Image
16.9.2019 3 Comments

Elektronické športy valcujú burzy

Elektronický šport (e-šport) je súťažné hranie počítačových hier, inak nazývané aj professional gaming, progaming alebo cybersport. Tak, ako je email digitálnou formou pošty, profesionálne hranie online video hier na organizovaných turnajoch alebo v ligách, teda e-šport, je ekvivalentom fyzického športu. Na svete je veľa športovcov a atlétov, ktorí s protihráčmi súperia o čo najlepší výsledok.

Aj keď to môže znieť smiešne, e-športy (napr. futbalová FIFA alebo ikonická strieľačka Counter-Strike) sú konkurencieschopné a náročné ako tradičné športy. Majú v sebe súťaživosť, spoluprácu v tíme, stratégiu, taktiku a pod. Väčšina hráčov denne trénuje, zdokonaľujú si schopnosti a tímovú prácu. Starajú sa o nich tréneri, fyzioterapeuti, maséri, psychológovia a špecialisti na zdravie. Ich cieľom je vyťažiť z hráčov maximum.

Odmeny prekonávajú Wimbledon
Aj keď e-športy hrajú zväčša mladšie ročníky, už dávno nie sú zábavkou detí zatvorených v detskej izbe. „Profesionálni hráči trénujú v moderných priestoroch s najnovším vybavením a za výkony dostávajú pravidelnú výplatu. Oveľa zaujímavejšie sú však odmeny za výhry na prestížnych turnajoch, ktoré sa šplhajú k miliónom,“ tvrdí Jakub Rosa, analytik Across Private Investments.

Ako príklad uvádza, že Američan Kyle Giersdorf, ktorý má len 16 rokov, si na nedávnom turnaji Fortnite World Cup v New Yorku na štadióne s kapacitou vyše 20 000 miest „uchmatol“ za výhru 3 mil. USD, čím prekonal aj víťaza tohtoročného tenisového turnaja vo Wimbledone Novaka Djokoviča. „Celková suma na rozdelenie výhier medzi účastníkov turnaja v New Yorku bola pritom desaťnásobne vyššia než napríklad na Tour de France,“ dodáva analytik.

 E-šport v kocke podľa Global Esport Market Report od spoločnosti Newzoo:

  • 1,1 mld. USD – očakávaný nárast výnosov z trhu online hier v roku 2019 (medziročný nárast o 26,7 % – polovica pochádza z USA a Číny),
  • 82 % príjmov pochádza z reklám, sponzoringu a mediálnych práv,
  • 450 mil. – odhadovaný počet sledovateľov do konca roka 2019,
  • 150 mil. USD - celkový balík (price pool) v roku 2018 určený na výplatu turnajových úspechov,
  • 1,6 bil. – počet hodín sledovania za rok 2018 jednej z najobľúbenejších hier súčasnosti Fortnite cez streamovacie služby Twitch a YouTube gaming kanál.

„Hra ako servis“
Podľa analytika Acrossu rastie trh videohier a online športov svižným tempom kvôli zavádzaniu vyspelých technológií, meniacim sa preferenciám zábavy a rastúcemu dopytu po mobilných hrách. Ide o zásadný posun v spôsobe, akým ľudia využívajú zábavu a technológie na vzájomnú interakciu. Sú silnou konkurenciou pre tradičné mediálne a zábavné odvetvia založené na pasívnej konzumácii. „Trh má potenciál narásť do obrovských rozmerov. Príjmy z reklám a streamovania rozhodne nie sú zanedbateľné. Twich generuje približne 140 mil. unikátnych videní mesačne,“ uvádza Rosa.

Spoločnosti zaoberajúce sa vývojom video hier a zábavného priemyslu investujú nemalé čiastky do ich vývoja. Analytik vysvetľuje, že v uplynulých rokoch zmenili biznis model, ktorý pomáha maximalizovať životnosť a výnosovosť produktu v porovnaní s doterajšími jednorazovými príjmami z predaja. „V novom modeli „hra ako servis“ spotrebiteľ neplatí úvodné náklady na kúpu hry, ale priebežné poplatky, ktoré mu umožňujú prístup k hre a obsahu, čo prináša spoločnostiam pravidelný cash-flow.“ O niečo podobné sa snaží aj technologický gigant Apple, ktorý chce znížiť závislosť na predaji iPhonov cez zvýšený podiel tržieb zo služieb.

Gaming a e-športy cez indexové fondy

Zdroj: Bloomberg

Rastúca popularita tohto priemyslu neušla ani tvorcom indexových fondov. „V uplynulom roku ponúkol možnosť participovať na vývoji e-športu indexový fond VanEck Vectors Video Gaming and eSports ETF (Bloomberg ticker ESPO). Podieľa sa na výkonnosti globálnych spoločností generujúcich viac než 50 % tržieb zo segmentu gamingu a online hier,“ vysvetľuje Rosa.

Ďalej uvádza, že fond zahŕňa napríklad spoločnosti Nvidia, Tencent Holdings, Advanced Micro Devices, Activision Blizzard či Nintento. „Podkladový index, ktorý fond kopíruje, prekonal globálne akcie za vyše tri a pol roka (najdlhšia história) o 22 % p.a. Uvedený indexový fond sme na základe jeho parametrov a potenciálu odvetvia pridali do zoznamu Créme de la créme. Zároveň predstavuje jednu zo zložiek satelitného akciového portfólia v Acrosse,“ uzatvára Rosa.

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Lifestyle

Inteligentný reproduktor môže sledovať dýchanie dieťaťa a upozorniť na zastavenia srdca počas spánku

17.10.2019 00:20

Funkcia bieleho šumu inteligentného reproduktora by sa mohla použiť ako bezkontaktný spôsob na sledovanie pohybov rúk a nôh, dýchania a plaču dieťaťa. Inovatívny systém využíva biely šum na detekciu ...

Lifestyle

Číňania si budú musieť nechať naskenovať tvár, aby získali prístup na internet

15.10.2019 00:05

Od 1. decembra budú musieť čínski občania umožniť telekomunikačným operátorom naskenovať ich tváre pri registrácii na prístup na internet alebo na získanie nového telefónneho čísla. Nové pravidlo ozn ...

Lifestyle

Udržať si v práci pozornosť je stále náročnejšie. Toto sú odporúčania, ako sa s tým vyrovnať

11.10.2019 00:05

Asi to poznáte. Prídete ráno do práce, zapnete počítač a zrazu sa to na vás vyvalí: najnovší tweet, o ktorom každý hovorí, príspevky na Facebooku, virálne video na YouTube, SMS od člena rodiny. Až sa ...

3 Comments

  1. atleti ? reakcia na: Elektronické športy valcujú burzy
    26.9.2019 09:09
    tak ako sachisti sa neoznacuju slovom atleti, tak to plati aj sem. hrac je vhodnejsie oznacenie.
    Reagovať
  2. Zábava je dôležitá reakcia na: Elektronické športy valcujú burzy
    16.9.2019 09:09
    Treba nás baviť všetkým možným, aj súťažami v hraní počítačových hier. Len aby sme nemali čas položiť si otázku "Čo je zmyslom života?"
    Reagovať
    • RE: Zábava je dôležitá reakcia na: Zábava je dôležitá
      16.9.2019 20:09
      Chlieb a hry! Staré už cez 2000 rokov!
      Reagovať

Vyhľadávanie

Brother_300x600

Najnovšie videá

Dgitalna medicina
MANDAYIT 2019