Image
9.7.2019 1 Comments

Mazda 3 hatchback G122 / Koncept pretavený do reality

Novú Mazdu 3 sme po prvýkrát videli na minuloročnom ženevskom autosalóne a už tam budila veľký záujem. Výrobca sa totiž jej koncept rozhodol takmer bez zmien pretaviť do sériového modelu. Okrem veľmi vydareného dizajnu, ktorý je neopozeraný a stále priťahuje pozornosť okoloidúcich, však upúta aj veľmi široká technologická výbava, ktorá sa začína už novým motorom Skyaktiv X. Ide o úplne novú technológiu benzínového motora s možnosťou takzvaného homogénneho spaľovania, ktorá kombinuje výhody benzínových aj naftových agregátov a pracuje s vysokotlakovým vstrekovaním paliva so zapálením kompresiou. Tento motor však v čase testu ešte nebol k dispozícii a dorazí až koncom leta. Skyactiv-X bude navyše k dispozícii aj s pohonom všetkých štyroch kolies.

Testované vozidlo bolo vybavené atmosférickým benzínovým dvojlitrom Skyactiv G122 a 6-stupňovým manuálom. Ako je pri Mazde zvykom, nejde o obyčajný benzínový motor. Agregát používa technológiu mild hybrid a vypínanie valcov. Mild hybrid počas jazdy rekuperuje prebytočnú energiu, ktorú potom využíva na napájanie palubných systémov, čím odľahčuje motor a znižuje spotrebu. Pri akcelerácii takisto dodáva prídavný krútiaci moment. Systém pracuje autonómne a jeho činnosť počas jazdy nevnímate. Nečakajte žiadnu divokú akceleráciu ani samostatnú jazdu na elektrinu, jeho hlavný prínos je úspora paliva inak pomerne žravého motora.

To, čo upúta na prvý pohľad, je dizajn vozidla. Nezvyčajne dlhá predná kapota a výrazný široký C stĺpik dávajú autu nasrdený športový vzhľad. Ten v prednej časti umocňujú nízke, akoby prižmúrené LED svetlomety s výraznou maskou s 3D vzorom. Zadnej časti dominuje dvojica výfukových potrubí, ktoré sú funkčné, a zaujímavé zadné skupinové LED svetlá. Neobvyklá je anténa, ktorá tentoraz nikde netrčí, ale je vstavaná v zadnom spojleri.

Po vstupe do kabíny upúta kvalita spracovania, za ktorú by sa nemusela hanbiť ani prémiová trieda. Palubná doska je celá čalúnená a v strednej časti jej dominuje širokouhlý displej multimediálneho systému. Mazda 3 je predzvesť príchodu nového infotainmentu, ktorý čoskoro nájdeme asi v celom modelovom rade. Najvýraznejší prvok je tu projekčný head-up displej, ktorý premieta údaje priamo na čelné sklo a zatiaľ sme ho mohli vidieť iba v najnovšej Mazde 6. Displej je farebný a zob­razuje údaje o rýchlosti, dáta z adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom pruhu, navigácie, systému sledovania mŕtvych uhlov a rozpoznávania dopravných značiek. Prístrojová doska pozostáva z dvojice mechanických kruhových ukazovateľov, vľavo otáčok a vpravo teploty a palivomeru. Tie sú v strednej časti doplnené displejom, ktorý môže zobrazovať rýchlomer, údaje asistenčných systémov a palubného počítača. Jeho potenciál však výrobca príliš nevyužíva a okrem zobrazenia asistentov v podstate neposkytuje nič navyše oproti bežnému ukazovateľu s malým doplnkovým displejom palubného počítača. Veľmi intuitívne je ovládanie multifunkčným voličom na stredovej konzole. Filozofia ovládania je veľmi podobná napríklad vozidlám BMW. Vďaka tomu je ovládanie vždy poruke a dotykový displej vám určite chýbať nebude. Displej má vstavanú kameru na sledovanie pozornosti a únavy vodiča. Veľmi dobrá pomôcka pri manévrovaní je 360° kamerový systém. Vašich zatiaľ nešoférujúcich tínadžerov určite poteší možnosť pripojenia druhého mobilu cez bluetooth, ktorý môže mať úlohu hudobného prehrávača, a takisto ovládač hlasitosti umiestnený na stredovej konzole vedľa multifunkčného ovládača, takže je poruke aj spolujazdcovi. Multimediálny systém podporuje Android Auto aj Apple CarPlay. Ovládací panel klimatizácie je v strede palubnej dosky a je na moje potešenie s klasickými tlačidlami. Novinka je charakterizovaná bohatou technologickou výbavou, o ktorej predchádzajúca generácia mohla iba snívať. Sú to napríklad adaptívny tempomat, systém čítania dopravných značiek, udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtvych uhlov spolu so sledovaním premávky za vozidlom aj pred vozidlom a systém na prevenciu čelného nárazu do 80 km/h a zadného nárazu do 30 km/h. Upozornenie na vozidlá v mŕtvych uhloch sa zobrazuje aj na priehľadovom displeji. Pomerne unikátne je v tejto kategórii použitie matrixových adaptívnych LED svetlometov.


Mazda 3 zaujme bohatou technologickou výbavou

Asistenčné systémy fungovali spoľahlivo a systém udržiavania v jazdnom pruhu držal vozidlo v strede pruhu, pokiaľ boli dostatočne viditeľné vodiace čiary. Prudšie zákruty systém už nezvládal, to však ani nie je jeho úloha. Adaptívny tempomat sa musel prispôsobiť manuálnej prevodovke, takže pri jazde v kolóne vám nepomôže. Pozitívne je, že ak preradíte rýchlostný stupeň, tempomat zostáva v činnosti a pokračujete v jazde s novým rýchlostným stupňom, ak je to možné. Vozidlo s manuálnou prevodovkou som mal v rukách asi po dvoch rokoch a určite by to bolo to posledné, čo by som chcel na svojom vozidle. Na druhej strane musím Mazdu pochváliť za presnú prevodovku aj veľmi dobre nastavenú spojku, ktorá je prívetivá aj k začiatočníkom. Veľmi dobré je aj ovládanie multimediálneho systému, ktorý dostal novú, jednoduchšiu grafiku. Zvuk je zverený systému Bose s 12 reproduktormi. Tento výrobca je známy tým, že vie vyčariť veľký zvuk aj z malých reproduktorov, a ja môžem skonštatovať, že to bol zo strany Mazdy výborný ťah. Taký zvuk nemá veľa používateľov ani vo svojej obývačke. Medzigeneračne vyššia cena je vyvážená head-up displejom už v základnej výbave aj adaptívnymi LED svetlometmi, ktoré v tejto kategórii zatiaľ ani zďaleka nepatria k štandardu. Ich funkčnosť je vynikajúca a v noci oceníte ich vysokú svietivosť. Testovaný model bol v plnej výbave aj s doplnkovými balíkmi, ale vozidlo má vysokú technologickú výbavu už v základe. V tej nájdete všetky najdôležitejšie bezpečnostné systémy vrátane protizrážkového systému, adaptívneho tempomatu, systému udržiavania v jazdnom pruhu, ale aj systému G-Vectoring Plus, ktorý je výborným pomocníkom pri prejazde zákrutami aj pre menej skúsených vodičov. Zo stránky jazdných vlastností nie je čo vytknúť. Vozidlo je výborne ovládateľné a predvídateľné. Vďaka krátkym previsom je aj manévrovanie v stiesnených priestoroch jednoduchšie, navyše v našej výbave pomáhal aj 360° kamerový systém. Spotreba v teste sa pohybovala v rozsahu 7,5 – 7,9 l/100 km. V meste však musíte počítať so spotrebou nad 9,5 l/100 km.

Mazda 3 dospela, a ako som spomínal na začiatku, v našej výbave je už zdatnou konkurenciou aj pre vyššie modely. Popri tom si zachováva atraktívny dizajn, za ktorým sa každý otočí, a poteší aj bohatá ponuka jazdných asistentov už v nižších verziách. Výborné jazdné vlastnosti sú už tradičné.

titulné foto: Michal Krajčík

Parametre:

• Motor Skyactiv-G122, benzín 95, 4-valec, zdvihový objem v cm³: 1998, pohon predných kolies, prevodovka: 6-stupňová manuálna, výkon v kW (k) pri ot./min 90 (122)/6000, krútiaci moment v Nm pri ot./min: 213/4000, max. rýchlosť v km/h: 197, zrýchlenie 0 – 100 km/h v s: 10,4, objem nádrže v l: 51, pohotovostná hmotnosť EU v kg: 1364, celková hmotnosť v kg: 1875, prípustná hmotnosť brzdeného/nebrzdeného prívesu (stúpanie 12 %) v kg: 1300/600

• Cena: od 21 190 EUR, testované vozidlo: 26 065 EUR  

PLUSY, MÍNUSY:

+ Technologická výbava, dizajn, spracovanie, podvozok, svetlá, odhlučnenie, audio
- Chýba odvetrávanie sedadiel

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti: 95 %
Spotreba: 85 %
Priestor, pohodlie: 95 %
Technol. výbava: 100 %
Ostatná výbava: 90 %
Ovládanie: 95 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 94 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Magazín

BMW 530e xDrive Sedan / Výkon aj ekonomická prevádzka

03.12.2019 13:33

Plug-in hybrid BMW 530e som testoval aj v minulom roku, tentoraz sa mi však dostala do rúk modernizovaná verzia a rovno v konfigurácii s pohonom xDrive. Novinka je zvonku v podstate zhodná s pred ...

Magazín

Ako sa vyvíjajú batérie do elektromobilov

04.12.2019 13:09

Mali sme možnosť nahliadnuť do nového centra BMW Group Battery Cell Competence Centre v Mníchove, špecializovaného na výskum a vývoj batérií. Zameraním tohto interdisciplinárneho centra je napredovať ...

Magazín

Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily

04.12.2019 12:50

Nová európska legislatíva tlačí výrobcov ­automobilov prísnejšími limitmi pre produkciu CO2. Hranica maximálnej priemernej flotilovej produkcie CO2 je 95 gramov na kilometer. Ide o priemernú hodnotu p ...

1 Comments

  1. ste nepocuvali?! reakcia na: Mazda 3 hatchback G122 / Koncept pretavený do reality
    10.7.2019 13:07
    som vam povedal ze prestante sa pchat do sveta aut ! ste neschopne nuly !!!! neviete otestovat auta ! neviete s autami ani jazdit ! ostane si pri tom IT svete, co je aj tak iba google translator anglickych clankov
    Reagovať

ACER_122019

Videá