Image
2.12.2019 3 Comments

Infraštruktúra pre elektrické vozidlá

Špeciálny projekt

S narastajúcim trendom elektromobility a stúpajúcimi číslami predaných elektromobilov sa postupne rozširujú aj možnosti ich nabíjania. Domáceho, firemného aj verejného. Rozvíjajúca sa infraštruktúra umožňuje majiteľovi elektromobilu vybrať si. Môže auto nabíjať pomaly, rýchlo alebo superrýchlo, na parkovisku obchodného domu, vo firme počas porady, doma v noci, prípadne ho „natankuje“ na verejnej nabíjacej stanici.

Dosiahnuť čo najrýchlejšie dobitie auta však nie je jediné kritérium, ktoré v súčasnosti zamestnáva vývojové tímy. Súbežne s ním sa zameriavajú aj na  ďalšie požiadavky trhu – nižšie prvotné investície, kompaktnosť a nabíjací výkon bez obmedzenia vstavanou nabíjačkou vozidla. Terra DC wallbox, najnovší prírastok do rodiny nabíjacích staníc spoločnosti ABB, technologického lídra v nabíjacej infraštruktúre, spĺňa všetky tieto kritériá.  Po vysokorýchlostných stojanových nabíjacích staniciach Terra 53 a HP, ktoré svoju absolútnu spoľahlivosť dokázali aj v extrémnych podmienkach medzinárodných pretekov série Jaguar I-Pace eTrophy a šampionátu elektrických monopostov ABB FIA Formula E, je Terra wallbox ďalšia z radu staníc ABB na nabíjanie jednosmerným prúdom (DC). Svojím robustným a zároveň kompaktným dizajnom, ktorý šetrí priestor i čas montáže, je táto nástenná stanica vhodná na používanie v polyfunkčných objektoch, autosalónoch, hoteloch, ale aj v objektoch rezidenčnej výstavby. Na slovenskom trhu je dostupná od tejto jesene.


Terra DC wallbox – nástenná stanica na jednosmerný nabíjací prúd s výkonom 24 kW

Jednosmerný alebo striedavý prúd?

Pokiaľ majiteľ auta využíva nabíjanie striedavým prúdom, je nabíjací výkon obmedzený vstavanou nabíjačkou vo vozidle s obmedzeným výkonom, ktorý má väčšina elektromobilov v rozpätí od 3,7 do 7,5 kW. Akýkoľvek ďalší výkon AC nabíjacej stanice tak zostáva nevyužitý. Výkon vstavanej nabíjačky sa uvádza v parametroch vozidla. V prípade 24 kW DC wallboxu sa energia vedie priamo do batérie, čo eliminuje problémy s obmedzením spôsobeným nabíjacou infraštruktúrou auta.


Komplexné portfólio a použitie elektronabíjacích staníc ABB 

Špecifikácia

Napriek tomu, že ide o pomerne malú, kompaktnú nástennú stanicu, poskytuje všetky používateľské možnosti na nabíjanie podobne ako vyššie rady Terra 54 a Terra HP. Prevádzka nástenného wallboxu je veľmi jednoduchá prostredníctvom 7" plnofarebného dotykového panela s vynikajúcou čitateľnosťou. Na displeji sa zobrazuje začiatok a koniec nabíjania, jeho priebeh, informácia o tarifách, výber jazykov a prístup pomocou PIN kódu a kariet RFID. Stanica dokáže komunikovať pomocou priemyselného štandardizovaného protokolu nabíjacích staníc OCPP (Open Charge Point Protocol) vo verzii 1.5 a 1.6., ktorý poskytuje viacero ďalších možností, ako napr. vzdialený dohľad a komunikáciu pre servis vrátane manažmentu nabíjania.

Napriek svojej charakteristike na vonkajšie použitie je stanica vhodná na vnútorné i vonkajšie použitie, ktoré je definované stupňom ochrany IP54 v rozmedzí teplôt od -35 °C do +55 °C a stupňom ochrany pred mechanickým poškodením IK 10. Na trhu je dostupná v konfiguráciách s jedným samostatným konektorom CCS2 alebo v kombinácii konektorov CCS2 a CHAdeMO a s dĺžkou kábla 3,5 alebo 7 metrov. Je určená na nabíjanie jedného vozidla.

Požiadavky na prívod nabíjania nevybočujú z reálnych požiadaviek na elektroinštaláciu pri nových stavbách a rekonštrukciách. Zapojenie pre AC vstupný výkon je trojfázové 3P + N + PE, pri napätí 400 VAC a maximálnom menovitom prúde na vstupe 40 A. Meranie elektrickej energie je zabezpečené vlastnou technológiou stanice. Certifikované meranie podľa smernice MID pre potreby fakturácie kWh sa pripravuje.

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Magazín

BMW 530e xDrive Sedan / Výkon aj ekonomická prevádzka

03.12.2019 13:33

Plug-in hybrid BMW 530e som testoval aj v minulom roku, tentoraz sa mi však dostala do rúk modernizovaná verzia a rovno v konfigurácii s pohonom xDrive. Novinka je zvonku v podstate zhodná s pred ...

Magazín

Ako sa vyvíjajú batérie do elektromobilov

04.12.2019 13:09

Mali sme možnosť nahliadnuť do nového centra BMW Group Battery Cell Competence Centre v Mníchove, špecializovaného na výskum a vývoj batérií. Zameraním tohto interdisciplinárneho centra je napredovať ...

Magazín

Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily

04.12.2019 12:50

Nová európska legislatíva tlačí výrobcov ­automobilov prísnejšími limitmi pre produkciu CO2. Hranica maximálnej priemernej flotilovej produkcie CO2 je 95 gramov na kilometer. Ide o priemernú hodnotu p ...

3 Comments

  1. zavadzate reakcia na: Infraštruktúra pre elektrické vozidlá
    2.12.2019 08:12
    Ahoj. Asi aj clovek so zakladnou skolou si vie poratat vykon pri 40A. To je podla mna na jeden stend. A co dalej? Co ak su 2 nabijacie miesta? potom je to 80A? A co ked pri Tescu, alebo v obchodaku chcu postavit 8 nabijacich miest?
    Reagovať
    • RE: zavadzate reakcia na: zavadzate
      2.12.2019 22:12
      A v čom presne je ten článok zavádzajúci ? Píše sa tam o nových strednovýkonných DC nabíjačkách pre elektromobily s výkonom 24kW. Neviem prečo ste prekvapený z prúdu 40 A. V súčasnosti sa stavajú na Slovensku aj nabíjacie stanice s výkonom 350 kW, jedna je aj v Bratislavskom Auparku a je tam okrem nej aj asi 15 ďalších AC nabíjačiek s výkonom 11 a 22 kW.
      Reagovať
    • RE: zavadzate reakcia na: zavadzate
      2.12.2019 09:12
      No co, postavia pri tescu malu atomovu elektraren, alebo privedu VVN vedenie specialne pre ich parkovisko.
      8 miest je nic, ked by bola penetracia ako v norsku, tak rataj 20% aut co sa bude pripajat, takze minimalne 60 stanic by bolo treba.
      Reagovať

ACER_122019

Videá