Image
8.5.2019 0 Comments

Opel Insignia GSi Sports Tourer / Rodinný krásavec

Insignia je vlajková loď automobilky Opel a teraz prichádza vo verzii kombi aj v športovo ladenom variante GSi (Grand Sport Injection). Opel touto verziou mieri predovšetkým na oteckov rodín, ktorí ocenia veľa priestoru v kabíne aj obrovský batožinový priestor, no chcú, aby auto aj dobre vyzeralo a jazdilo. Od bežnej verzie sa tak GSi odlišuje dvojitým funkčným výfukom, 20" dvojfarebnými kolesami a nižším podvozkom. O pohon sa stará dieselový preplňovaný dvojliter s dvoma turbami s výkonom 154 kW/210 konských síl a krútiacim momentom 480 Nm, spriahnutý s 8-stupňovým automatom. Pohon všetkých kolies zabezpečuje inteligentný pohon Twinster. Ten pomocou zadného diferenciálu a dvojice elektronicky ovládaných spojok pre každé koleso dokáže preniesť na zadnú nápravu až 60 % výkonu a pritom aktívne smerovať krútiaci moment na konkrétne koleso. To zabezpečuje výbornú trakciu aj v medzných situáciách, pričom namiesto obmedzenia výkonu, tak ako to robia iné systémy, dodá výkon navyše, čím maximalizuje záber kolies.

Ako som naznačil, Insignia vyniká priestorom v interiéri. Toho je dostatok na predných aj zadných sedadlách a priam kráľovsky v batožinovom priestore. Predné sedadlá sú strihnuté športovo, s výrazným bočným vedením a širokými možnosťami elektrického nastavenia s pamäťou na dve pozície. Obe sú ventilované aj vyhrievané a majú vstavaný aj masážny systém. Ventiláciu majú aj zadné sedadlá. Stredový panel s čiernou lesklou úpravou vyzerá efektne v showroome, v reáli budete stále utierať prach a odtlačky. Palubná doska má čiernu úpravu a v strede jej dominuje zapustený 8" displej multimediálneho systému s dotykovým ovládaním. Pozitívne hodnotím jeho antireflexnú úpravu, ktorá nie je náchylná na zanechávanie odtlačkov. Základné funkcie vrátane hlasitosti možno ovládať tlačidlami a otočným ovládačom pod ním alebo aj na volante. Reálne tlačidlá má aj ovládanie klimatizácie.

Okrem iného je vo výbave aj veľmi praktické elektrické vyhrievanie skla. Prístrojový panel je kombinovaný s displejom uprostred, na ktorom sa zobrazuje rýchlomer a v jeho strede údaje palubného počítača. Potenciál displeja však výrobca veľmi nevyužíva. Head-up displej je projekčný, takže premieta údaje priamo na sklo, nemá však také rozlíšenie ako v prípade novšej konkurencie, takže sa na ňom zobrazuje menšie množstvo údajov, ktoré si môžete prepínať. Nevie súčasne zobrazovať napríklad rýchlosť a údaje navigácie. Hoci to nie je také efektné, jeho zobrazenie je vo farbe, jasné a prehľadné. Ovláda sa prakticky niekoľkými prepínačmi vľavo vedľa volantu. Ovládanie na volante obsahuje na ľavej strane ovládače adaptívneho tempomatu, telefonovania a trochu nelogicky stredným tlačidlom zapínate vyhrievanie volantu. V zime sa to možno hodí, ale po zvyšok roka vám to bude iba prekážať a hroziť, že si ho zapnete náhodou. Na pravej strane je ovládanie multimédií. Pod volantom nájdete aj dvojicu pádiel sekvenčného radenia prevodovky. Osemstupňový automat má tri pracovné režimy, ktoré ovplyvňujú aj nastavenie podvozka Flexi Ride. Sú to Normal, Sport a Tourer. Prepínajú sa na stredovej konzole pred radiacou pákou.


Vďaka podpore Android Auto aj bezdrôtovej Apple Car play môžete na navigáciu používať viacero aplikácií

Insignia však rozhodne nesklame ani technologickou výbavou. Nájdete v nej už spomínaný adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go, ktorý sa osvedčil aj pri jazde v kolóne. Asistent udržiavania v jazdnom pruhu vás najprv upozorní na jeho opúšťanie a potom zarovná smer, spolieha sa však viac na váš zásah. Nechýba sledovanie mŕtvych uhlov s upozornením na premávku za vozidlom pri cúvaní. Vozidlo je v tejto verzii pomerne veľké, a tak príde vhod 360° kamerový systém. Keby to nestačilo, je tu aj automatický parkovací asistent, ktorý zaparkuje za vás pozdĺžne aj priečne. Vzhľadom na mechanický volič automatickej prevodovky máte na starosti radenie vpred a vzad a plyn podľa pokynov na displeji. Zabrzdí sám. Páčilo sa mi spoľahlivé vyhľadávanie miesta, ktoré na rozdiel od niektorých konkurenčných systémov pracovalo veľmi dobre a aj parkovací manéver sa vykonal vždy bez chyby. Vozidlo je vybavené aj antikolíznym systémom s automatickým brzdením a detekciou chodcov. Prítomnosť chodcov zobrazuje aj na priehľadovom displeji. Na ich detekciu však podľa všetkého využíva iba kameru, a tak chodcov rozpoznával iba vo dne. Systém pracuje v rozsahu rýchlostí 8 – 80 km/h a jeho úlohou je zabrániť zrážke alebo aspoň minimalizovať následky. Opel je veľmi hrdý aj na svoj systém adaptívnych LED svetlometov Intellilux LED. Treba povedať, že má byť na čo. Systém pracuje s maticou LED zdrojov, pomocou ktorej dokáže tvarovať svetelný lúč tak, aby neoslňoval ostatných vodičov a pritom osvetlil čo najviac priestoru pred vozidlom. Diaľkové svetlomety za zapínajú nad 50 km/h a pod 35 km/h sa automaticky vypnú. Keď sú zapnuté, systém podľa údajov kamery automaticky tvaruje lúč, aby nedochádzalo k oslňovaniu. Pri rýchlostiach 40 – 70 km/h je navyše aktívny odbočovací reflektor, ktorý osvetľuje priestor do zákruty.


Priehľadový displej má nižšie rozlíšenie, jeho zobrazenie je však ale ostré, s dostatočným jasom aj v slnečnom počasí

Multimediálny systém umožňuje prehrávanie z najrôznejších zdrojov vrátane USB a mobilu. Dvojica USB je k dispozícii aj pre zadných pasažierov. Auto má vstavanú navigáciu, prostredníctvom Apple Car Play alebo Android Auto však môžete využívať aj Waze alebo Mapy Google. Kvalitné ozvučenie je pod taktovkou systému Bose s ôsmimi reproduktormi. Mobil má trochu netradične svoje miesto v lakťovej opierke, kde je umiestnená aj špeciálna bezdrôtová nabíjačka. Tá obsahuje gumové puzdro, do ktorého vložíte mobil a zasuniete do priehradky. Je to nezvyčajné riešenie, no myslelo sa aj na väčšie mobily, takže môj Note 8 sa tam zmestil. Má to takú výhodu, že sa s mobilom nebudete hrať za jazdy. V opierke je aj port USB, takže ak chcete používať napríklad Android Auto, môžete ho tu pripojiť. 

Jazdné vlastnosti sú dobré, ale na to, že má ísť o športovú verziu, je výkon pomerne vágny. Nečakajte žiadne agresívne zrýchlenia, takže športový je iba vzhľad. Nepríjemne prekvapila spotreba paliva. Na to, že ide o 2 l diesel, je 7,9 – 8,5 l/100 km predsa len dosť. Pri jazdení po meste je navyše problém dostať sa pod 10 l/100 km. Vozidlo má trochu prekombinovanú aj personalizáciu. Identifikuje vás podľa kľúča, môžete si nastaviť svoje predvoľby a sedadlá majú aj vlastnú pamäť. Trvalo mi asi pol dňa, než som všetko dokázal ponastavovať tak, aby sa to správalo, ako má, a nedávalo mi to pri každom nastupovaní sedadlo takmer do ležiacej polohy napriek tomu, že som polohu niekoľkokrát nastavoval. Otváranie kufra podkopávaním je takisto kapitola sama osebe a podarilo sa mi ho tak otvoriť asi dvakrát. Na aké kúzlo reaguje, to som nezistil smiley.

Napriek drobným nedostatkom je Insignia GSi Sports Tourer zaujímavý kandidát na rodinné auto. Je priestranná, s dostatočným výkonom a vynikajúcou bezpečnostnou výbavou, jedinú vážnejšiu výhradou tak mám k spotrebe, ktorú zvláda konkurencia lepšie.

Parametre:

• Motor: vznetový 2-litrový twin-turbo, výkon 154 kW/210 hp, max. krútiaci moment 480 Nm pri 1500 ot./min, pohon všetkých kolies cez 8-stupňový automat so systémom Twinster, maximálna rýchlosť: 231 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,8 s, spotreba: 7,3 l/100 km, spotreba pri teste: 8,3 l/100 km (7,9 – 8,5 l/100 km), rozmery: dĺžka 4897 mm, šírka 1863 mm, výška 1455 mm, rázvor náprav 2829 mm, prevádzková hmotnosť: 1538 kg

• Cena: od 36 290 EUR, testované vozidlo: 48 380 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výborné spracovanie, priestorná kabína aj batožinový priestor, špičková výbava, matrix LED svetlá, automatické parkovanie
- Prekombinovaná personalizácia, spotreba

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  95 %
Spotreba: 65 %
Priestor, pohodlie: 100 %
Technol. výbava:  95 %
Ostatná výbava: 100 %
Ovládanie: 90 %
Vyhotovenie: 98 %
Celkovo: 92 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Magazín

Balkánsky trip

02.09.2019 12:57

Balkán má stále nádych nespútanej divočiny s rúškom neznáma. Asi aj preto sme sa ho rozhodli tento rok prejsť krížom na motorkách. Dobrá partia piatich ostrieľaných motorkárov na cestných endurách a h ...

Magazín

Riešenia Bosch pre autonómne autá

02.09.2019 12:36

Vojdete do garáže, vystúpite a jednoduchým ťuknutím na obrazovku smartfónu pošlete auto zaparkovať. Nič viac neriešite. Idete si nakúpiť, vybaviť rokovanie, naobedovať sa. Pri odchode vojdete do garáž ...

Magazín

Ako jednoducho využívať hands-free v aute

02.09.2019 10:57

Napriek tomu, že dnes prakticky na trhu nenájdete auto, ktoré by nemalo vstavané bluetooth hands-free, veľmi často sa na cestách stretávame s vodičmi, ktorí ho nepoužívajú a telefonujú s mobilom pri u ...

q

Žiadne komentáre

ACER_092019

Videá

elearn