CUPRA Born eBoost First Edition 231/62

0

Cupra je značka ktorá si potrpí na štýl a jej prvý elektromobil el Born sme v štádiu konceptu mali možnosť obdivovať asi pred dvoma rokmi. Potom nastalo dlhé čakanie a teraz je tu konečne vo finálnej podobe Cupra Born. Novinka je postavená na koncernovej platforme MEB a technicky vychádza z modelu VW ID.3, ktorý bol prvým elektromobilom postaveným na tejto platforme. Vonkajším tvarom Cupra svoj pôvod síce nezaprie, ale faktom je, že sa vývojári pohrali s dizajnom a ten sa naozaj podaril. My sme ju mali v špeciálnej uvádzacej verzii eBoost First Edition v nádhernej tmavomodrej metalíze s efektnými medenými akcentmi, ktoré jej dávajú punc exkluzivity.

Neopozeraný vzhľad sa rozhodne nesnaží zapadnúť do sivého priemeru, ale jasne de­klaruje, že ide o športovo ladené auto. Dojem umocňujú aj špeciálne disky kolies, ktoré slúžia na zníženie odporu. Okrem vonkajšieho dizajnu s trojfarebnou modro-čierno-medenou kombináciou a špecifickými dizajnovými prvkami zaujme na túto triedu dosť priestorná kabína, ktorú ocenia hlavne prední cestujúci. Vzadu je miesta trocha menej, ale stále dosť. Interiér je oproti ID.3 oveľa hodnotnejší, s kvalitnými materiálmi a výborným spracovaním. Kombinácia materiálov s medenými akcentmi, alcantarou a recyklovanými plastmi je veľmi pekná. V noci atmosféru dotvára nastaviteľné ambientné osvetlenie. Palubná doska nesie v strede veľký dotykový displej multimediálneho systému s dotykovými ovládacími prvkami hlasitosti a nastavenia teploty pod ním. Pozitívne je, že tie sú na rozdiel od modelov ID konečne podsvietené. Ostatné ovládacie prvky sú sústredené na volante a na ľavej strane pod ním. Na volante pribudli dve veľké mechanické tlačidlá, ľavé na prepínanie jazdných režimov a pravé na zapnutie a vypnutie režimu Cupra. Stredový panel nesie iba odkladacie priestory a držiak na bezdrôtové nabíjanie telefónu. Z ID.3 preberá Born podivné ovládanie okien, keď u vodiča máte iba dve tlačidlá ovládania okien a ich funkciu musíte ďalším dotykovým tlačidlom prepínať medzi prednými a zadnými oknami. Menší displej plne digitálneho prístrojového štítu pred vodičom má na pravej strane umiestnený volič jazdných režimov a nové možnosti čiastočnej konfigurácie. Na rozdiel od ID.3 nie je namontovaný na stĺpiku riadenia, ale na palubnej doske. Vozidlo má pomerne veľkú mieru automatizácie, a tak tu vlastne počas jazdy nie je veľa vecí, ktoré by ste potrebovali ovládať. Po usadnutí do auta nemusíte nič zapínať, jednoducho stlačíte brzdu, zaradíte rýchlosť a odchádzate. Žiaľ, nie vždy je s tým zladený aj infotainment, a ak ste príliš rýchli, nestíha vám a spúšťanie jednotlivých modulov prebieha ešte za jazdy. Vo výbave je inteligentná klimatizácia, ktorej stačí nastaviť teplotu a o všetko ostatné sa už stará sama. Ak je potrebné, odmrazí okno, zohreje vám nohy, zapne vyhrievanie sedadiel, takže o nič sa nemusíte starať. Keby vám to nevyhovovalo, môžete sa prepnúť na klasické ovládanie klimatizácie, prípadne zvoliť klasickú automatiku. Okrem teploty si však iné nastavenia po vypnutí nepamätá, a tak si ich musíte nastavovať znova. K dispozícii je aj režim Air Care, ktorý má na starosti osvieženie vzduchu vo vozidle. Vo výbave sme mali aj príplatkový veľkoplošný head-up displej s rozšírenou realitou.

Dostupné sú aj LED svetlá s plnou automatikou a prisvetľovaním do zákrut, žiaľ, bez funkcie matrix. Veľmi široká je aj ponuka vyspelých asistenčných systémov, ktorým dominuje prediktívny adaptívny tempomat, schopný na základe dopravného značenia a údajov v databáze automaticky udržiavať rýchlosť jazdy. Ten pri nečinnosti dodáva informácie systému inteligentnej rekuperácie. Je tu aj udržiavanie v jazdnom pruhu či sledovanie premávky za vozidlom. Udržiavanie v jazdnom pruhu však funguje pomerne vágne, takže si ho musíte udržiavať sami.


Diaľkový prístup zabezpečuje aplikácia myCupra

Označenie eBoost naznačuje o 20 kW vyšší výkon, ktorý tak dosahuje 170 kW. V kombinácii s adaptívnym podvozkom sa prepnutím do režimu Cupra mení na svižné a zábavné vozidlo so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 6,6 s. Podvozok stvrdne a auto veľmi dobre sedí v zákrutách. V režime Comfort podvozok prijateľne filtruje nerovnosti. Napriek zadnému náhonu však na nejaké kúsky s driftovaním rovno zabudnite. Stabilizačný systém je vynikajúci a nedá sa vypnúť. Dynamika auta je slušná, ale vzhľadom na to, že Cupra má mať športové ambície, je výkonu predsa len trocha málo. Navyše po niekoľkých prudkých zrýchleniach vozidlu začne dochádzať dych. Auto je vybavené príplatkovým tepelným čerpadlom, ktoré má dosah aj na spotrebu. Počas testu sme na okreskách a v meste jazdili za 14,6 kWh/100 km. Diaľničná jazda si vyžiada 21 kWh/100 km. Celková kombinovaná spo­treba nám vyšla na 16,2 kWh/100 km. Hodnoty nie sú zlé, ale oproti konkurencii ide skôr o priemer. Trochu sklamaním je rýchlosť nabíjania. Aj keď výrobca uvádza maximum na 125 kW, autu trvá nabitie z 10 na 80 % takmer 35 minút. To je vzhľadom na veľkosť batérie na moderný elektromobil trochu veľa. Horšie však je, že podobný čas si počkáte, aj keď na nabíjačku dorazíte hoci s 30 % zostatkom batérie. Tu vidno, že systém batérie aj s nabíjaním bol podľa všetkého prebraný z ID.3 bez zmeny, a teda je predpoklad, že aj v zime bude padať nabíjací výkon ako u jeho predchodcu.


Navigácia už vie plánovať aj nabíjacie zastávky pri dlhších trasách

Vcelku možno povedať, že aj napriek drobným nedostatkom je Cupra Born zaujímavé auto s veľmi pekným dizajnom, ktoré sa uplatní hlavne ako druhé auto do rodiny na mestské a prímestské jazdenie. V meste vďaka zadnému náhonu oceníte aj malý polomer otáčania. Na častejšie dlhé trasy bude vhodnejší variant s väčšou batériou s využiteľnou kapacitou 77 kWh. V tejto verzii vhodnosť na dlhé trasy komplikuje ani nie tak nižší dojazd, ale pomalšie nabíjanie. Trocha horšie to však vychádza s pomerom ceny k výkonu. Vzhľadom na danú kategóriu a vlastnosti vozidla výrobca nastavil cenu skutočne odvážne.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 16,2
  • Dojazd v teste (km) 340
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW) 50
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 48
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 102
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 34

Technické údaje:

Batéria celkovo/využiteľná: 62 kWh/58 kWh, pohon:  zadná náprava, výkon motora 170 kW, krútiaci moment: 310 Nm, DC nabíjanie: CCS/120 kW, AC nabíjanie: Typ 2/11 kW, 3f, max. rýchlosť 160 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h  6,6 s,  dojazd (WLTP)  358 - 425 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Dizajn, jazdné vlastnosti, technologická výbava, kvalitné spracovanie
- Pomalšie nabíjanie

  • Cena modelu od (s DPH):  44 600 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 52 411 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať