stretnutia sa pretiahli do niekoľkodňových parties - demoparties - plných súťažení v rôznych kategóriách prepojených s workshopmi, seminármi a hlavne socializáciou.

Približne počas tridsiatich rokov jej existencie sa zmenila v mnohých smeroch pod vplyvom externých aj interných faktorov. Najviac zretelný dopad mal značný technologický pokrok, ktorý nútil túto komunitu naň reagovať svojimi vlastnými spôsobmi počnúc domácimi počítačmi s iba 64 kilobajtovou pamäťou a procesormi s pár megaherzmi až po gigabajty, gigaherze, 3D akcelerátory a sofistikované grafické rozhrania.

Počítačové hry mali copy ochrany už v osemdesiatych rokoch, čo znamenalo, že schopnosť túto ochranu prelomiť, bolo cenné aktívum. Prirodzene, mladí počítačoví nadšenci sa s tou to zručnosťou veľmi radi chválili a svoju prácu si náležite podpísali. Podobne ako graffiti, editovali svoje iniciály do textov hier a kreatívne štylizované podpisy sa stali obľúbenou hobby a postupne aj súťažnou disciplínou. Dalo by sa klasifikovať, že typickým motivátorom k tvorbe bolo aj obyčajné vystatovanie sa: „Pozrite sa na mňa, ja som to dokázal! Aj toto je možné!

Takto začali vznikať intrá a samostatné vizuálne demonštrácie svojich schopností – demá. Inak povedané, demo je počítačový program, ktorý zobrazuje sériu vizuálnych efektov v reálnom čase kombinovaný s hudbou. Na tvorbe dema zvyčajne spolupracuje viac ľudí, z ktorých najdôležitejší je kóder, ktorého dopĺňa grafik a hudobník a pre popularitu, uznanie, vlastný štýl a kreatívnu zhodu formujú skupiny - Fairlight, Andromeda Software Development, Farbrausch, Kewlers, Conspiracy, Mercury, Satori a mnohé ďalšie.

 V začiatkoch bol vizuálny zážitok upevnený poznaním technického rámca, ako aj vedomím toho, čo bolo už bolo prekonané v rámci rovnakých technických obmedzení. Populárnymi “mašinami” boli Commodore64, ZXSpectrum, Didaktik Gama a neskôr AtariST alebo veľmi vyzdvihovaná Amiga.

Aj keď je v súčasnosti náročné dosiahnuť limity moderných počítačov a existuje už viacero spôsobov ako uchvátiť publikum, snaha prekonávať zručnosti a úspechy ostatných demoscenerov stále zostáva dôležitou hnacou silou pre tvorbu dém. Technické hranice sú však len chvíľkové potešenie, vždy príde niekto, kto prekoná veľkoleposť predchádzajúceho efektu. Demá, ktoré je príjemné pozerať po rokoch aj dekádach opustili dôležitosť technickej okázalosti, ponúkajú kvalitnú hudbu, nádhernú grafiku, plynulý prechod a stavajú výlučne na estetike.

Sociálne väzby sú medzi scenermi veľmi dôležité a najlepšie vznikajú a utužujú sa na vlastných sociálnych eventoch – demoparties. Desiatky z nich sa organizujú po celej Európe, najmä v Nemecku, Fínsku, Švédsku, Francúzsku, Maďarsku, Poľsku, ale aj v USA a Tokiu. Jedna z nich sa bude konať vo februári 2019 aj v Bratislave pod názvom Demobit Resolution 2019 už po tretíkrát v jeho novodobej histórii.

Demobit je ikonický demoscenerský event, ktorý bol prvýkrát organizovaný v roku 1993 malou skupinou stredoškolských študentov (Zden, Skywalker, Infi). Už vtedy spájal najväčšie osobnosti lokálnej  a medzinárodnej IT scény, kreatívnych nadšencov a najlepších tvorcov počítačovej grafiky. Demobit bol vzkriesený digitálnym umelcom Zdenom Hlinkom a jeho firmou Satori po takmer 20-tich rokoch v roku 2017 s podtitulom Resurrection, kedy malo ísť najmä nostalgické stretnutie už menej aktívnych členov komunity, ktorí medzitým vybudovali svoje firmy, založili rodiny, avšak demoscéna významne ovplyvnila ich profesionálnu kariéru.

Hneď nasledujúci ročník Demobit Resonation 2018 potvrdil, že nejde len o žiadny sentiment, ale zároveň aj splnil svoj ambiciózny cieľ dať šancu mladým umelcom, ktorí ešte hľadajú svoj smer a štýl a prepojiť ich so skúsenými profesionálmi. Jedným z nich bol napríklad dlhoročný aktívny scener Matt Swoboda alias Smash, ktorý je spolutvorca softvéru Notch.one dnes už používaného pre tie najväčšie svetové show alebo Daniel “Redox” Sýkora, ktorý pracoval aj pre Walt Disney Animation Studios.

Exkluzívne priestory Binaria v Mlynskej doline 1. - 3. februára 2019 opäť otvoria svoje brány členom a nadšencom tejto subkultúry a ponúknu víkend nabitý programom. Ako na iných kvalitných demoparties, podporené bude súťaženie v klasických kategóriách ako PC demo, 256 bytes Intro, Amiga compo, Graphics, Animation & Video competition, Animated GIF competition, Photo & Music competition a novinkou je One-Scene competition určené najmä nováčikom, ktorí chcú skúsiť vytvoriť audiovizuálny efekt len v jednej scéne. Z Čiech dorazí úspešný herný designer Daniel Vávra, autor známych videohier Mafia, spoluzakladateľ Warhorse Studios. O večerný party-program sa postará mladý slovenský hudobný talent DJ Pjoni alebo v súčasnosti jedna z najpopulárnejších scenerských skupín - Logicoma z Nórska. Demobit by sa ale nezaobišiel bez exhibície retro výpočtovej techniky, ktorú si pripravia jej domáci nadšenci, pre ktorých majú tieto stroje stále silnú auru nostalgie, spomienok a histórie a dávajú týmto “starcom” nový život.

Je naozaj náročné zachytiť jedinečnú atmosféru a mimoriadne medzinárodné väzby tejto komunity na pár riadkoch, ale pri osobnej skúsenosti je veľmi ľahké sa ňou nechať uniesť, preto organizátori a partneri Demobitu srdečne pozývajú každého, kto hľadá jedinečné zážitky, radi sa učia a skúšajú nové veci (počet lístkov je limitovaný na 200ks).

Grafika: Ivo Burcel

Viac na: Facebook fanpageFacebook eventTwitter account

Demobit

Všetky autorove články
demoscena digitalna pocitac kultura hra

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať