Vyplatí sa hybridný pohon?

0
Hybridné vozidlo má dva zdroje hnacej sily – spaľovací motor a elektromotor. Vhodnou kombináciou použitia týchto agregátov sa výrobcovia snažia dosiahnuť lepšie jazdné vlastnosti a ekonomiku prevádzky. Každý hybrid má zároveň aj dva zásobníky energie, teda nádrž na kvapalné alebo plynné palivo, najčastejšie benzín, a súpravu akumulátorov. Súčasťou výbavy hybridu je aj systém na premenu mechanickej energie na elektrickú. Túto funkciu plní spravidla elektromotor, ktorý pracuje buď v režime motora, keď vozidlo poháňa, alebo generátora, keď dobíja batérie. Jeden z kľúčových zdrojov úspory je rekuperácia čiže dobíjanie energie do batérií pri brzdení elektromotorom. Položili sme si otázku, koľko energie sa takto ušetrí pri jazde dolu kopcom a pri brzdení v mestskej a bežnej premávke. Na získanie odpovedí na tieto dve otázky stačí znalosť fyziky na úrovni ôsmeho ročníka základnej školy. Predpokladáme klasický hybridný automobil, ktorého batérie sa nedobíjajú z externej nabíjačky. Takýto hybrid môžeme považovať za uzavretú sústavu, ktorá získava energiu zvonku len z uhľovodíkového paliva a následne tandem spaľovací motor + elektromotor sa s ňou snaží čo najefektívnejšie hospodáriť. Mapovanie trasy Ako referenčnú sme vybrali trasu Ružomberok – Banská Bystrica, pretože na nej je horský priechod Donovaly a časť jazdy prebieha po mestských komunikáciách, v obidvoch mestách cez niekoľko svetelných križovatiek a kruhový objazd. Na zmapovanie profilu trate a rýchlostných pomerov na nej sme použili klasické vozidlo Škoda Fabia II. Dôvod bol jednoduchý, v tomto vozidle máme nainštalovaný monitorovací systém Commander Control Car, umožňuje priebežne sledovať a zaznamenávať všetky dostupné informácie z palubných jednotiek vozidiel a ich polohu zo systémov GPS a GLONASS. Vozidlo je vybavené snímacou jednotkou, ktorá je napojená na zbernice vozidla, odkiaľ zbiera všetky informácie, ktoré je daný typ vozidla schopný poskytnúť. Výsledky sú k dispozícii vo vizualizovanej podobe cez webo ... Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články
auto hybrid elektro motor technológie

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať