Tlač štítkov na produkty a zásielky in-house

0

Hranica medzi tým, keď sa stáva výhodnou vlastná tlač štítkov, či už sú to štítky na škatule, alebo iné formy obalov, nálepky na fľaše, plechovky, prípadne štítky, ktoré sa lepia priamo na produkty, a keď je výhodnejšie nechať si štítky vytlačiť v profesionálnej firme, je značne neostrá. Nedá sa exaktne špecifikovať podľa počtu kusov, ale podľa charakteru podnikania. Ako príklad uvedieme firmu prevádzkujúcu e-shop s elektronickými súčiastkami, prípadne iným tovarom, kde e-shop má v sortimente desiatky tisíc položiek a vybavuje denne tisíce objednávok. Kľúčový aspekt úspechu je dodať zákazníkovi objednávku čo najrýchlejšie, takže nechať si pre takýto e-shop tlačiť štítky externe neprichádza do úvahy. Bez ohľadu na to, koľko štítkov treba vytlačiť, musí sa to urobiť in-house, teda priamo vo firme počas expedície. Opačný extrém sú štítky na veľmi drahé produkty, napríklad na fľaše whisky či archívneho vína. V takomto  prípade je prioritou profesionálny vzhľad a kvalita štítku. Nezriedka štítok obsahuje hĺbkotlač, metalické prvky a podobne. Vtedy sa aj v prípade limitovanej edície niekoľkých desiatok kusov dávajú štítky tlačiť profesionálom. Aj napriek tomu, že takáto v podstate kusová tlač vyjde pomerne draho v porovnaní s cenou produktu, je cena štítku, ktorý môže byť rozhodujúcim atribútom, aby prilákal potenciálneho zákazníka, akceptovateľná. A do tretice, ak firma vyrába určitý produkt vo veľkých sériách, je určite výhodnejšie objednať štítky v profesionálnej tlačiarni. Takže ak to zhrnieme, hranicu medzi tým, kedy sa štítky tlačia priamo vo firme a kedy sa objednávajú u profesionálov, definuje skôr čas, za ktorý musia byť štítky k dispozícii, než počet kusov. Rýchlosť tlače nálepiek, samozrejme, musí zodpovedať rýchlosti výroby produktu alebo v prípade e-shopu rýchlosti expedície. Ak výrobný cyklus produktu trvá niekoľko minút, nemá zmysel investovať do tlačiarne, ktorá zvládne vytlačiť desiatky nálepiek za sekundu.

Trendy v oblasti tlače nálepiek korešpondujú s produktovými trendmi a v neposlednom rade aj s trendmi v oblasti dizajnu. Týka sa to hlavne miniaturizácie, takže stúpa záujem o tlač stále menších a menších nálepiek. Čoraz viac firiem využíva etikety, nálepky a štítky s RFID. Pri veľkých sériách rovnakých štítkov to nie je problém, no pokiaľ je každý štítok iný, musia údaje na čipe korešpondovať s údajmi na štítku, a preto sa čipy RFID programujú v priebehu tlače, napríklad prídavným zariadením k tlačiarni.  

Požiadavky na kvalitu sú v tomto segmente veľmi náročné. Nejde len o grafickú kvalitu štítku, ale aj o odolnosti proti vlhkosti, vode, prípadne chemikáliám či zdravotnú neškodnosť obalov pre potravinársky priemysel. Napríklad pri výbere tlačiarne pre malý alebo domáci pivovar si treba predstaviť fľašu vychladeného oroseného piva, prípadne fľašu piva, ktorá sa na pikniku chladí v rýchlo tečúcom horskom potôčiku. A nálepka to musí vydržať. To isté platí pre kvalitu a odolnosť nálepiek, ktoré sa budú tlačiť pre vinárstvo. Aj tu si treba predstaviť fľašu, ktorá sa dlhý čas chladí v mise s vodou a ľadom.

Nové modely atramentových tlačiarní Epson 6500 a 7500, vystavované na veľtrhu Labelexpo 2019 v Bruseli, sú v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi rýchlejšie. Rýchlosť farebnej tlače pri modeli 7500 je až 300 mm za sekundu. Tlačiareň 6500 má sériovú tlačovú hlavu, ktorá sa pohybuje, čo v praxi znamená pomalšiu tlač rýchlosťou 120 mm/s, ale táto tlačiareň je výhodnejšia v prípade, ak každá etiketa je iná. Nemusí to byť úplne iná etiketa k inému produktu, ale stačí, ak sa na každom kuse mení nejaká časť tlačenej plochy, napríklad na každej etikete je iné sériové číslo alebo produkt je nejako personalizovaný a podobne. Inak povedané, vytlačenie prvého kusa inej nálepky je veľmi rýchle, takže ak je kritický čas do vytlačenia prvej etikety s iným motívom, je výhodná tlačiareň 6500. Pri tlači väčšieho množstva rovnakých nálepiek je zas výhodnejší model 7500. Obidva modelové rady sa dodávajú buď vo vyhotovení s automatickou rezačkou, alebo automatickým odlepovačom samolepiacich štítkov. Tento variant automaticky odstráni zadnú časť štítku, takže tlačiareň možno jednoducho integrovať do existujúcej výrobnej alebo expedičnej linky. Šírka štítkov je od 25,4 mm do 215,9 mm, takže možno tlačiť štítky na všetky veľkosti produktov.

Epson vystavoval aj zariadenia na tlač štítkov na montážne účely, napríklad na označenie ističov a ďalších komponentov v rozvodných skriniach, a takisto na tlač štítkov vo forme rúrok, ktoré sa dajú navliecť na elektrické vodiče alebo na rôzne druhy potrubí. Výhodná je možnosť upevniť takúto tlačiareň na vhodné miesto, takže kým technik jeden štítok lepí alebo navlieka, ďalší štítok sa už tlačí.

Namiesto záveru ešte niekoľko slov o trendoch v tlači etikiet a potlači obalových materiálov. Hlavný dôraz sa popri ekonomike prevádzky kladie na ekológiu. Vzhľadom na záťaž životného prostredia je to doslova kritická požiadavka. Počnúc odpadom pri tlači etikiet až po recykláciu obalov s etiketami. Firmy vyrábajúce materiál na etikety musia riešiť kompromis medzi tým, aby etiketa vydržala to, čo sa od nej požaduje, napríklad chladenie vína vo vedierku s vodou, ale aby sa potom pri spracovaní separovaného skleneného odpadu dala od skla oddeliť.

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať