Image
28.3.2018 0 Comments

Výhody pomalšieho prístupu k inováciám a návod ako na to

Manažéri majú tendenciu zameriavať svoje inovačné úsilie na procesy, ktoré sú buď rozsiahle (nové produkty a obchodné modely), alebo sa spájajú s okamžitým a rýchlym vývojom (hackatony, rýchle prototypovanie alebo vznikajúce platformy). Nie je v tom nič zlé, pretože oba prístupy môžu byť prínosné. Existuje však aj iný typ inovácie, ktorá je postupnejšia a menšia. Nazývame to pomalá inovácia.

Projekty pomalých inovácií môžu byť z dlhodobého hľadiska rovnako dôležité. Pre organizácie je však ťažšie navrhnúť ich, uprednostňovať a financovať. Ich rozsah a tempo sú totiž často v rozpore s rytmom dosahovania cieľov spoločnosti. Ich predĺžené časové limity neraz neustoja zmenu vedenia firmy. A pre tých, ktorí riadia takéto projekty, môže byť ťažké trvalo ich udržiavať v náročnom organizačnom prostredí.

Rýchla kultúra je oblasť lovcov trendov, ktorí sledujú sociálne médiá a hľadajú moderné trendy, nové štýly. Rýchla kultúra je často o rýchlej reakcii na novú chybu, čo vedie k víťazstvu spoločností, ktoré môžu rýchlo zmobilizovať svoje sily a kapitalizovať.

Naproti tomu pomalá kultúra, v tomto prípade pomalá inovácia, je oblasť rozpoznávania vzorov, hľadanie nového vývoja mimo okamžitého zamerania organizácie, toho, čo sa bude diať trvalo, ale nie rýchlo. Pomalá inovácia sa zameriava na zmeny, ktoré sú síce viditeľné, ale nemusia okamžite transformovať vaše podnikanie. Ako príklad možno uviesť automatizáciu a autonómne vozidlá – tie majú potenciál síce pomaly, ale radikálne meniť trh práce. Preto treba proaktívne budovať nové stratégie na riešenie týchto zmien.

Najdôležitejší prínos pomalých inovácií je predvídanie. Ak ste trpezliví a pozorní, projekty pomalých inovácií vás môžu upozorniť na myšlienku, trend alebo medzeru na trhu, ktorá by sa inak zdanlivo objavila „z noci do rána“.

Takýmto krokom bolo rozhodnutie World Wrestling Entertainment spustiť vlastnú digitálnu predplatenú službu v roku 2014, ktorá zdanlivo kanibalizovala jeho výnosný platený televízny biznis. Pokračujúci úspech tohto napohľad riskantného nápadu ukazuje, že rozhodnutie WWE bolo podporené dvoma desaťročiami sledovania aktivít publika, ktoré napríklad obchodovalo so záznamami starých stretnutí, nahratými na pásku (neskôr nastúpilo uverejňovanie videí on-line). Spoločnosť preto začala experimentovať s rôznymi modelmi zameranými na zvlášť oddaných fanúšikov. Takže to, čo vyzeralo ako vyskočenie na vlnu módneho trendu, bolo v skutočnosti výsledkom pomalého procesu pozorovania a postupnej inovácie.

Povaha pomalých inovácií však predstavuje problém. Zatiaľ čo pomalé inovačné procesy môžu viesť k snahám o zmenu obchodného modelu, zvonka nie sú veľmi viditeľné. „Pomalá inovácia“ funguje v priebehu mnohých rokov, a tak je rozdiel aj v investíciách medzi rýchlymi a veľkými inováciami a projektmi, ktoré začínajú ako malé a budujú sa pomaly.

Keďže pomalé inovačné projekty sa často zaoberajú otázkami, ktoré sa v zozname priorít nachádzajú od šiesteho miesta nadol, pravdepodobne nebudú mať vplyv na podnikanie v tomto štvrťroku alebo dokonca ani v tomto roku. Navyše môže byť veľmi ťažké presvedčiť ostatných, že súčasné spôsoby myslenia nemusia byť správne v budúcnosti, pretože problémy so súčasnými prístupmi nie sú vnímateľné v aktuálnom týždni či mesiaci. A rovnako náročná úloha je aj presvedčiť kolegov, aby sa popri svojich pracovných cestách, schôdzkach a súriacich termínoch venovali aj pomalej inovačnej práci. Ak chcú byť manažéri úspešní pri budovaní kultúry pomalých inovácií, musia byť katalyzátorom procesu, nie jeho vlastníkom.

A ešte niekoľko ponaučení, ktoré pomôžu záujemcom o podporu procesu pomalých inovácií.

- Dôkladne nastavte vnútorné očakávania. Najdôležitejšie je, aby ste sa uistili o tom, že všetky kľúčové zainteresované strany vo firme rozumejú tomu, čo robíte a prečo to robíte. Pochopiť pomalé inovácie je ťažšie ako tie rýchle. Preto môže byť pomalá inovačná práca obzvlášť zraniteľná, keď príde čas na škrty.

- Hovorte o svojich úspechoch. Pri firemnej praxi, ktorá kladie dôraz na úspechy interných klientov, sa môže ľahko stať, že vám odoberú slovo, keď je reč o projekte, či už interne, alebo externe. Nechajte ostatným tímom pocit vlastníctva projektu, ale uistite sa, že vám správne pripíšu vašu časť zásluh.

- Investujte do budovania interných vzťahov. Nájdite dôležité vzory pomalých inovácií a predložte tieto zistenia vašej pracovnej skupine. Tím funguje len vtedy, ak vás jeho členovia poznajú, dôverujú vám a vidia vzory, ktoré im predkladáte. Inovačné centrum je životaschopné len vtedy, keď sú ľudia motivovaní pracovať s vami.

- Vedzte, že najlepšia „pomalá inovácia“ sa bude diať mimo vašich stien. Pri tejto práce nesmiete podľahnúť bludu vlastnej veľkoleposti. Úlohou nie je len objaviť nové kultúrne modely, ale aj predstaviť ich tímu. Preto treba sledovať aj prácu akademických skupín, neziskových organizácií, startupov a ďalších partnerov.

- Udržať štíhly rozpočet. Takáto práca nemusí byť sama osebe drahá. Vaša úloha je byť katalyzátorom. Začnite teda v malom. Snažte sa podporiť experimenty, ktoré iné tímy pokladajú za dosť hodnotné na to, aby ich financovali z vlastného rozpočtu. A ak objavíte zaujímavú funkciu, ktorá má tendenciu rásť, presuňte ju niekde inde v operačnej infraštruktúre. Investujte dlhodobo do silného kľúčového tímu, do vzdelávania a do strategických vonkajších partnerstiev.

- Nezabudnite, že vidieť neznamená pozorovať a počuť neznamená pochopiť. Na odhalenie projektov, ktoré si zaslúžia pomalé inovácie, treba pochopiť, čo znamenajú vo svojom kultúrnom kontexte. To si vyžaduje rozvíjať proces aktívneho filtrovania, syntetizovania informácií a snahu odhaliť modely, ktoré sa môžu objaviť.

- Buďte opatrní, pokiaľ ide o náhodné šťastie. Zaujímavé cesty nebudete objavovať len tým, že budete klásť otázky, o ktorých už viete, ako ich položiť. Venujte čas a energiu hľadaniu neočakávaného. Spájajte interné tímy s externými mysliteľmi/projektmi. Presuňte tím mimo komfortnej zóny, do nečakaných priestorov a rozhovorov (napr. na univerzitách, na konferenciách a pod.).

Zdroj: Hbr

Autor: redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie

Q4 Security je premium partnerom Panasonic Business

18.10.2019 19:09

Spoločnosť Q4 Security je už 25 rokov dodávateľom bezpečnostných riešení. Začiatkom tohto roku získala certifikát Premium Partnera spoločnosti Panasonic Business, dodávateľa špičkových bezpečnostných ...

Technológie 1

Čínsky prototyp vrtuľníka pripomína UFO zo starých sci-fi filmov

17.10.2019 00:05

Čínske médiá nazývajú nový „ozbrojený vrtuľník“ Super Great White Shark (super veľký biely žralok), pretože evokuje skôr obrazy zo sci-fi filmov z polovice 20. storočia než technológiu 21. storočia. ...

Technológie

Inteligentné vykurovanie v inteligentnom byte

17.10.2019 00:10

Špeciálny projekt Vykurovanie je vo väčšine domov či bytov energeticky najnáročnejší subsystém a jeho optimalizáciou sa v mnohých prípadoch dajú dosiahnuť značné úspory. Dodávatelia riešení pre intel ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ITAPA_2019

Najnovšie videá

Dgitalna medicina
MANDAYIT 2019