Princíp letu a manévrovania kvadrokoptéry

0
Pojem dron, ktorý v angličtine označuje trúda čiže samčeka včely, sa zaužíval aj pre bezpilotné lietadlá, ktoré sa v inej terminológii označujú aj skratkou UAV (Unmanned Aerial Vehicle). Vojaci o dronoch vedia asi najviac, no v ponímaní širokej verejnosti sa tento názov stal synonymom najrozšírenejšieho typu konštrukcie bezpilotných zariadení umožňujúcich kolmý štart a pristávanie so štyrmi vrtuľami čiže kvadrokoptéry, ale aj hexakoptéry, prípadne oktakoptéry. Námetom článku bude princíp letu a manévrovania kvadrokoptéry a tak­isto jej motorická a elektronická výbava. X-koptéry Článok je zameraný na najpoužívanejšie drony so štyrmi vrtuľami, ktoré sú veľmi obľúbené aj medzi modelármi. Používajú sa však aj drony s menším aj väčším počtom vrtúľ. Trikoptéra má tri motory umiestnené na ramenách zvierajúcich uhol 120°. Všetky tri motory sa krútia rovnakým smerom a na kompenzovanie momentu zotrvačnosti má jedna z vrtúľ – zadná – mierny priečny náklon. Výhodou takejto konštrukcie je vysoká obratnosť, nevýhodná je nízka stabilita a vysoká spotreba energie, pretože motory sa musia otáčať neefektívne rýchlo. Kvadrokoptéra je oveľa stabilnejšia, no menej obratná ako trikoptéra. Dron s tromi ani štyrmi vrtuľami sa v prípade výpadku jedného z motorov neudrží vo vzduchu. Hexakoptéra má šesť motorov rozmiestených do tvaru pravidelného šesťuholníka. Polovica motorov je pravotočivá a polovica ľavotočivá. V prípade výpadku jedného z motorov nie je hexakoptéra schopná letu, ale dokáže bezpečne pristáť. Táto skutočnosť a lepšia stabilita sú dôvody, prečo sa hexakoptéry používajú na nesenie nákladu alebo vybavenia, ktoré má vyššiu hodnotu. Typický príklad sú drahé fotoaparáty s vysokým rozlíšením. Oktakoptéra má osem motorov rozmiestnených do pravidelného osemuholníka. V ...

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články
kvadrokoptéra dron X-koptéra motor

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať