Image
16.12.2018 0 Comments

Volvo XC40: Malé SUV s veľkými inováciami

XC40, ako najmenší člen rodiny modelov SUV značky Volvo, sa od svojich väčších bratov v mnohom odlišuje, a to tak vzhľadom, ako aj architektúrou. A dizajn sa obzvlášť vydaril. Nejde totiž len o zmenšeného brata väčších modelov, ako to pri automobiloch býva zvykom. XC40 jednoznačne vyzerá ako Volvo, no zároveň oproti XC60 a XC90 pôsobí mladistvejšie, sviežejšie a najmä športovejšie.

Veľká maska chladiča je „prelomená“ smerom dovnútra, „Thorovo kladivo“ tvorené diódami denného osvetlenia v tvare obráteného Y je ostrejšie vďaka svojmu šípovému tvaru. A výraznejšie sú aj koncové svetlá, samozrejme, zvisle orientované, ako je už pri značke Volvo zvykom.

Zboku vyzerá XC40 výborne, zaujímavý prvok vedľa výrazného strešného spojlera je rovná línia okien, ktorá pri zadných stĺpikoch prudko stúpa smerom nahor. Tento detail vyzerá zaujímavo a zároveň premyslene tak, aby stĺpiky neobmedzovali výhľad cestujúcich na zadných sedadlách.

Štandardne je XC40 postavené na 18-palcových kolesách, ale na výber sú aj 21-palcové. Pohrať sa dá aj s interiérom, kde je na výber okrem iného aj červená koža. Tá môže vyzerať naozaj luxusne. Prekvapením pri takomto štýlovo ladenom aute je dôraz na praktickosť. V kabíne nájdete veľa odkladacích plôch, je tu držiak parkovacích lístkov na čelnom skle  alebo pri volante, vyberateľný odpadkový kôš pred lakťovou opierkou alebo priestor na smartfón s možnosťou bezdrôtového nabíjania pred radiacou pákou.  

Poteší textilný materiál z recyklovaných PET fliaš vo výplniach dverí. Ide o zaujímavý ozdobný prvok, ktorý je navyše praktický – tlmí hluk, a tak tu umiestnené veci nijako nerachotia. Reproduktory, ktoré sú zvyčajne umiestnené naspodku predných dverí, nahradil unikátny basový reproduktor chladený vzduchom, integrovaný pod čelným sklom. Pri lepšom zvuku Harman Kardon sú potom zapojené aj ďalšie reproduktory v hornej časti dverí, dokopy je reproduktorov trinásť.

Miesto na zadných sedadlách rozhodne nesklame, dostatočná rezerva je zabezpečená tak pred kolenami, ako aj nad hlavou. Čo sa týka batožinového priestoru, so 460 litrami objemu nepatrí X40 v rámci triedy k najväčším, no nepochybne sa radí medzi najpraktickejšie. Dvojitá podlaha je šikovne sklopná tak, že rozdelí batožinový priestor na dve časti, navyše sú jej súčasťou aj tri háčiky na batožinu. Keď potom nebudete potrebovať pevné plató kryjúce kufor, jednoducho sa vojde pod jeho podlahu.

Multimediálny systém je rozdelený na tri obrazovky, ktoré presúvate podobne ako plochy na smartfóne. Prostredná je štandardne domovská obrazovka, kde nájdete navigáciu, rádio alebo informácie o jazde. Tá vľavo slúži na ovládanie všetkých systémov v aute. Všetko spoľahlivo funguje, reakcie sú rýchle.  

Pred volantom nájdete displej, ktorý zobrazuje dva budíky a v prípade zapnutej navigácie mapu medzi nimi.  

Pozoruhodné množstvo bezpečnostných prvkov pripomína model XC90. Nechýba asistent na zjazd z kopca alebo asistent rozjazdu do kopca. Významnú úlohu hrá takisto systém elektronického riadenia stability, elektronicky riadený systém pohonu všetkých kolies AWD alebo monitoring tlaku v pneumatikách.

Pre mnohých vodičov bude veľké plus aj bezkľúčové štartovanie alebo elektronicky progresívny posilňovač riadenia. Do štandardnej výbavy patrí aj systém kontroly trakcie, ktorý zlepšuje stabilitu vozidla. Obzvlášť pre tých, ktorí si nie sú celkom istí napríklad v zhoršenej viditeľnosti alebo pri jazde v noci, bude vynikajúcim pomocníkom špeciálna funkcie City Safety, ktorá pomáha upozorniť na blížiacich sa chodcov, zvieratá či vozidlá. Vo chvíli, keď by mohlo dôjsť k nejakej nehode, auto ihneď začne brzdiť, aby sa minimalizovala pravdepodobnosť zrážky.

Naopak, vodiči, u ktorých pri dlhých jazdách hrozí riziko straty koncentrácie, ocenia systém kontroly jazdy v pruhu. Len čo auto vyhodnotí, že sa blížite až príliš ku krajnici, automaticky strháva volant a vracia vás späť. Každopádne vodič tu má hlavné slovo, a ak potrebuje zájsť mimo vozovky, volant jednoducho „pretlačí“ vlastnou silou. Podobné je to aj s vybočením do protismeru, kde by hrozila zrážka s protiidúcim vozidlom. Veľmi dobre si Pilot Assist poradil s vodorovným dopravným značením na ceste, často mu na automatické udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu stačila iba jedna čiara vľavo alebo vpravo.

Vďaka vyššie postavenému sedadlu je z auta dobrý výhľad, čo veľká časť vodičov určite ocení. Sedačky sú veľmi príjemné, podobne ako multifunkčný volant. Radenie je čisto elektronické, a teda bez mechanického spojenia. Trochu nepochopiteľné je, že na malej páke musíte na zaradenie D či R stlačiť páku vždy dvakrát – prvýkrát sa totiž len presunie na neutrál. 

Motor sa štartuje „obyčajným“ tlačidlom (nie otočným voličom ako v šesťdesiatkovom a deväťdesiatkovom rade). Osem rýchlostných stupňov dovolí účinne znížiť otáčky pri diaľničnej jazde. Pri pokojnej jazde mimo mesta ukazoval palubný počítač spotrebu okolo 6 litrov, obvyklejších však bolo 7,5 l a pri dynamickejšej jazde 9 l a viac.

   

PARAMETRE

• Dĺžka (mm): 4425, šírka (mm): 1863, výška (mm): 1652, rázvor (mm): 2702, objem batožinového priestoru (l): 460, objem palivovej nádrže (l): 54, prevádzková hmotnosť (kg): 1698, typ motora: radový vznetový s dvojitým preplňovaním, zdvihový objem motora (cm3): 1969, počet valcov: 4, výkon (kW/k pri ot./min): 140/190 pri 4000, prevodovka: 8-stupňová automatická, poháňaná náprava: obe, max rýchlosť (km/h): 210, zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 7,9, spotreba (kombi) (l/100 km): 5,0, spotreba (test) (l/100 km): 6,8

• Základná cena modelu:  30 000 EUR

• Testovaný model:            Volvo XC40 T5 AWD R-design

• Cena testovanej verzie:   46 350 EUR


PLUSY, MÍNUSY:

+ Dizajn, robustná konštrukcia, pružný a výkonný motor, priestranný a elegantný interiér, bezpečnostné systémy

-  Logika ovládania automatickej prevodovky, vyššia spotreba pri dynamickom režime jazdy

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

BMW i3 120Ah / Stálica, ktorá vás odvezie ďalej

08.05.2019 09:44

BMW i3 sme u nás naposledy recenzovali v minulom roku vo verzii i3S REX, ktorá bola vybavená batériou s kapacitou 33,2 kWh (94 Ah) a prídavným benzínovým generátorom REX na predĺženie dojazdu. Písmeno ...

Magazín

Opel Insignia GSi Sports Tourer / Rodinný krásavec

08.05.2019 09:36

Insignia je vlajková loď automobilky Opel a teraz prichádza vo verzii kombi aj v športovo ladenom variante GSi (Grand Sport Injection). Opel touto verziou mieri predovšetkým na oteckov rodín, ktorí oc ...

Magazín

Vodík ako budúcnosť dopravy?

08.05.2019 09:06

Hitom posledných rokov je elektromobilita a často sa stretávame aj v médiách s informáciami, že budúcnosť bude patriť práve elektromobilom. Môžeme o tom polemizovať, môžeme s tým aj nesúhlasiť, ale mi ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

FORPSI 042019

Najnovšie videá

RECFRUIT 2019


PC forum button