Image
18.3.2019 1 Comments

Recenzia: Philips 55OLED803/12: Ultratenký UHD Android OLED TV s ambientným podsvietením

Televízory Philips, ktoré vyrába spoločnosť TP Vision, sa od konkurencie líšia technológiou interaktívneho farebného podsvietenia s názvom Ambilight. Označenie recenzovaného modelu 55OLED803/12 jednoznačne identifikuje použitie obrazovky OLED. Verné farby na displeji OLED sú na farebne podsvietenom pozadí obzvlášť pôsobivé.

Dizajn a Ambilight
Pri pohľade spredu vás zaujme minimalistický dizajn tak obrazovky takmer bez rámu, ako aj podstavca, ktorý tvoria dva tenké a pomerne krátke oceľové pochrómované hranoly. Možno až priveľmi tenké, pretože spodná hrana televízora je veľmi blízko podložky, takže ak ho chcete posunúť, hrubšie prsty do medzery nestrčíte. Takmer neviditeľný rámik má v tomto prípade význam aj vzhľadom na technológiu Ambilight, pretože obraz na obrazovke plynule prechádza do podsvieteného pozadia. To opticky rozširuje obrazovku tak, že systém LED diód na zadnej strane televízora premieta na stenu farebné plochy.

Implicitne je systém nastavený tak, aby farba príslušnej plochy korešpondovala s dominantnou farbou v blízkosti okraja obrazovky v danom mieste. LED diódy systému Ambilight sú rozmiestnené na zadnej stene z troch strán okolo hrubšej časti, v ktorej je sústredená elektronika a konektory. Kovová zadná strana tenkého panela obrazovky svetlo z diód smerujúcich do strán a nahor rozptyľuje, takže je veľmi príjemné. Táto technológia znižuje kontrast medzi obrazovkou a stenou v pozadí. Ideálne funguje, ak je stena za televízorom biela. Ambilight možno nakonfigurovať aj na blikanie v rytme hudby, čo je perfektné na párty, keď sa sledujú hudobné programy. Konzervatívnejší diváci si môžu nastaviť stálu farebnú atmosféru. Televízor navyše dokáže ovládať aj svietidlá systému Philips Hue vhodne rozmiestnené po celej miestnosti, čo ešte zvýrazní efekt nálady z podsvietenia a zníži kontrast.

Obrazovka OLED
Kľúčový komponent z hľadiska kvality obrazu je obrazovka, v tomto prípade panel OLED, ktorý funguje tak, že každý bod vyžaruje svetlo, takže obrazovka nepotrebuje podsvietenie. Vďaka tomu možno zobraziť čiernu farbu ako skutočne čiernu, takže dynamika jasu a farieb je perfektná aj napriek tomu, že maximálna hodnota jasu je nižšia ako pri iných technológiách. Na kvalite obrazu sa popri technológii displeja podpísala technológia HDR Perfect. Takto označuje TP Vision synergiu HDR10 a HLG (Hybrid Log-Gamma).

Recenzovaný model má aj certifikáciu Ultra HD Premium. Vyskúšal som obsah HDR z externého disku pripojeného cez USB 3.0. Subjektívny dojem, hlavne v kontraste a detailoch v tieňoch, bol vynikajúci. O kvalite podania čiernej farby nemá zmysel písať, vyplýva to z princípu OLED. Musím pochváliť kvalitu upscalingu, obraz v kvalite full HD aj HD prevzorkovaný na rozlíšenie 4K bol z primeranej vzdialenosti plný detailov a algoritmus upscalovania obrazového procesora tieto detaily udržal aj v pohyblivých scénach.

Softvér pre kolorimetrickú sondu, ktorú používame v redakcii, síce v konfiguračných nastaveniach nemá technológiu OLED, ale predpokladám, že to na výsledky merania vernosti farieb nemôže mať vplyv. Nameral som farebný gamut 100 % farebného priestoru sRGB a 89 % farebného priestoru Adobe RGB. Maximálny statický jas bol 312 cd/m2. Vzhľadom na princíp technológie OLED som bol zvedavý na výsledky merania rovnomernosti jasu. Podľa očakávania bola odchýlka v segmentoch matice 3 × 3 menšia než 3 %.

Elektronickým srdcom televízora je výkonný obrazový procesor P5, ktorý má integrované všetky potrebné funkcie na spracovanie obrazu. Vysoký výkon sa vyžaduje na spracovanie veľkého množstva dát obsiahnutých v 4K obraze. Procesor analyzuje, rekonštruuje a individuálne rieši parametre, ktoré definujú kvalitu obrazu: zlepšenia zdroja signálu, ostrosť, farbu, kontrast a pohyb. Keďže väčšina bežných zdrojov programov je v rozlíšení full HD, prípadne ešte nižšom, kľúčovú úlohu pri kvalite obrazu zohráva upscaling. Aby fungoval čo najlepšie, obrazový procesor P5 je navrhnutý tak, aby sa maximálne zlepšil primárny obrazový signál, redukoval sa šum a až takto predspracovaný obraz bol upscalovaný na 4K rozlíšenie obrazovky bez straty, resp. s maximálnym zvýraznením existujúcich detailov v obraze.

Kvalitný zvuk
Už pri letmom pohľade na zadnú stenu si všimnete v strede hrubej časti skrine malý basový reproduktor, obklopený dvoma pasívnymi membránovými žiaričmi. Dva výškové a stredové reproduktory vyžarujú smerom nadol. Výkon zosilňovačov je 50 W, z toho na basový reproduktor pripadá 30 W a na výškové stredové reproduktory po 10 W.

Basový reproduktor a dva pasívne žiariče na zadnej strane televízora

Android TV
Používateľské rozhranie na zobrazovanie informácií a ovládanie televízora je síce prispôsobené na funkcie a veľkú obrazovku televízora, no predovšetkým nastavovanie je veľmi podobné ako na androidových tabletoch, takže pre väčšinu používateľov bude intuitívne a dôverne známe. Pri ovládaní televízora sa veľmi skoro oboznámite s implementovaným inteligentným pomocníkom Google Assistant, ktorý už veľmi dobre rozumie slovenčine.

Na prehrávanie obsahu streamovaného z domáceho NAS servera Synology DS 218 som z aplikačného obchodu stiahol aplikáciu VLC Player. Vyskúšal som aj pripojenie smartfónu. Huawei Mate 20 Pro fungoval bez problémov aj v režime veľkej obrazovky, keď sa aplikácie zobrazujú v samostatných oknách aj v režime, kde je obraz na televízore identický ako na displeji smartfónu, iba geometricky zväčšený.

Dva diaľkové ovládače

V balení nájdete dva ovládače, obidva na infračervenom princípe. Popri ovládači klasického tvaru máte k dispozícii aj elegantné ovládanie v podobe strieborného hranola, ktorý má len 6 základných tlačidiel a dotykovú plochu, napriek tomu ním môžete ovládať väčšinu funkcií. Zatlačenie plochy je ekvivalentné tlačidlu OK na klasickom ovládači. Jedným z tlačidiel sa aktivuje mikrofón, ktorým môžete zadávať hlasové povely pre Google Assistant, a to aj v slovenčine. Keby tu ešte bolo tlačidlo na výber kanálov, bolo by dokonalé.

K dispozícii máte dva rôzne ovládače

Alfanumerická klávesnica na spodnej strane klasického ovládania

Klasický ovládač má klávesy na obidvoch stranách. Na hornej strane sú tlačidlá rozmiestnené tak, ako sme zvyknutí pri všetkých značkách, a to vrátane hmatovo dobre odlíšiteľnej plochy so štyrmi kurzorovými tlačidlami. K dispozícii je aj tlačidlo na aktivovanie ponuky nastavenia. Po otočení ovládača máte k dispozícii alfanumerickú klávesnicu QWERTY, na ktorej môžete zadávať texty v aplikáciách, na YouTube či pri zadávaní adresy do webového prehliadača. Klávesnica je rozdelená do dvoch segmentov tak, aby sa na nej dalo ergonomicky písať palcami ľavej a pravej ruky. Vyskúšal som aj pripojenie externej klávesnice cez bluetooth a fungovalo to perfektne.

Konektivita
Porty sú na zadnom paneli zospodu a zboku na ľavej strane, pričom často používané konektory sú sústredené zboku. Pri pripájaní externých zariadení oceníte, že všetky štyri porty HDMI podporujú 4K, HDR a spätný zvukový kanál ARC. Vstup HDMI1 umožňuje aj pripojenie MHL. K dispozícii je aj eternetový konektor, optický zvukový výstup S/PDIF a dvojica konektorov USB, z toho jeden vo verzii USB 3.1 gen. 1. Poskytuje prúd 900 mA, takže k nemu môžete bez problémov pripojiť externý disk HDD. Na zadnom paneli zboku je aj výstup na slúchadlá a slot spoločného rozhrania CI na použitie dekódovacích modulov.

Konektory zospodu

Konektory na ľavej strane

Verdikt: Technológia Ambilight rozšíri optický vnem zo špičkového obrazu, dokresleného výborným zvukom.

Technické špecifikácie
Uhlopriečka 55" (139 cm) OLED, rozlíšenie 3840 × 2160 px, podpora HDR10, 4× pripojenie HDMI, optický výstup S/PDIF, 2× USB, YPbPr, tuner 2× DVB-T/T2/T2-HD/C/S/S2, eternet, Wi-Fi 802.11 ac, 2 × 2, bluetooth, CI+, prehrávanie z USB, nahrávanie na USB, webový prehliadač, rozmery: 1228 × 706 × 49,3 mm; hmotnosť so stojanom 21,1 kg, spotreba typická 120 – 230 W

Cena: 1599 EUR

+ Vynikajúci obraz, perfektný zvuk, bohatý na basy
- Nič podstatné

Hodnotenie: 96
Obraz: 100
Zvuk: 95
Výbava: 95
Ovládanie: 95

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Recenzie 2

Recenzia: BenQ PD2700U - Verné farby v 4K rozlíšení pre grafikov, dizajnérov a fotografických nadšencov

20.03.2019 00:00

Pre monitory s vysokou vernosťou podania farieb pre profesionálov platí, že za kvalitu obrazu si výrobcova nechajú dobre zaplatiť. Ceny profesionálnych monitorov spravidla prevyšujú možnosti nadšencov ...

Recenzie

Recenzia: AVACOM HomeRay S10 - Skúste to bez drôtov

19.03.2019 00:00

Bezdrôtové nabíjanie na vlajkových lodiach s Androidom nájdete už niekoľko rokov a podporujú ho už aj novšie modely Apple. Najrozšírenejší štandard je v tomto smere Qi. Keďže staršie modely s týmto št ...

Recenzie

Recenzia: Panasonic Lumix LX100 II - Na kvalitné fotografie z ciest

18.03.2019 00:00

Panasonic predstavil Lumix LX100 už v roku 2014 a v lete minulého roka prišiel na trh jeho nástupca LX 100 II.   Panasonic LX 100 II patrí do kategórie high-end kompaktov a jeho predchodca bol odpove ...

q