Image
18.11.2019 3 Comments

Lietadlá ničia planétu, nové moderné vzducholode však nebudú

V auguste sa Greta Thunbergová preplavila cez Atlantik na plachetnici s nulovými emisiami, aby protestovala proti vysokým uhlíkovým emisiám lietadiel. No možno v budúcnosti bude pri takýchto protestoch cestovať vzducholoďou. Vznášajúce sa balóny naplnené plynom boli populárne na začiatku 20. storočia. Mnohé vzducholode sú rýchlejšie ako nákladné lode, môžu sa vzniesť z vnútrozemia či z pláže a majú menšiu uhlíkovú stopu ako lode a všetky produkujú menej emisií ako lietadlá.

Hoci záujem o ne klesol, pretože v minulosti sa považovali za príliš pomalé a občas aj nebezpečné, zmena klímy spôsobuje, že cestovanie lietadlom je stále diskutabilnejšie. Niektorí odborníci vážne uvažujú o vzducholodiach ako možnom dopravnom riešení. Na rozdiel od lietadiel vzducholode nemusia na vzlietnutie a pohon spáliť veľa paliva. Pretože sa pohybujú pomalšie ako lietadlá, Medzinárodná asociácia leteckých spoločností (Air Air Cargo Association) ich vníma ako oveľa účinnejší spôsob leteckého presunu nákladu, ktorý je efektívnejší z hľadiska emisií uhlíka.

Vzducholoď produkuje o 80 až 90 % menej emisií ako bežné lietadlá. V dokumente publikovanom v časopise Energy Conservation and Management sa uvádza, že jedna vzducholoď by dokázala uniesť až 21 000 ton nákladu, pričom by nevyužívala takmer žiadnu energiu, keby sa na jej pohyb použili vzdušné prúdy (jet stream), úzke pásmo rýchlo sa pohybujúceho vzduchu nad troposférou vo výške 8 až 11 km nad povrchom Zeme. Tieto vetry majú v priemere rýchlosť 160 km/h, ale môžu dosiahnuť až okolo 400 km/h.

Navrhované vzducholode by teda mali lietať v stratosfére, kde okrem vzdušných prúdov existujú aj ďalšie výhody. Poveternostné podmienky sú tam oveľa lepšie, vyskytuje sa menej rušivých vplyvov a ľahšie možno predpovedať smer vetra. Zatiaľ čo lietadlá a helikoptéry sú poháňané spaľovaním fosílnych palív, vzducholoď sa spolieha na prírodné vlastnosti plynov ako vodík a hélium, ktoré sú ľahšie ako vzduch a nemusia sa spaľovať. Let vo veľkej výške a silné vzdušné prúdy si však vyžadujú, aby telo vzducholode bolo zhotovené z ultraflexibilných materiálov, aké dnes ešte nie sú k dispozícii.

Keďže tlak v stratosfére je nižší, treba pri dizajnovaní riešiť aj problémy s tlakovaním. Preto sa väčšina spoločností, ktoré sa pripravujú na stavbu komerčných vzducholodí, snaží lietať pod stratosférou v nadmorskej výške 1500 až 1800 metrov, čo eliminuje problémy s tlakom a skracuje čas strávený vystupovaním nahor. Takéto vzducholode lietajúce nižšie sa nazývajú hybridy a na prototype hybridu pracuje napríklad spoločnosť Lockheed Martin. Podľa Medzinárodnej asociácie pre leteckú dopravu môže použitie vzducholodí znížiť spotrebu paliva a produkciu uhlíka až o 90 %.

Okrem zmierňovania príčin klimatických zmien sa môžu vzducholode, ktoré nepotrebujú vzletové a pristávacie dráhy, použiť na prepravu veľkých a ťažkých nákladov (vozidiel, strojov) priamo na ťažko dostupné miesta a na dopravu tovaru pre vzdialené spoločenstvá v oblastiach bez spoľahlivých ciest. Schopnosť pristáť kdekoľvek kompenzuje ich nižšiu rýchlosť. Vďaka týmto charakteristikám by boli užitočné aj pre humanitárne a záchranárske misie.

Ďalšia prednosť vzducholodí je v tom, že môžu zostať vo vzduchu dlhý čas, väčšina môže cestovať hoci aj týždeň. Dajú sa preto použiť aj na dlhodobú prácu: prieskumy, dohliadanie na bezpečnosť hraníc v odľahlých oblastiach či vedecké monitorovanie. A nesmieme zabudnúť ani na skutočnosť, že vzducholode sú podstatne tichšie ako lietadlá. Na návrhu komerčných vzducholodí pracuje viacero spoločností, ale ich dizajn sa veľmi líši. Niektoré používajú na vzostup hélium, iné vodík, ktorý má asi o 6 % až 8 % väčšiu schopnosť zdvíhania, ale na rozdiel od hélia je horľavý, takže hélium je bezpečnejšia voľba.

Niektoré návrhy zahŕňajú aj solárne panely. Svet, v ktorom sa nám nad hlavou vznášajú obrovské vzducholode, môže vyzerať ako návrat k dávno zabudnutej minulosti, ale v skutočnosti je neuveriteľne futuristický. Americká Federálna letecká správa už schválila certifikačný plán spoločnosti Lockheed Martin a odhaduje sa, že aktualizácia leteckých predpisov, aby umožnili používanie komerčných vzducholodí, bude trvať dva až tri roky. Jedna vzducholoď by mala stáť 40 až 50 miliónov dolárov, čo je asi polovica nákladov na lietadlo podobnej veľkosti.

Zdroj: medium.com.

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Inovácie

Motorola vysvetľuje, ako vyvíjali nový razr

04.12.2019 00:03

Nový razr by nebol možný bez patentovaného dizajnu pántu. Vyklápacie telefóny z minulosti používali pánt ako viditeľný prvok v strede zariadenia. Moderný smartfón má veľkú dotykovú obrazovku, takže je ...

Inovácie

Samsung potvrdil radikálne nový smartfón Galaxy S11

03.12.2019 00:15

Nový únik týkajúci sa Galaxy S11 odhalil množstvo nových funkcií. A teraz Samsung po prvýkrát potvrdil svoj nový smartfón. Populárny insider spoločnosti Samsung @IceUniverse reagoval na rendery uverej ...

Inovácie

Hightech robotické rameno GLUON za priaznivú cenu

29.11.2019 00:20

Nové stolové robotické rameno GLUON, poháňané technológiou INNFOS SCA QDD Lite, by mohlo zaujať vývojárov a nadšencov, ktorí hľadajú plne programovateľné a cenovo dostupné robotické rameno so štyrmi a ...

3 Comments

  1. Riesia sa neustale lietadla reakcia na: Lietadlá ničia planétu, nové moderné vzducholode však nebudú
    20.11.2019 14:11
    Vzdy sa pozera na lietadla, ale luxusne vyletne lode, do kt ani nejde take kvalitne palivo ako do lietadiel, robia tolko bordelu, co vsetky auta za dva roky nevytvoria...
    Reagovať
  2. 21000 ton? reakcia na: Lietadlá ničia planétu, nové moderné vzducholode však nebudú
    18.11.2019 11:11
    21000 ton nákladu? Si robíte srandu?
    A ďalej, helium ako vzácny plyn, ktorý zatiaľ nevieme vyrobiť a ani tak skoro nebudeme propagovať ako alternatívu k presunu náklau je asi myslím "hriech" len na to vôbec pomyslieť.
    Reagovať
  3. Lietadla nicia planetu, lietadla nicia planetu ... reakcia na: Lietadlá ničia planétu, nové moderné vzducholode však nebudú
    18.11.2019 10:11
    ... krasna mantra. Akurat nikdy nikde som nevidel porovnanie lietadiel s ostatnymi nicitelmi planety. Vzdy je to samostatny udaj. Preco asi? Aby aauta nevysli v porovnani s lietadlami ovela horsie? Aby lodna doprava neukazala ze je katastrofa? Aby spalovanie hnedeho uhlia neskoncilo 10 miest pred lietadlami?
    Priemerna spotreba lietadiel za minuly rok bol okolo 3.8l na cloveka a 100km. A to cislo klesa .... Cize ak by mali mat auta rovnaku spotrebu,t ak v priemere by v kazdom aute mali sediet minimalne dvaja ludia. A to ratam len osobnu dopravu. Realitu kazdy pozna sam ....
    A samozrejme, viem ze je rozdiel spalovat na zemi a vo vyske 12km ...
    Reagovať

ACER_122019

Videá