Image
18.9.2019 0 Comments

ŠKODA SCALA Style: 1,5 TSI 110 kW 7AP Priestor aj výkon pre rodinu

Škoda Scala prichádza ako nástupca modelu Rapid. Využíva koncernovú platformu MQB A0, teda rovnakú, na ktorej je postavený napríklad VW Polo. Scala však má väčšiu dĺžku a predĺžený rázvor, a tak vnútorným priestorom sa blíži skôr k Octavii. Koniec koncov zákazníci tohto výrobcu si na priestor potrpia a Scala určite nesklame. Dostatočný priestor je na predných sedadlách, ale ani vzadu sa nebudete cítiť stiesnene. No a nebola by to škodovka, keby nemala veľký kufor. Ten so svojimi 467 l postačí na vozenie kočíka aj niekoľkých vriec zemiakov. Z dizajnovej stránky sa Scala drží línie výrobcu a nijako nevybočuje. Potešia full LED svetlomety aj prisvietenie do zákrut, hoci zatiaľ len bežnými žiarovkami. Zadné svetlá sú takisto zverené LED technológii.

Testované vozidlo je vybavené 1,5 l benzínovým agregátom TSI s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Ten spolupracuje so 7-stupňovým automatom DSG. Testovaná výbava Style je pomerne bohatá, aj keď niektoré prvky, ktoré u konkurencie dostanete v cene, si tu budete musieť doplatiť. Testovaná verzia je vybavená klasickou prístrojovou doskou s dvojicou ručičkových ukazovateľov a malým monochromatickým grafickým displejom palubného počítača medzi nimi. Pre Scalu je dostupný aj príplatkový Virtual Cockpit, ktorý by som osobne odporúčal, ale iba spoločne s navigáciou, bez nej to veľký význam nemá. Palubnej doske dominuje 8" dotykový displej multimediálneho systému Bolero, cez ktorý možno ovládať väčšinu funkcií a nastavení. Pozitívom sú dva otočné ovládače, takže napríklad hlasitosť nemusíte ovládať na displeji, aj keď, samozrejme, je to možné aj z volantu. Stredný panel hostí aj priehradku na mobil s bezdrôtovým dobíjaním a zosilňovačom signálu. O pripojenie sa stará systém SmartLink+. Hands-free umožňuje súčasné pripojenie dvoch mobilov cez bluetooth, jeden na prehrávanie hudby. Cestujúci majú k dispozícii dovedna štyri porty USB, dva vpredu a dva vzadu. Všetky sú trochu netypicky vo verzii USB-C. Je síce chvályhodné, že výrobca sa snaží držať krok s technológiami, v tomto prípade to však možno trocha prestrelil. USB-C stále nepatrí k všeobecne rozšíreným štandardom a užitočnejšia by bola kombináciu s USB-A. Takto bude veľa používateľov riešiť redukcie, čo vzhľadom na umiestnenie konektorov nebude ani elegantné, ani bezpečné riešenie. Displej systému je už tradične kvalitný, s ostrým a detailným obrazom a rýchlymi reakciami. Veľké tlačidlá sú dobre prispôsobené dotykovému ovládaniu. V testovanej výbave je adaptívny tempomat, funkčný od 0 do 210 km/h, takže pomôže aj v kolónach. Jeho funkčnosť bola výborná, no tak ako pri iných modeloch treba dávať pozor, ak sa približujete ku križovatke so stojacimi vozidlami. Z jazdných asistentov je tu aj udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtvych uhlov a sledovanie premávky za vozidlom. Udržiavanie v jazdnom pruhu je pri škodovkách trochu agresívne a treba si dávať pozor v úsekoch s odbočovacími pruhmi alebo v prestavovaných úsekoch s neštandardnými čiarami. Ináč však funguje veľmi dobre a udržuje vozidlo v strede jazdného pruhu. Sledovanie mŕtvych uhlov okrem signalizácie na spätných zrkadlách zobrazuje auto vo vedľajšom pruhu aj na grafickom displeji na prístrojovej doske. Parkovacie senzory sú vpredu aj vzadu, kde ich dopĺňa kvalitná zadná kamera. Parkovanie môžete zveriť asistentovi, no radiť vpred a vzad a brzdiť musíte sami. Svojho asistenta majú aj LED reflektory a stará sa kompletne o prepínanie z denných na stretávacie aj diaľkové svetlá. Z ďalšej výbavy stojí za pozornosť vyhrievané predné sklo alebo elektricky otvárané piate dvere. Pri bližšom prieskume auta zaujme množstvo „inteligentných riešení“, drobností, ktoré však uľahčujú využívanie auta. Patrí medzi ne napríklad ochrana pred natankovaním nesprávneho paliva, sklopné operadlo sedadla spolujazdca, háčiky na zavesenie tašiek v kufri, odpadkový kôš vo dverách, lievik integrovaný vo viečku nádržky ostrekovača a veľa ďalšieho.  

Zo stránky jazdných vlastností musím Scalu pochváliť. Vozidlo dobre sedí v zákrutách a naladenie podvozka si poradí aj s našimi cestami, občas takmer offroadovými. Testovaná motorizácia s benzínovou 1,5 l s výkonom 110 kW je pri tomto modeli najvýkonnejšia a, pravdupovediac, trochu som sa obával spotreby. Tá však po najazdení 1060 km bola príjemným prekvapením – 6,1 l  na 100 km. Asi 35 % jázd pritom tvorila diaľnica. Na takejto zaujímavej spotrebe sa veľkou mierou podpisuje technológia vypínania valcov, ktorá počas jazdy, ak auto práve nepotrebuje veľa výkonu, vypína dva valce. Chod v tomto režime vám zobrazí na informačnom displeji. Do tohto režimu motor prechádza v rôznych režimoch pri ustálenej rýchlosti rovnako na diaľnici aj v meste. Pri rýchlosti 120 km/h tak napríklad môžete ísť so spotrebou 3 – 4 l/100 km.

Vcelku sa mi Scala páčila. Poskytuje veľa priestoru pre posádku aj v kufri, slušnú výbavu, výkonný motor a príjemné jazdné vlastnosti. Na lepšie využitie technológií by som ju však volil s Virtual Cockpitom.

Verdikt:
Slušne vybavené rodinné auto s dostatkom priestoru, dobrými jazdnými vlastnosťami a bohatou výbavou.

Technické údaje:
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4362/ 1793/ 1471, zdvihový objem valcov (cm3): 1498, rázvor (mm): 2649, max. výkon (kW pri 1/min): 110 pri 5000 – 6000, objem palivovej nádrže (l): 50, max. krútiaci moment (Nm pri 1/min): 250 pri 1750 – 3000, objem batožinového priestoru (l): 467/1410, prevodovka: 7-stupňová AP DSG, pohot. hmotnosť s vodičom (75 kg): 1243 - 1402, zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 8,2, celková hmotnosť (kg): 1660 - 1710, max. rýchlosť (km/h): 220

Cena modelu: od 18 030 EUR
Cena testovaného modelu: 25 752 EUR

Hodnotenie:
+ Vyhotovenie, jazdné vlastnosti, priestor pre posádku, spotreba
- Virtual cockpit iba v doplnkovej výbave

Jazdné vlastnosti: 95
Spotreba: 100
Priestor pre posádku, pohodlie: 90
Technologická výbava: 85
Ostatná výbava: 95
Ovládanie: 100
Vyhotovenie: 100
Celkovo: 95

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Magazín

Recenzia: Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Edition 1886 / Rodinná elektrická prémiovka

14.11.2019 00:00

V letnom dvojčísle ste si mohli prečítať článok o trojici prémiových elektromobilov Jaguar i-Pace, Audi e-Tron a Mercedes-Benz EQC400. V prípade Mercedes-Benz však išlo iba o opis a prvé dojmy, pretož ...

Magazín

Peugeot 508 GT Line / Keď si pomýliš triedu

11.11.2019 12:58

S novým Peugeotom 508 som sa po prvýkrát stretol na minuloročnom autosalóne v Ženeve, kde budil veľkú pozornosť. Po teste musím priznať, že zaslúženú. Výrobca tentoraz stavil na karosársku verziu fast ...

Magazín

WATTBOOSTER / Keď potrebujete viac energie

12.11.2019 10:55

Neoddeliteľná súčasť elektromobility je nabíjacia infraštruktúra. V princípe sa delí na dva základné typy, na AC (striedavé) a DC (jednosmerné) nabíjanie. AC nabíjanie je tak­zvané pomalé nabíjanie a ...

Žiadne komentáre

Brother_300x600

Videá