Image
3.12.2019 0 Comments

Recenzia: Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Edition 1886 / Rodinná elektrická prémiovka

V letnom dvojčísle ste si mohli prečítať článok o trojici prémiových elektromobilov Jaguar i-Pace, Audi e-Tron a Mercedes-Benz EQC400. V prípade Mercedes-Benz však išlo iba o opis a prvé dojmy, pretože v tom čase som mal za sebou len dvojhodinovú jazdu. No tentoraz som vozidlo dostal na kompletný test. Opisu sa preto teraz budeme venovať iba v krátkosti na pripomenutie a zameriame sa hlavne na technologickú výbavu a praktické skúsenosti.

EQC400 som dostal v limitovanej edícii 1886, ktorá odkazuje na prechod Mercedes-Benz do veku elektromobilov. Ide o prvú sériu vozidiel s rozšírenými možnosťami výbavy a doplnkovými dizajnovými prvkami. Auto využíva akumulátor s kapacitou 80 kWh, zložený z 384 článkov s napätím 405 V a kapacitou 230 Ah. Výkon dvojice elektromotorov je 300 kW (408 k) a špičkový krútiaci moment dosahuje až 760 Nm. Jednosmerné DC nabíjanie je k dispozícii s maximálnym výkonom 110 kW cez konektor CCS, vstavaná AC nabíjačka je trojfázová s výkonom 7,4 kW. Batéria aj vstavaná nabíjačka majú vodné chladenie. Vozidlo je vybavené tepelným čerpadlom, ktoré zabezpečuje klimatizovanie a ohrev kabíny, ale aj batérie, motorov a nabíjačky. Odpadové teplo dokáže využívať pri udržiavaní teploty v interiéri. Systém je doplnený o dvojicu elektrických ohrievačov PTC. Jeden je pre vysoko napäťovú batériu a slúži na optimálne udržiavanie teploty batérie. Druhý slúži na ohrev interiéru a využíva sa hlavne na vyhriatie interiéru počas nabíjania pred plánovanou jazdou vozidla.

Interiér upúta tradične kvalitným spracovaním s čalúnenou palubnou doskou a výduchmi klimatizácie s medenými dizajnovými prvkami. Palubnej doske dominuje dvojica veľkoplošných displejov s vysokým rozlíšením, umiestnených pod jedným sklom, ktoré obstarávajú zobrazenie celého infotainmentu vrátane prístrojovej dosky. Ovládanie je zverené multimódovému ovládaču na strednom paneli, kombinovanému s touchpadom, alebo dotykovému displeju. Množstvo funkcií možno ovládať tlačidlami a dotykovými plôškami na volante.

Virtuálny prístrojový panel má tri typy zobrazenia, vždy však ide o kruhové ukazovatele. Zobrazenie mapy si možno prepnúť do pravého kruhu. Zadávanie cieľa v navigácii je možné pomocou rozpoznávania písaných znakov na touchpade, priamym zadávaním na dotykovom displeji či hlasom, rovnako ako v prípade ostatných funkcií. Hlasové ovládanie je dostupné v 22 jazykoch, ale slovenčina chýba. Môžete využívať češtinu alebo angličtinu. Ovládanie sa aktivuje tlačidlom alebo zvolaním „Hey Mercedes“ (Ahoj Mercedesi). Väčšinou to fungovalo dobre, ale nie ideálne. Niekedy nepomohlo ani viacnásobné zopakovanie povelu a tradičný problém robili názvy slovenských miest.

Pri vyhľadávaní mien sa zase neprehľadáva celé meno a často vyhľadávanie zlyhalo, ak bolo meno uložené v opačnom poradí s priezviskom. To sú však veci, ktoré sa dajú doladiť updatmi. Zato navigácia je špičková a obsahuje aj rozšírenú realitu, takže pri odbočovaní alebo prejazde mestom priamo v obraze kamery zobrazuje navigačné pokyny aj názvy ulíc či popisné čísla domov. Vzhľadom na to, že ide o elektromobil, musím pochváliť aj kvalitnú databázu nabíjacích staníc, ktorá obsahuje nabíjačky všetkých operátorov. Či sú tam naozaj všetky, to je za týždeň testovania ťažké posúdiť, ale tie, ktoré som kontroloval, tam boli všetky.

Vozidlo má z dosiaľ testovaných modelov najprepracovanejší systém adaptívneho tempomatu a ovládania rekuperácie s asistentom ECO. Nastavenie rekuperácie závisí od jazdného režimu. Ten môže byť nastavený na Sport, Comfort, ECO, Maximum Range a Individual. Nastavenie režimu ovplyvňuje akceleráciu aj správanie ďalších systémov. V režime Max. Range (Maximálny dojazd) systém využíva okrem povelov na displeji, kedy dať nohu z plynu, aj takzvaný taktilný plynový pedál s meniacim sa tlakovým bodom. Ten podľa situácie vytvára vždy iný virtuálny doraz pedála, čím vodiča vytváraným protitlakom navádza, ako má využívať akceleráciu. Samozrejme, pri potrebe akcelerácie stačí silnejšie zošliapnuť. Je to veľmi účinné, a ak chcete šetriť, aj užitočné. Rekuperáciu však možno riadiť aj manuálne pomocou pádiel pod volantom. Podržaním pravého sa zapína inteligentný automatický režim. Ten po uvoľnení plynového pedála riadi rekuperáciu podľa profilu trate, keď pred križovatkou, zákrutou alebo podľa značky obmedzenia rýchlosti zvýši brzdiaci účinok, aby vozidlo spomalilo.

Pri jazde z kopca zaraďuje rekuperáciu tak, aby bola udržiavaná najvyššia povolená rýchlosť. Rovnako reaguje aj vtedy, ak dobiehate vozidlo pred vami. Asistent ECO na pozadí neustále prepočítava simulácie pohybu vozidla, v závislosti od stavu nabitia akumulátora a dopravnej situácie zisťuje, či je výhodnejšie zaradiť režim „plachtenia“ alebo rekuperácie. Tento systém sa využíva aj pri zapnutí adaptívneho tempomatu. V tomto prípade však systém aktívne riadi rýchlosť vozidla na základe rýchlostných obmedzení prostredníctvom značiek a mapových podkladov. Pred vjazdom do obce automaticky spomalí na 50 km/h, pri výjazde zrýchli na 90 km/h. Na rozdiel od niektorých konkurentov však neumožňuje korekciu nastavovanej rýchlosti a nastavuje presnú rýchlosť zo značiek. Ak chcete ísť trochu rýchlejšie či pomalšie, môžete to, samozrejme, vždy skorigovať nastavovacím prepínačom. Riadenie rýchlosti platí na všetkých cestách vrátane diaľnic.

Systém takisto udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu pomocou servo riadenia. Fungoval veľmi spoľahlivo a rýchlostný profil dokázal výborne udržiavať aj pri prejazde kľukatej cesty na Fačkovské sedlo. Pri jazde od Rajca som mal nastavený tempomat na 90 km/h. Vozidlo celú trasu medzi Fačkovom a Nitrianskym Pravnom prešlo bez toho, aby som musel použiť brzdu, takže aj v najostrejších serpentínach vždy spomalilo tak, aby bol zaistený bezpečný prejazd. Udržiavanie v pruhu som, samozrejme, nepoužíval, funguje však tiež veľmi dobre a pri zákrutách asi do 30° ich dokáže vybrať samostatne. Pochopiteľne, musí ísť o dostatočne širokú cestu 1. triedy s dobrým značením. Z legislatívnych dôvodov vás vozidlo asi každých 30 sekúnd upozorňuje, aby ste držali volant. Pri jazde v kolóne do rýchlosti 15 km/h prebieha jazda samostatne, iba pri dlhšom zastavení musíte dať povel na pohnutie. Pri jazde po diaľnici systém zabezpečuje aj preradenie do pruhu. Stačí zapnúť smerovku na príslušnú stranu a vozidlo po skontrolovaní okolia automaticky prejde do druhého pruhu. Ak zistí nejakú prekážku, zostane vo svojom. Aktívny asistent brzdenia s funkciou podpory prejazdu križovatkou dokáže rozpoznať pomalšie, spomaľujúce a stojace vozidlá, ako aj priečnu premávku na križovatkách, vozidlá na konci dopravnej zápchy a chodcov v nebezpečnej oblasti. Systém najprv upozorní vodiča, ak nereaguje, automaticky vozidlo zabrzdí. Zhodou okolností som mal možnosť presvedčiť sa o vynikajúcej funkčnosti týchto asistenčných systémov na akcii Mercedes-Benz Star Experience. Ak máte v navigácii nastavenú trasu, pred plánovanou odbočkou systém automaticky spomalí, aby vás na ňu upozornil. Veľmi dobrý pomocník je aj projekčný displej (Head-up display), ktorý premieta všetky pokyny na okno. Pri jazde s adaptívnym tempomatom zobrazuje na kruhovom ukazovateli rozdiel rýchlostí oproti vozidlu pred vami, ak to ide pomalšie. Vďaka tomu sa môžete včas preradiť do druhého pruhu ešte pred tým, ako začne tempomat spomaľovať.  Radar tempomatu má v priamom smere dosah okolo 400 m. Za zmienku určite stoja aj adaptívne matricové svetlomety využívajúce až 64 aktívnych prvkov, ktoré dokážu precízne vykrývať ostatné vozidlá, aby nedochádzalo k ich oslneniu. Systém pracoval výborne aj za dažďa. Jedinú výhradu mám k tomu, že v situáciách, keď sa pohybujete na niektorých úsekoch ciest s novým reflexným značením, svetlá neznížia výkon a značky vás dosť oslňujú. O zvuk sa stará high-end multimediálny systém Burmester. Vozidlo podporuje súčasné pripojenie dvoch bluetooth zariadení, jedno môže byť na prehrávanie hudby. Nájdete tu podporu ­Android Auto či Apple CarPlay. Vozidlo má navyše vstavanú kartu LTE, čo je kľúčový prvok na možnosť využívania ďalších funkcií nazvaných Mercedes Me. Tie umožňujú diaľkovú kontrolu vozidla pomocou mobilnej aplikácie, zobrazenie stavu batérie, priebeh nabíjania či dojazd. Vozidlo môžete na diaľku zamknúť či odomknúť, zistiť jeho polohu a stav, zapnúť klimatizáciu, zistiť štatistiky jázd a veľa ďalších parametrov.

Počas testu som najazdil 1828 km. Profil trás pozostával asi zo 40 % diaľnice, ostatné tvorili okresky a mesto. Samozrejme, využíval som členitý terén Slovenska, takže jazdy do vrchu som testoval na Orave, v Nízkych aj Vysokých Tatrách. Celková spotreba z testu sa ustálila na 24,9 kWh/100 km s priemernou rýchlosťou 48 km/h. Najnižšiu spotrebu som dosiahol 22,6 kWh/100 km, pri 90 % diaľnice sa spotreba pohybovala okolo 30 kWh/100 km. Asi počas 40 % jázd bola využívaná klimatizácia, teploty sa pri testovaní pohybovali v rozsahu 15 – 25 °C. Reálny dojazd vozidla je podľa mojich testov 310 – 380 km. Samozrejme, veľmi záleží na profile trati, priemernej rýchlosti a teplote. Pri jazdení možno využívať aj program Max. Range, ktorý optimalizuje jazdné podmienky a prispieva významne k vyššiemu dojazdu. Z nami testovanej trojice však ale aj tak dojazd najvyšší. Spotreba je tak podobná ako pri Jaguar i-Pace, s ktorým sme ­dosiahli 25,5 kWh, ale pri letných horúčavách s 95 % využívaním klimatizácie. Oproti Audi e-Tron je však EQC 400 úspornejší. V súčasnosti tak ide o najúspornejší prémiový elektromobil. Vozidlo je poháňané dvojicou elektromotorov na prednej a zadnej náprave. Pri rozjazde a akcelerácii sa používajú vždy oba, aby bol zabezpečený plynulý rozjazd na každom povrchu.

Počas jazdy je vozidlo väčšinou poháňané iba predným motorom, pri vyšších rýchlostiach na diaľnici, naopak, iba zadným. Každý motor tak môže byť optimálne naladený na iný rozsah rýchlostí. Počas testovania vždy testujeme aj nabíjaciu infraštruktúru. Mercedes EQC400 patrí k vozidlám, ktoré podporujú ultrarýchle nabíjanie výkonom až 110 kW. Testovali sme ho na novej 120 kW nabíjačke Greenway vo Veľkých Bierovciach pri Trenčíne, a to ešte v rámci jej skúšobnej prevádzky. Maximálny nabíjací výkon dosahoval 108 kW, takže bol v tolerancii deklarovaných 110 kW. Na takejto nabíjačke nabijete auto z 10 % na 80 % za 40 minút. Na 100 % to bude trvať asi hodinu a 10 minút. Vzhľadom na veľkosť batérie sa tu už výrazne prejavuje potreba ultrarýchlych nabíjačiek. Na bežných 50 kW nabíjačkách vozidlo nabijete na 80 % asi za 1 hodinu a 30 minút. Pri domácom nabíjaní z wallboxu je veľká ­výhoda, že nabíjačka je trojfázová, ak máte 16 A istič, dokážete nabíjať plným výkonom 7,4 kW, takže za noc vozidlo bezpečne nabijete aj z 10 %. Pri nabíjaní z 230 V zásuvky plné nabitie môže trvať aj viac ako 30 hodín. Takéto nabíjanie je však skôr iba núdzové, na doplnenie energie potrebnej na dojazd k najbližšej rýchlonabíjačke. Našťastie pre majiteľov takýchto vozidiel má ešte do konca roku 2019 pribudnúť v sieti ZSE ďalších 15 ultrarýchlych nabíjačiek s výkonom nad 150 kW. Prvú má tento prevádzkovateľ situovanú na odpočívadle Budča pred Zvolenom. Počas testu som vozidlo nabíjal na nabíjačkách operátorov ZSE, Greenway aj na jedinej rýchlonabíjačke Polyfazer na Slovensku. Vo všetkých prípadoch bolo nabíjanie bezproblémové a vozidlo využívalo maximálny dostupný výkon nabíjačiek.

Mercedes EQC400 je elektromobil prémiovej triedy a tomu zodpovedá aj jeho cenovka. Napriek tomu je z testovanej trojice najlacnejší, má najlepšiu spotrebu a najvyspelejšiu technologickú výbavu. ubinský

Parametre:

• Značka a model: Mercedes EQC400 Edition 1886, výkon 300 (kW), pohon 4×4, max. krútiaci moment (Nm): 760, zrýchlenie z 0 – 100 km/h (s): 5,1, dojazd (WLTP) (km): 374 – 416, max. rýchlosť (km/h): 180, kapacita batérií (kWh): 80, nabíjanie: CCS, AC 3f 7,4 kW, DC 110 kW, pohot. hmotnosť (kg): 2425

• Cena: 76 800 EUR, testované vozidlo: 90 700 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Asistenčné systémy, technologická výbava, jazdné vlastnosti, spracovanie, trojfázové AC nabíjanie
- Nízky výkon AC nabíjania

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti: 100 %
Spotreba: 90 %
Priestor, pohodlie: 100 %
Technol. výbava: 100 %
Ostatná výbava: 100 %
Ovládanie: 100 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 99 %

 

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Magazín

BMW 530e xDrive Sedan / Výkon aj ekonomická prevádzka

03.12.2019 13:33

Plug-in hybrid BMW 530e som testoval aj v minulom roku, tentoraz sa mi však dostala do rúk modernizovaná verzia a rovno v konfigurácii s pohonom xDrive. Novinka je zvonku v podstate zhodná s pred ...

Magazín

Ako sa vyvíjajú batérie do elektromobilov

04.12.2019 13:09

Mali sme možnosť nahliadnuť do nového centra BMW Group Battery Cell Competence Centre v Mníchove, špecializovaného na výskum a vývoj batérií. Zameraním tohto interdisciplinárneho centra je napredovať ...

Magazín

Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily

04.12.2019 12:50

Nová európska legislatíva tlačí výrobcov ­automobilov prísnejšími limitmi pre produkciu CO2. Hranica maximálnej priemernej flotilovej produkcie CO2 je 95 gramov na kilometer. Ide o priemernú hodnotu p ...

Žiadne komentáre

ACER_122019

Videá