SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

BWM Slovenská republika štartuje leto v Danubiane a vy môžete byť pri tom

Tlačové správy
0

Začiatok leta sa v bratislavskom múzeu moderného umenia Danubiana opäť spája s výnimočným podujatím pod taktovkou BMW Slovenská republika. V týždni od 20. do 25. júna privíta v rámci BMW Group Private Collection Summer Festival 2023 predstavenie najnovších automobilov a motocyklov značky BMW a bohatý sprievodný program, ktorý naplno odštartuje letnú sezónu.

Automobilka BMW Group sa už 50 rokov angažuje v podpore kultúry a 100 rokov vyrába motocykle. Pri tejto príležitosti nadväzuje na oceňované podujatia z minulého roka a do Danubiany priváža skvosty na dvoch aj štyroch kolesách.

Prichádza etalón biznis sedanov

V Bratislave najnovší model BMW radu 5 vrátane jeho plne elektrickej verzie BMW i5. Nová generácia modelu ponúkne na celom svete plne elektrický pohon a v závislosti od regiónu a trhu aj plug-in hybridné systémy, ako aj mimoriadne úsporné benzínové a naftové motory vrátane 48-voltovej mild hybridnej technológie. Rovnako ako všetky predchádzajúce generácie modelov, aj nová verzia BMW radu 5 Sedan sa vyrába v závode spoločnosti BMW Group v Dingolfingu, kde sa zároveň vyrábajú aj elektromotory a vysokonapäťové batérie pre model BMW i5.

 Plne elektrická verzia v podobe modelu BMW i5 využíva výrazne vylepšenú technológiu pohonu BMW eDrive piatej generácie a prichádza na trh vo dvoch verziách. Ako model BMW i5 M60 xDrive (kombinovaná spotreba elektrickej energie podľa WLTP: 20,6 – 18,2 kWh/100 km) kombinuje výkon 442 kW (601 k)* s typickým M výkonom a špecifickými dizajnovými prvkami. Elektrický pohon všetkých kolies tvoria dve vysoko integrované pohonné jednotky na prednej a zadnej náprave. Systém pri aktivovaných funkciách M Sport Boost alebo M Launch Control generuje krútiaci moment s hodnotou až 820 Nm*. To umožňuje modelu BMW i5 M60 zrýchliť z nuly na 100 km/h za 3,8 sekundy, jeho maximálna rýchlosť je elektricky obmedzená na 230 km/h.

 V ponuke sa nachádza aj verzia BMW i5 eDrive40 (kombinovaná spotreba elektrickej energie podľa WLTP: 19,5 – 15,9 kWh/100 km). Jej elektromotor poháňa iba zadné kolesá a generuje maximálny výkon 250 kW (340 k) a s funkciami Sport Boost alebo Launch Control dodáva maximálny krútiaci moment až 430 Nm. Model BMW i5 eDrive40 zrýchli z nuly na 100 km/h za 6,0 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 193 km/h.

Priestorovo úsporná vysokonapäťová batéria sa nachádza v spodnej časti vozidla a poskytuje využiteľnú energiu 81,2 kWh. K dlhému dojazdu prispieva okrem účinných elektromotorov aj najnovšia verzia adaptívnej rekuperácie a inteligentná kombinácia technológie tepelného čerpadla na vykurovanie a chladenie interiéru, pohonu a vysokonapäťovej batérie. Príslušné hodnoty WLTP sú 455 – 516 kilometrov pre BMW i5 M60 xDrive a 477 – 582 kilometrov pre BMW i5 eDrive40. Nová funkcia MAX RANGE dokáže obmedzením výkonu a rýchlosti a deaktiváciou komfortných funkcií v prípade potreby zvýšiť dojazd až o 25 percent.

Ponuka benzínových a naftových motorov z novej modulárnej generácie motorov BMW Group Efficient Dynamics sa prispôsobuje konkrétnym trhom. Po novom využívajú 48-voltovú mild hybridnú technológou a na radenie prevodových stupňov slúži nová 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic Sport.

V Európe prídu na trh štvorvalcové modely BMW 520i Sedan (kombinovaná spotreba paliva: 6,4 – 5,7 l/100 km; emisie CO2: 144 – 130 g/km podľa WLTP) s výkonom 153 kW (208 k), BMW 520d Sedan (kombinovaná spotreba paliva: 5,6 – 5,1 l/100 km; emisie CO2: 147 – 133 g/km podľa WLTP) a BMW 520d xDrive Sedan (kombinovaná spotreba paliva: 6,0 – 5,5 l/100 km; emisie CO2: 157 – 143 g/km podľa WLTP), každý s výkonom 145 kW (197 k). Ostatné benzínové motory so štyrmi a šiestimi valcami sa predávajú na trhoch mimo Európy. Modelový rad doplnia na jar 2024 dve verzie s plug-in hybridnými pohonmi najnovšej generácie. Od roku 2024 bude pre BMW radu 5 Sedan k dispozícii aj nový radový šesťvalcový naftový motor. V priebehu roka 2024 príde na trh aj ďalšia verzia modelu BMW i5 s elektrickým pohonom všetkých kolies.

SAMSUNG 042024 Advertisement

Unikát s víťazným srdcom

Štvorkolesovú čerešničku na torte predstavuje BMW X5 Le Mans, jediné vozidlo tohto druhu s motorom V12 odvodeným z pretekárskeho špeciálnu, ktorý v roku 1999 triumfoval na magických pretekoch v Le Mans.

BMW modelom X5 definovalo novú triedu SAV. Mníchovskí inžinieri mu pred viac ako 20 rokmi dali jedinečnú DNA, čím jeho športovú úžitkovosť povýšili na zážitkové jazdenie. V roku 2000 na základe modelu X5 automobilka BMW predstavila raritný superšport, ktorý dokázal pokoriť rýchlostné rekordy.

 Automobilka BMW vo svojom depozite oddelenia Classic skrýva množstvo dych berúcich vozidiel. Viacero z nich sa navždy zapísalo do dejín svetového motorizmu a jedným z nich je BMW X5 Le Mans, špeciál, do ktorého automobilka implantovala vidlicový dvanásťvalec pochádzajúci zo sveta superšportov.

Mníchovskí inžinieri dostali pri tvorbe X5 Le Mans voľné ruky. Výsledkom je extrémny superšport s váhou viac ako dve tony, no schopný pokoriť rekordy na Severnej slučke Nürburgringu. Pri výbere pohonnej jednotky padla voľba na vidlicový dvanásťvalec z legendárneho McLaren F1, agregát ktorý motoršportové oddelenie automobilky použilo v roku 1999 aj v pretekárskom špeciále BMW V12 LMR. Vtedy mal dvanásťvalec maximálny výkon 426 kW (580 k). Voľné ruky inžinierov v prípade X5 spustili lavínu úprav a na ich konci bol výkon presahujúci 515 kW (700 k).

 

 BMW zvýraznilo výkonové úpravy a potenciál modelu X5 Le Mans extrémnym bodykitom či aerodynamicky vylepšenými spätnými zrkadlami.  Pre lepšie jazdné vlastnosti a bezpečnejšie zvládnutie výkonu je špeciál znížený o 20 mm. BMW použilo jedinečné disky BBS LM s priemerom 20 palcov. Viacdielne disky obúvajú pneumatiky s rozmermi 275/40 vpredu a 315/35 vzadu.

 Úpravy techniky si vyžiadali aj interiérové zmeny. V prístrojovej doske boli použité prístroje z modelu M5 generácie E39. Na miesto vodiča bolo namontované škrupinové sedadlo s viacbodovými pásmi a bezpečnosť vodiča chránil špeciálny bezpečnostný rám. Na palubnú dosku putovali nálepky upozorňujúce vodiča na nosenie prilby. Volant totiž nemal airbag. Sedadlo spolujazdca ostalo zachované, rovnako aj koberčeky a obloženie interiéru, ktorý pre odľahčenie prišiel o zadné sedadlá. Na ich mieste sa nachádzajú kotviace oká pre bezpečnostné pásy a hasiaci prístroj. To jednoznačne odkazuje na pretekárske ambície prototypu.

Model BMW X5 Le Mans nie je určený na bežné cesty, jeho revírom sú uzavreté okruhy. Svoju silu predviedol rekordnou jazdou na Severnej slučke nemeckého okruhu Nürburgring. Takmer dve desaťročia potom v štatistikách rekordných jázd pre SUV svietil čas 7.49:92, ktorý v júni 2001 zajazdil Hans-Joachim „Strietzel“ Stuck.

Experimentálne vozidlo dosahuje maximálny krútiaci moment 720 Nm a 2 130-kilogramovú X5 zrýchli na 100 km/h za ohromných 4,7 sekundy. Na Severnej slučke, na úseku Döttinger Höhe, dosiahlo BMW maximálnu rýchlosť až 311 km/h.

Extrémne úpravy sa dotkli aj výfukového potrubia, z ktorého znie dvanásťvalcová symfónia pretekárskeho vozidla. Šoférovať ho bez ochranných slúchadiel je zdraviu nebezpečné, no nezabudnuteľné.

Prečo vzniklo toto monštrum? BMW X5 Le Mans bolo poctou a oslavou triumfu BMW na Le Mans roku 1999. Inžinieri dostali možnosť vyskúšať možnosti modelu BMW X5 a svojim konceptom o dekádu predbehli čas. Desať rokov trvalo, kým BMW predstavilo sériový variant X5 M. Pre porovnanie, v súčasnosti BMW z modelu M so 4,4-litrovým osemvalcom robí radosť vodičom výkonom 460 kW (625 k), krútiacim momentom 750 Nm a zrýchlením z 0 na 100 km za 3,8 sekundy.

Pre intenzívnejší zážitok z modelu BMW X5 Le Mans si pozrite video www.youtu.be/hN1EwIFrRLU

Najštýlovejšia zmrzlináreň

Keďže podujatie BMW Group Private Collection Summer Festival 2023štartuje leto, musí zabezpečiť aj zmrzlinu. Tú si vychutnáte z legendárnej štýlovej dodávky Mini Ice Cream Van. zo 70. rokov minulého storočia.

Inšpiratívne Mini sa teší veľkej pozornosti. Inšpiruje už od konca 50. rokov minulého storočia a jeho majitelia či automobiloví stavitelia dali Mini stovky jedinečných tvárí. Niektoré z nich sa dostali do múzeí umenia, iné sa stali nezabudnuteľnými výtvormi. Jednou z najkrajších prestavieb je jednoznačne jedinečne vyzerajúca zmrzlinárska dodávka Mini Ice Cream Van. V histórii ikonického Mini sa objavilo viacero dizajnov a variácií na tému zmrzlinárskeho Mini, no najslávnejší z nich je ten s vypuklou strechou.

Sladké a veľmi špeciálne Mini si pre vypuklé okná v hornej časti, pripomínajúce oblé prekrytie filmového Batmobilu Adama Westa zo 60. rokov, vyslúžilo prezývku Batmobile Mini, no Mini Ice Cream Van prinášalo namiesto spravodlivosti ľadovú dobrotu.

Ružové Mini rozvážajúce jednu z najobľúbenejších sladkostí na svete vzniklo na báze klasického MINI Pickup. O jeho stavbu sa postarala spoločnosť Cummins Ice Cream Vans, ktorá vytvorila túto špeciálnu Mini dodávku v 70. rokoch minulého storočia. Tvorca myšlienky si vybral na zhmotnenie svojej predstavy model Mini, pretože to bolo podľa neho najlepšie riešenie pre kompaktnú a cenovo dostupnú štýlovú zmrzlinovú dodávku, ktorá sa bude dobre cítiť aj v meste.

Model Mini Pickup sa objavil na trhu v septembri roku 1960 a vtedy si ho spoločnosť Cummis Ice Cream Vans vybrala ako vhodnú platformu pre svoju prestavbu a sedemdesiate roky boli najlepšie na odvážnu, hravú a atypickú kreáciu. Prestavba spočívala v odstránení zadnej časti pickupu a zadnej steny kabíny Mini. Tým sa otvoril dostatočný priestor na novú nadstavbu. Na rozrezané Mini pribudla špeciálna strecha s veľkými, vypuklými oknami a veľkými posuvnými dverami. Tím odborníkov premenil nákladný automobil na zmrzlinovú dodávku. Finálna úprava dala bodku za veselým dielom. Jasne ružová farba ozdobená nápisom Lollies Ice Cream na predných oknách, lahodne vyzerajúcimi nálepkami a motívom Tom a Jerry na zadnej strane jej veľmi pasuje.

