Image
9.11.2016 0 Comments

Bezpečnosť a asistenčné technológie Made in Sweden: Volvo XC90 d5 AWD Inscription 7s

Volvo bolo v minulosti známe najmä svojím dôrazom na bezpečnosť svojich vozidiel, no v poslednom čase o ňom stále viac počuť aj v oblasti inteligentných technológií na autonómne riadenie. Automobilka investuje množstvo peňazí do vývoja umelej inteligencie a metód deep learningu, vďaka ktorým sa vozidlo naučí roz­po­znávať za jazdy predmety a situácie tak, aby sa mohlo samo zlepšovať za pochodu. 

Volvo postupne zavádza aj rôzne futuristické konštrukčné prvky. Vlani predstavilo svoju koncepciu vozidiel bez vodiča pod názvom Concept 26, ktorá zahŕňa zasúvací volant, sedadlá, ktoré sa dajú sklopiť, a konzolu, ktorú možno premeniť na veľký displej. Budúci rok predstaví svoje prvé komerčné vozidlo, ktoré nebude mať kľúč. Namiesto neho bude vodič používať smartfónovú aplikáciu. Bluetoothový digitálny kľúč bude môcť majiteľ zdieľať s ľuďmi, ktorým dôveruje. 

My sme testovali model XC90, určený na rok 2016. Nový dizajn je čistý, bez zbytočných „okrás“, výrazne funkcionalistický, napriek tomu pôsobí prestížne a zaujímavo. Pri pohľade zvonku vyvoláva dojem robustnosti, veď dokáže poskytnúť plnohodnotný priestor pre 7 pasažierov. Pohľad dovnútra evokuje zmys­luplný komfort, kombinácia kože a hliníka zase vytvárajú luxusný dojem.

Cestujúci v druhom a treťom rade sedadiel majú dostatok miesta na nohy, sedadlá sú aj čiastočne polohovateľné. Zadné sedadlá sú sklápateľné, po ich sklopení získate priestor až 1868 litrov. Predné kožené sedadlá sú ventilované. Ak je auto vybavené vzduchovým ­podvozkom, nakladanie vecí do batožinového priestoru si môžete uľahčiť znížením celej ­zadnej časti auta. Vzduchový podvozok umožňuje po zvolení režimu off-road zdvihnutie ­celého auta, ale využiť ho možno len do ­rýchlosti 40 km/h. Šikovné je bezdotykové ­otváranie kufra – stačí pohyb nohou pod ­zadným nárazníkom. 

XC90-ka je vybavená 2-litrovým naftovým štvorvalcom s výkonom 225 koní (165 kW). Krútiaci moment dosahuje hodnotu 470 Nm, vďaka čomu 2,2-tonové SUV akceleruje pomerne svižne, motor však prejaví svoj výkon najmä v nízkom a strednom spektre otáčok. Výkon sa prenáša na všetky štyri kolesá prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky Geartronic. Automat radí naozaj  jemne a hladko. ­Priemerná spotreba auta sa pohybuje okolo 8 litrov, v meste sa dostanete na 10 l/100 km, mimo mesta sa budete pohybovať okolo 7 – 8 litrov. Na také veľké a ťažké auto je to stále veľmi prijateľná hodnota. Kto chce jazdiť dy­namickejšie, môže využiť režim Dynamic, ktorý zabezpečí spevnenie podvozka, podradenie na nižšie prevodové stupne a citlivejšiu reakciu na plyn.

Volvo zredukovalo počet ovládacích prvkov priamo pred vodičom na minimum a všetko koncentruje do dotykového displeja s 9" obrazovkou. Logika ovládania všetkých funkcií je jasná, menu je prehľadné, ale chvíľu vám potrvá, kým sa doň dostanete. Systém ovládate dotykom na displeji, ovládaním na volante alebo hlasovými príkazmi, čo je šikovné naprí­klad v prípade potreby získať navigačné pokyny, prepnúť hudbu alebo zavolať na vybraný kontakt. Reakcie systému sú veľmi svižné. ­Pochvalu si zaslúži možnosť ovládať displej aj v rukaviciach. Pred sebou má vodič namiesto klasických analógových „budíkov“ 12,3-palcový prehľadný grafický displej, v nami testovanej zostave, žiaľ, chýbal head-up displej.

Medzi asistenčné technológie patrí parkovací asistent Park Assist Pilot, ktorý teraz dokáže ­automaticky zacúvať na parkovacie miesto, ako aj zaparkovať či vyjsť z pozdĺžneho parkovacieho miesta. Systém prevezme riadenie a ovláda volant, zatiaľ čo vodič ovláda smer ­(dopredu/dozadu) a rýchlosť auta. Keď vodič aktivuje parkovacieho asistenta v režime pozdĺžneho parkovania, senzory začnú hľadať voľné parkovacie miesto na bočnej strane vozidla. Po nájdení parkovacieho miesta veľkosti aspoň 1,2-násobku dĺžky vozidla systém upozorní vodiča zvukovým signálom a správou na prístrojovom paneli. V prípade kolmého parkovania musí mať parkovacie miesto šírku vozidla plus jeden meter. Na displeji na prístrojovom paneli sa následne zobrazujú jeden po druhom pokyny v podobe textových správ a animácií, až kým vozidlo nezaparkuje. Parkovací manéver sa vykonáva na základe informácií z dvanástich ultrazvukových senzorov, ktoré sú umiestnené po obvode vozidla.

XC90 dokáže na stredovom displeji zobraziť digitálne vytvorený 360° pohľad na priestor okolo vozidla akoby z vtáčej perspektívy, takže vodič má prehľad o najbližšom okolí. Medzi užitočné asistenčné prvky patrí aj systém upozornenia na pohyblivé prekážky za vozidlom, ktorý kryje vodičovi chrbát pri cúvaní z parkovacieho miesta. Dokáže upozorniť na blížiace sa vozidlo až do vzdialenosti 30 metrov po oboch stranách. Nechýba ani sledovanie mŕtvych uhlov. 

XC90 dokáže úplne zastaviť vozidlo v prípade hroziacej zrážky a má aj ďalšie bezpečnostné prvky, napr. systém ochrany pred bočným nárazom. Ak si vodič nezapne bezpečnostný pás, auto odmietne deaktivovať ručnú brzdu. Adaptívne LED svetlomety sú schopné podľa potreby zapnúť diaľkový režim a prisvietiť si na cestu pred autom. 

Vyskúšali sme aj režim poloautonómneho riadenia, ktorý vás dokáže udržať v jazdnom pruhu aj v rýchlosti okolo 130 km/h, stačia mu na to dobre viditeľné vodiace čiary na vozovke. Funguje naozaj výborne, hoci pri prechádzaní ostrými zákrutami sme stále mali zábrany nechať riadenie iba na automat, najmä pokiaľ sú zákruty zle klopené alebo zvodidlá sú príliš blízko vozovky. Stále však musíte byť pripravení prebrať riadenie pre prípad, že by automat jednoducho nezvládol situáciu, napríklad pri zle odstránenom dočasnom značení na vozovke, ktoré bolo použité pri obchádzkach. Problémom býva aj pripájací pruh vedľajšej cesty na hlavnú, kde sa v jednom momente pravá plná čiara stretne s prerušovanou ľavou. Vtedy treba okamžite prevziať riadenie, inak hrozí stret so zvodidlami. Druhý problém je ten, že asistenčný systém neohlasuje dosť výrazne moment, keď odovzdáva riadenie späť vodičovi, takže treba byť naozaj v strehu. Úprava  tejto funkcionality by však nemala byť zložitá a môže byť otázkou najbližšej aktualizácie.

Parametre:

• Objem: 1969 cm3,  pohon: AWD, nádrž: 71 litrov, emisie: 149 g/km
• Základná cena: 65 300 EUR, cena testovanej verzie: 80 370 EUR

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

ITPro

Linux súkromne i pracovne v2.0 (14. časť): Small Business Server

09.11.2016 14:57

Pojem Small Business Server (malý firemný server) začala používať spoločnosť Microsoft ešte v roku 2000 na označenie servera, ktorý ­dokázal plniť úlohy niekoľkých samostatných serverov. Aplikačná vrs ...

ITPro

Industry 4.0: Fikcia alebo už realita?

09.11.2016 14:52

Štvrtá priemyselná revolúcia je pomenovanie rozsiahlych zmien prudko vstupujúcich do súčasného priemyslu. Nositeľom týchto zmien je digitalizácia výroby a optimalizácia všetkých podnikových procesov v ...

ITPro

Vývoj aplikácií UWP pre Xbox One II.

09.11.2016 14:47

V predošlej časti sme ukázali postup, ako si ­vytvoriť vývojársky účet a aktivovať vývojársky režim na hernej konzole Xbox One, aby ste mohli testovať svoje aplikácie. Výhodou hernej konzoly Xbox je v ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá