ACER_09_SWIFT5 ACER_09_SWIFT5 ACER_09_SWIFT5 Advertisement

Naučte sa vyvíjať aplikácie pre Android za 14 dní – prvá aplikácia

3

Deň druhý: Cieľom tejto lekcie bude nainštalovať vývojové prostredie Android Studio vytvoriť prvú aplikáciu a spustiť ju na simulátore. Aplikácia nebude robiť nič svetoborné, len vypíše textový reťazec. Cieľom je ukázať postup vytvorenia projektu a otestovať, že máte všetko správne nainštalované a nakonfigurované. V ďalších lekciách vysvetlíme princíp návrhu používateľského rozhrania a programovanie aplikačnej logiky. 

Na vývoj aplikácií pre Android môžete použiť vývojársky počítač akejkoľvek platformy, teda Windows, Linux aj MacOS. Všetky nástroje sú zdarma, takže na vývoj mobilných aplikácií pre Android nie sú potrebné žiadne investície. Problém nie je ani v etape testovania, nakoľko nie je dôležité otestovať aplikácie na „vlajkovej lodi“, tam určite nebude mať žiadne problémy s výkonom, ale skôr na lacných menej výkonných telefónoch, ktoré sú samozrejme medzi ľuďmi viac rozšírené. Vďaka čoraz rýchlejším emulátorom dokážete urobiť celý vývoj a teoreticky aj testovanie väčšiny aplikácií, ktoré nevyužívajú špeciálnu hardvérovú výbavu.

Android Studio je k dispozícii na webe https://developer.android.com/studio V konfiguračnom dialógu inštalácie odporúčame ponechať všetky implicitne označené komponenty, teda Android Studio a Android Virtual Device.

V úvodnom dialógu Android Studio Setup Wizard je oznámenie, že bude nasledovať kontrola dostupnosti a aktuálnosti verzií Android SDK (Software Development Kit) a v prípade potreby budú nainštalované potrebné aktualizácie. Môžete si zvoliť typ inštalácie Standard, alebo Custom. Pre bežné nasadenie odporúčame ponechať označenú voľbu Standard. Následne si vyberiete farebnú schému. Toto nastavenie môžete kedykoľvek zmeniť

Aktuálny graf percentuálneho zastúpenie jednotlivých verzií Androidu nájdete http://developer.android.com/about/dashboards/index.html

Vytvorenie projektu aplikácie

Možno sa pýtate, prečo sa púšťame do vytvárania projektu mobilnej aplikácie skôr, než predstavíme aspoň v hrubých rysoch architektúru operačného systému Android. Dôvod je jednoduchý, ak sa aplikácia dá preložiť a spustiť najskôr na emulátore a následne na reálnom zariadení, máte istotu, že máte správne nainštalované a nakonfigurované vývojové prostredie, prekladač jazyka Java, Android SDK, emulátor a prepojenie na reálne zariadenie. Prvý projekt má v tomto prípade aj motivačný význam, nakoľko doslova na jedno kliknutie a bez akéhokoľvek programovania vytvoríte aplikáciu typu „Hello World“, ktorá vypíše na obrazovku text.

Začiatočníci sa v tomto príklade nemusia snažiť pochopiť súvislosti. Návod na vytvorenie cvičného projektu je uvedený ako obrázkový postu krok za krokom. 

Spustite vývojové prostredie Android Studio. V úvodnom dialógu kliknite na položku Start a new Android Studio project.

V úvodnom dialógu sprievodcu vytvorenia projektu je potrebné vybrať typ aplikácie. De facto vyberáte typ hlavnej aktivity, ale k tomu, čo je aktivita sa ešte dostaneme. V našom príklade sa uspokojíme s implicitne vybranou voľbou Empty Activity.

V ďalšom dialógu je potrebné zadať názov projektu a nastaviť základné parametre, čiže výber minimálnej verzie Androidu na ktorej aplikácia pobeží. V komentári je uvedené aké percento používateľov využíva túto a vyššie verzie Androidu. Štatistika sa týka zariadení využívajúcich aplikačný obchod GooglePlay. Je potrebné si uvedomiť, že doba životnosti mobilného telefónu je dva až tri roky, takže prístrojov so staršími verziami rapídne ubúda. V našich projektoch budeme používať ako najnižšiu verziu Android 5.0 (Lollipop) – verzia API 21. V dobe písania publikácie malo túto (a vyššiu) verziu nainštalované viac než 85 percent zariadení. Všimnite si, že môžete vytvárať projekty nielen pre telefóny a tablety, ale aj pre Android Wear zariadenia, automobily, televízory a IoT platformy využívajúce Android

Vybrať si môžete aj programovací jazyk. Aplikácie v Android Studiu môžete vyvíjať v programovacích jazykoch Java a Kotlin. V tomto kurze využijeme klasiku, čiže Javu.  

Kým sa nevytvoria všetky potrebné súbory, ktoré tvoria projekt budete mať niekoľko sekúnd zobrazené len prázdne šedé okno Android Studia s ukazovateľom priebehu v dolnej časti a odhadom času koľko sekúnd to ešte bude trvať.  Potom sa zobrazí pracovná obrazovka vrátane vizuálneho návrhu používateľského rozhrania aplikácie. Zatiaľ bude mať aplikácia iba jedinú funkcionalitu – zobrazí text „Hello World“. S anatómiou projektu sa zoznámite v ďalších lekciách. V tejto fáze sa pokúsime projekt spustiť, najskôr na emulátore a následne na reálnom zariadení. Aby ste však mali pri tvorbe aplikácie aj dobrý pocit, že ste na tom participovali, tak implicitne zmeňte napríklad na „Moja prvá aplikácia“ 

Kliknutím na zelenú šípku môžete aplikáciu spustiť v emulátore mobilného zariadenia. V dialógu na výber zariadenia vľavo od zelenej šípky zatiaľ nie je vybrané žiadne zariadenia. Pomocou položky menu Open AVD manager si vytvoríme emulátor. AVD znamená Android Virtul Devices. 

Vyberieme, aký smartfón chceme emulovať. Akceptovali sme implicitnú ponuku Pixel 2

Vyberieme verziu operačného systému. Vybrali sme Android 9.0 Pie. Aplikácia vytvorená pre verziu 5.0 bez problémov pobeží na emulátore, alebo smartfóne s vyššou verziou operačného systému

 

Aby mohol emulátor využívať naplno možnosti procesora x86 vývojárskeho počítača bude potrebné nainštalovať Intel Hardware Accellerated Execution Manager (HAXM) a vyhradiť mu adekvátnu časť pamäti RAM. V našom prípade mal počítač inštalovaných 8 GB RAM a pre HAXM sme vyhradili odporúčanú veľkosť 2 GB. Aktivujte link Instal Haxm v pravo dole.
 
Emulátor bol úspešne vytvorený, môžete spustiť svoju aplikáciu

Po nábehu emulátora a jeho odomknutí sa vaša aplikácia automaticky spustí. V okne Console v dolnej časti pracovnej plochy môžete sledovať priebeh zostavenia projektu a jeho zavedenia do emulátora. Po preložení, linkovaní, spustení na emulátore a napokon aj spustení projektu na reálnom zariadení máte istotu, že vývojové prostredie, SDK a emulátory sú správne nainštalované a nakonfigurované.   

Sami vidíte, že vývoj aplikácií pre Android je jednoduchý a motivačný. Už v prvom dieli sme spustili aplikáciu, ktorá toho síce veľa nevie, ale pred sebou máme ešte 12 dielov.

Možnosti emulátora a spustenia aplikácie na reálnom zariadení ukážeme v budúcom pokračovaní. 

Zobrazit Galériu

Luboslav Lacko

Všetky autorove články
Android Studio vývoj pre android Android development

3 komentáre

AMD Ryzen reakcia na: Naučte sa vyvíjať aplikácie pre Android za 14 dní – vývojové prostredie

17.3.2020 07:03
Pozdravujem Vás.
Chcel by som sa opýtať, či existuje nejaký ekvivalent Intel HAXM, ktorý podporuje aj android emulátor aj pre procesory AMD Ryzen.
AMD Ryzen tiež podporujú nejakú virtualizačnú technológiu ale HAXM samozrejme na takom počítači nenainštalujem.
Reagovať

RE: AMD Ryzen reakcia na: AMD Ryzen

17.3.2020 07:03
Tu je návod ako to urobiť cez hypervízor Microsoft Hyper-V. https://www.youtube.com/watch?v=57vZtl5l9hk
Reagovať

RE: RE: AMD Ryzen reakcia na: RE: AMD Ryzen

18.3.2020 06:03
Vďaka za radu.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať