iDar je nový senzor pre autonómne autá. Kombinuje kameru a lidar, ale je omnoho lepší

Technológie
0

Niektorí analytici predpovedajú, že do roku 2030 bude na cestách 10 miliónov autonómnych vozidiel. Preto nečudo, že podľa ich odhadov by trh so zariadeniami LIDAR, čo sú senzory, ktoré merajú vzdialenosť cieľových objektov pomocou laseru, mal za päť rokov dosiahnuť hodnotu 1,8 miliardy dolárov.

Nie všetky lidary sú však rovnaké. Startup AEye zo San Francisca tvrdí, že jeho inovatívna senzorová technológia môže rozsahom a rýchlosťou skenovania prekonať bežné lidary. A v nedávnom kole financovania získala spoločnosť 40 miliónov dolárov investícií, čo znamená, že AEye má už o niečo viac ako 61 miliónov dolárov.

Spolu s oznámením o financovaní spoločnosť predstavila aj svoj nový solid-state senzor iDar, ktorý dokáže sledovať vozidlo vo vzdialenosti 1000 m, čo je zhruba štvornásobok dosahu väčšiny súčasných systémov. V teste uskutočnenom na letiskovej dráhe v kalifornskom meste Byron detegoval senzor 6-metrové nákladné auto na vzdialenosť 914 m a pri teste mimo dráhy ho identifikoval vo vzdialenosti viac ako 1000 metrov. Hlavnú časť výskumu na projekte iDar vedie Dr. Allan Steinhardt, ktorý predtým pôsobil v agentúre DARPA, kde skúmal vesmírne, pozemné a námorné radarové systémy.

Najdôležitejšia inovácia systému iDar je v schopnosti zlúčiť dáta z lidaru a farebný obraz snímaný 360° kamerou a vytvoriť cloud z bodov, ktorý AEye nazýva True Color Lidar. Údaje z neho firma označuje ako „dynamické vixely“, čo je množina pixelov a voxelov (voxely sú prvky v trojrozmernom priestore, ktoré tvoria hĺbkové mapy senzorov). A ďalšiu časť technológie tvorí umelá inteligencia. Keď iDar generuje bodový cloud, AI vyhodnotí okolie so zámerom nájsť ciele na sledovanie a označí zaujímavé objekty.

Dáta zozbierané kamerou a lidarom v systéme iDar umožňujú technológii vnímať objekty, ako je bicykel, brzdové svetlá alebo nápisy, a rozlišovať dva objekty rovnakej farby. Okrem toho je schopný vnímať kontextuálne zmeny v prostredí, ako keď človek otočí hlavu, než vstúpi na cestu.

iDar poskytuje flexibilitu pri mapovaní prostredia. Prostredníctvom softvérového rozhrania API môžu výrobcovia automobilov prispôsobiť tisíce algoritmov strojového učenia zabudovaného v senzore, aby upravili rozlíšenie bodového cloudu za prevádzky v závislosti od toho, ktoré objekty sú v dosahu senzora. Môžu napríklad znížiť rozlíšenie oblohy a zároveň zvýšiť počet dynamických vixelov zameraných na chodcov alebo cyklistov.

AEye tvrdí, že systém iDar má 16-krát väčšie pokrytie a 10-násobnú frekvenciu snímok – až 100 Hz – oproti konkurenčným senzorom, okrem toho je jeho energetická účinnosť 8 až 10-krát vyššia. Navyše ide o modulárny systém. Pritom sa spoločnosti podarilo udržať jeho cenu pod hranicou 3000 dolárov. Na porovnanie, lidar VLP-16 od firmy Velodyne začína s cenou na 4000 dolároch a jeho maximálny dosah je 100 m.

Zdroj: venturebeat.com.

Redakcia

Všetky autorove články
autonom auto smart city doprava umelá inteligencia AI kamera video foto Digital dáta

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať