Image
21.5.2019 0 Comments

Rozhovor: Niki Lauda/Autonómne autá v pretekoch Formuly 1 nikdy nenahradia ľudí

V pondelok vo veku 70 rokov zomrel trojnásobný majster sveta Formule 1 Niki Lauda. Bol to nielen úspešný automobilový pretekár, ale aj skúsený manažér. Pripomenieme si ho v rozhovore, ktorý sme s ním robili pred dvomi rokmi.

Bývalý rakúsky pilot Formuly 1 Niki Lauda je trojnásobný majster sveta z rokov 1975, 1977 a 1984. Je známy aj ako podnikateľ v oblasti leteckej dopravy, ktorý založil dve úspešné letecké spoločnosti Lauda Air a Niki. Dva roky bol manažérom pretekárskeho tímu Jaguar Formula 1. V súčasnosti pracuje ako non-executive chairman pre tím Mercedes AMG Petronas F1 a takisto ako odborný konzultant pre nemecké televízie počas pretekov. Pri havárii na Veľkej cene Nemecka na okruhu Nürburgring v roku 1976, počas ktorej jeho monopost začal horieť, sa vážne zranil, utrpel popáleniny a vdýchol toxické splodiny horenia. Vďaka pevnej vôli sa rýchlo zotavil a už o šesť týždňov začal znovu pretekať. Využili sme príležitosť, že na konferencii SAP Success Connect vo Viedni vystúpil na hlavnej prednáške, a požiadali ho o rozhovor pre PC REVUE.

PCR: Aké je vaše krédo, recept na úspech v športe a biznise?
Niki Lauda:
Každý robí chyby a je veľmi dôležité poučiť sa z nich, mať príčiny a dôsledky minulých chýb neustále na pamäti. Netreba myslieť na úspech, ale na to, ako robiť veci lepšie a vystríhať sa chýb. Odporúčam jednoduché posudzovanie a rozhodovanie typu „čierne alebo biele“, nerozptyľovať pozornosť zbytočne do veľa oblastí a sústrediť sa na konkrétny vytýčený cieľ. To je môj pohľad na biznis, nemusí byť správny, ale mne sa osvedčil.  

PCR: V čom boli vaše účinkovanie vo Formule 1 a neskoršia kariéra v biznise podobné a v čom rozdielne?
Niki Lauda:
Sú to predovšetkým metriky. V F1 je z tohto pohľadu situácia veľmi jednoduchá, počas sezóny je každý týždeň jasné, kto sa ako umiestnil vo Veľkej cene a aké je priebežné poradie svetového šampionátu. V biznise takéto presné a hlavne objektívne a okamžité metriky, žiaľ, neexistujú. Musí prejsť pomerne dlhé časové obdobie, aby sa ukázalo, či bolo dané manažérske rozhodnutie správne, alebo nie. Je tu ešte jedna paralela, závažná chyba môže pretekára stáť život a takisto závažné chybné rozhodnutie môže znamenať koniec biznisu. Najväčšia tragédia, ktorá ma postihla, nebola havária v roku 1976, ale havária letu Lauda Air 004 v roku 1991, pri ktorej zahynulo 213 cestujúcich a 10 členov posádky. Haváriu pravdepodobne spôsobila porucha na jednom z motorov, presnejšie obracač ťahu.

Letecká doprava, ktorej som zasvätil de facto polovicu svojho života a kariéry, je predovšetkým o množstve prepravených cestujúcich, ktoré kolíše v priebehu roka z dôvodu sezónnosti a takisto v takmer pravidelných päťročných cykloch. Z krátkodobého hľadiska je to otázka, aké veľké lietadlo prideliť na konkrétny let. Obidve alternatívy, overbooking i poloprázdne lietadlo, sú jednoducho podnikateľské riziko.

PCR: A aké sú paralely a rozdiely v IT podpore pretekára v monoposte a biznisu?
Niki Lauda:
Ako som už spomínal, počas pretekov sú nielen výsledky, ale vďaka IT a komunikačným technológiám aj všetky telemetrické údaje k dispozícii okamžite v reálnom čase. Naproti tomu cieľom IT podpory biznisu je, aby bolo podnikanie inteligentnejšie, inovatívnejšie a dynamickejšie. Rýchlosť a dynamika je charakteristická aj pre preteky, aj pre biznis.

PCR: Aký je váš názor na súčasnú mladú generáciu športovcov a biznismenov?
Niki Lauda:
Mnohí mladí ľudia sú veľmi talentovaní, ba až výnimoční. Spoločný faktor pretekov a biznisu, čo je vlastne tiež určitá forma pretekov s konkurenciou, je rastúce tempo a dynamika. Ľudia, o ktorých som hovoril, sú elita. Na druhej strane sa mi nepáči, že rastie percento mladých lenivých ľudí, ktorí nič nerobia, využívajú štedrý rakúsky sociálny systém. Nepracujú ani fyzicky, ani mentálne a napriek tomu sa majú relatívne dobre. Títo ľudia však nie sú zárukou pokroku ani lepšej budúcnosti. A sú tu aj ďalšie negatívne spoločenské faktory, ktoré narušujú zdravé podnikateľské prostredie, predovšetkým korupcia, ale to Slováci poznajú asi lepšie ako my Rakúšania. Aj v F1 sa nájdu pretekári, ktorí sú hlúpi a arogantní (Niki Lauda zrejme narážal na svoje vyjadrenie o Maxovi Verstappenovi), a niet sa čomu čudovať, veď pretekársku kariéru začínajú v 17 rokoch, keď ešte ani nemajú vodičské oprávnenie, a ich osobnosť sa formuje jedným alebo druhým smerom. Podobne musí vyzrieť aj mladý či začínajúci biznismen – startupista, ako sa to teraz zvykne označovať.

PCR: Stále viac odborníkov sa zhoduje na tom, že budúcnosť automobilovej dopravy bude patriť autonómnym (self-driving) autám. Aký je na to váš názor?
Niki Lauda:
Prvoradé kritérium pri vývoji automobilov je bezpečnosť a práve perspektíva, že „autopilot“ bude robiť menej chýb, je jeden z hlavných akcelerátorov vývoja v tejto oblasti. V súčasnosti už nie je najrizikovejším faktorom automobil, ale vodič. Väčšina technologických problémov v tejto oblasti je už vyriešená, možno bude zložitejšie riešiť túto problematiku z legislatívneho hľadiska, hlavne čo sa týka zodpovednosti. Preto bude dlhé prechodné obdobie nie k autonómnym autám, ale autám s pokročilými asistenčnými systémami, no v konečnom dôsledku bude zodpovednosť niesť vodič. A je tu oblasť, v ktorej autonómne autá nikdy nenahradia ľudí – sú to automobilové preteky, kde najdôležitejšiu úlohu hrá talent, um, vytrvalosť, súťaživosť a ďalšie vlastnosti typické pre ľudí.

PCR: Váš životný príbeh mnohí poznajú aj z filmu Rivali. Je to skutočný príbeh?
Niki Lauda: Veľmi zjednodušene povedané, 80 percent faktov vo filme sú realita, zvyšok je „hollywood“. Nemecký herec Daniel Brühl, ktorý ma vo filme stvárnil, ma niekoľkokrát navštívil, a aby bolo stvárnenie dokonalé, musel sa naučiť nielen rakúsky prízvuk, ale aj moju „typickú angličtinu“. Mal to ťažké, pretože ľudia ma poznajú predovšetkým z televízie. Hral ma naozaj veľmi dobre, čo sa týka štýlu, nechce sa mi veriť, že som bol v mladosti až taký antipatický a trochu arogantný ako vo filme, ale asi to tak bolo.

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Magazín

ŠKODA SCALA Style: 1,5 TSI 110 kW 7AP Priestor aj výkon pre rodinu

18.09.2019 13:38

Škoda Scala prichádza ako nástupca modelu Rapid. Využíva koncernovú platformu MQB A0, teda rovnakú, na ktorej je postavený napríklad VW Polo. Scala však má väčšiu dĺžku a predĺžený rázvor, a tak vnúto ...

Magazín

Range Rover Evoque 2020 First Edition: Futuristický interiér aj množstvo technológií

18.09.2019 11:30

Nový Range Rover Evoque je pokračovaním veľmi úspešného modelu, ktorý prišiel na trh už v roku 2011. Ako dosvedčuje aj 217 ocenení a viac ako 750 000 celosvetovo predaných kusov, originálny štýl Julia ...

Magazín

Balkánsky trip

02.09.2019 12:57

Balkán má stále nádych nespútanej divočiny s rúškom neznáma. Asi aj preto sme sa ho rozhodli tento rok prejsť krížom na motorkách. Dobrá partia piatich ostrieľaných motorkárov na cestných endurách a h ...

q

Žiadne komentáre

ACER_092019

Videá

SlovakiaTech 2019

IT GALA stvorec 2019