Dodávka Mini Ice Cream Van bola mimoriadne obľúbená. Predávala sa najmä doma vo Veľkej Británii, no dostala sa aj ďaleko za jej hranice. Dnes je vzácna. Ako ťažko skúšané auto malo priemernú životnosť 15 rokov, čo je síce dosť dlhý čas na rozdávanie množstva nezabudnuteľne chutných radostí, no zároveň pomerne krátka životnosť na uchovanie pre ďalšie generácie. V súčasnosti ich je málo a ich údržba nie je jednoduchá. Ide o unikáty s nedostupnými náhradnými dielcami. Napriek tomu existujú repliky a tie spolu so starostlivo udržiavanými exemplármi bývajú súčasťou mnohých podujatí, ako sú napríklad svadby. Niektoré nevesty trvajú na tom, aby sa im na veľký deň postarala o poriadnu porciu sladkého potešenia práve ružová zmrzlinová dodávka. Obľúbenosť Mini ani po desiatkach rokoch nezmizla.

V roku 1998 získala do svojho portfólia značku Cummins spoločnosť Whitby Morrison z anglického mesta Crewe. Jej špecializácia je podobne sladká ako v prípade firmy Cummis, pretože stavia zmrzlinárske vozidlá. Vo výrobe modelu Mini Ice Cream však nepokračovala, aj keď spoločnosť Whitby Morrison, inšpirovaná slávnym Mini, postavila už minimálne jednu funkčnú repliku. Originálne Mini Ice Cream van sa nestratilo, našlo si domov v zbierke divézie BMW Group Classic.

Mini Ice Cream Van je podobný mimoriadne atypickému vozidlu Mini Wildgoose, dodávke Mini prerobenej na obytný automobil. Bol dostupný s jednou z troch konverzných súprav a spoločnosť ho ponúkala ako hotovú prestavbu. Karavan bol vybavený štyrmi sedadlami, manželskou posteľou a skriňami. Výkon dodával štvorvalcový motor s výkonom 25 kW (34 k).

Čistokrvné M

Záujemcov o širšie portfólio modelov mníchovskej automobilky poteší vozidlo BMW XM, ktoré vzniklo pod taktovkou divízie BMW M. Poháňa ho plug-in hybridný systém pozostávajúci z benzínového motora V8 a výnimočne silného elektromotora. BMW XM (kombinovaná spotreba paliva: 1,6 – 1,5 l/100 km v cykle WLTP; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 30,1 – 28,9 kWh/100 km v cykle WLTP, kombinované emisie CO2: 36 – 33 g/km v cykle WLTP, hodnoty pre cyklus NEDC: – *) sa vyznačuje podmanivou dynamikou.

BMW XM je zároveň prvým originálnym výtvorom divízie BMW M od legendárneho vozidla BMW M1. Pohon M HYBRID poskytuje celkový výkon 480 kW (653 k). Základ tvorí novo vyvinutý vysokootáčkový motor V8 s technológiou M TwinPower Turbo. Spaľovaciemu motoru pomáha elektromotor integrovaný do osemstupňovej automatickej prevodovky M Steptronic. Pohon M HYBRID produkuje celkový krútiaci moment 800 Nm (spaľovací motor s krútiacim momentom až 650 Nm v kombinácii s elektromotorom až do 280 Nm). Predradený stupeň zvyšuje efektívny maximálny krútiaci moment elektromotora na vstupe do prevodovky na 450 Nm.

Splnený sen rodiny

Magické písmeno M sa nachádza aj na ďalšom vysoko výkonnom vozidle – prvom BMW M3 Touring s pohonom všetkých kolies. Úplne prvý model BMW M3 Touring spája autentický pocit z motoristického športu s veľmi individuálnym charakterom a výrazným rozšírením praktických vlastností. Technológia jeho pohonu sa zameriava výhradne na poskytovanie výkonu a spája 375 kW (510 k) výkonu a 650 Nm krútiaceho momentu šesťvalcového radového benzínového motora s technológiou M TwinPower Turbo, osemstupňovou prevodovkou M Steptronic so softvérom Drivelogic a s pohonom všetkých kolies M xDrive.

Bohatý automobilový zážitok

Automobilové novinky doplnia čerstvo vynovené modely BMW X5 a X6. Milovníci jazdy s otvorenou strechou ocenia vynovený model Z4, ktorý obsahuje množstvo detailných aktualizácií. Na exteriér prináša svieže dizajnové akcenty, rozširuje ponuku štandardnej výbavy a do zoznamu možností dodávaných na želanie pridáva nové položky.

Najvyššiu ligu automobilovej dokonalosti zosobňuje Rolls-Royce Phantom a vyváži ho jeho protipól, drobné vozidielko BMW Isetta.

 100 rokov v jednej stope

Milovníkov motocyklov očarí BMW R 32. Ide o motocykel vyrobený v roku 1923 a značka ním oslavuje 100 rokov od začiatku výroby motocyklov. Bol to motocykel, ktorého základná pohonná koncepcia – vzduchom chladený štvortaktný dvojvalcový motor s protiľahlými piestmi (boxer), uložený na ležato rovnobežne s vozovkou, manuálna prevodovka priamo poháňaná trecou spojkou a pohon zadného kolesa kardanovým hriadeľom, sa používa na mnohých motocykloch BMW do dnešného dňa.

 BMW R 32 vyvinul v priebehu niekoľkých týždňov technický riaditeľ Max Friz a jeho tím. Mladá spoločnosť už od roku 1920 vyrábala motory typu boxer pre iné motocyklové značky, vývoj vlastného motocykla značky BMW bol teda logickým ďalším krokom. Dôkazom o dostatočnej odbornosti priamo pod domácou strechou sa stal motocykel BMW R 32, poháňaný motorom s objemom 494 cm3, s výkonom 6,25 kW (8,5 k), ktorý disponoval stabilným ovládaním, výbornou jazdnou dynamikou a pozoruhodnou spoľahlivosťou. Na rozdiel od svojich konkurentov, ktorí do veľkej miery vychádzali z geometrie bicykla, vznikol model BMW R 32 ako autentický stroj a disponoval kvalitou, ktorej sa žiaden súper nemohol vyrovnať. V dôsledku toho sa inak relatívne skromné BMW R 32 dostalo na pozíciu prémiového modelu.

 Ako úplná novinka sa predstaví model BMW R 18 Roctane, moderná interpretácia historickej dvojkolesovej ikony. Ide o veľký cestovný cruiser v štýle bagger, ktorý sa ako piaty člen pripája k existujúcim modelom R 18, R 18 Classic, R 18 B a R 18 Transcontinental. Opäť sa vracia k histórii a tradícii BMW Motorrad a kombinuje najmodernejšie motocyklové technológie s dizajnom a šarmom čias minulých.

 

Hold mu vzdajú aj motocykle BMW R 18 100 Years a BMW R nineT 100 Years vytvorené pri príležitosti stého výročia od začiatku výroby motocyklov. V súlade s rokom založenia sú limitované na 1 923 kusov.

Exkluzívnu spoločnosť z jednej stopy doplnia modely ako športovo-cestovná novinka BMW 1250 RS.

Model M 1000 R, skrátene označovaný ako M R, je po superbiku M 1000 RR druhým M modelom BMW Motorrad oslavujúcim svoju svetovú premiéru.

Nechýba ani výnimočný cestovateľ R 18 Transcontinental určený na nekonečné dlhé rovinky. Prevratný pohľad na budúcnosť individuálnej mobility ponúka elektrický vládca miest a predmestí, model CE 04.

Spoločnosť im robia nekonvenčný model R nineT Scrambler, najpredávanejší motocykel Európy R 1250 GS Adventure, pohodlný spoločník na akúkoľvek vzdialenosť R 1250 RT a zábavný roadster F 900 R. Všetky tieto modely prešli pre rok 2023 viacerými modernizáciami.

 „Teploty sa tento týždeň začnú šplhať k hranici 30 stupňov, preto je najvyšší čas naplno odštartovať leto. Na podujatie BMW Group Private Collection Summer Festival 2023 sme priniesli najhorúcejšie novinky tohto roka na dvoch aj štyroch kolesách a chceme ním nadviazať na minuloročné aktivity, ktoré veľmi dobre rezonovali medzi domácou i zahraničnou laickou aj odbornou verejnosťou. Verím, že návštevníci, ktorí zavítajú do Danubiany, si užijú letnú atmosféru v spoločnosti našich výnimočných vozidiel,“ pozýva Oliver Rademacher, riaditeľ BMW Slovenská republika.

Zobrazit Galériu

BMW

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať