Image
8.5.2019 0 Comments

Vodík ako budúcnosť dopravy?

Hitom posledných rokov je elektromobilita a často sa stretávame aj v médiách s informáciami, že budúcnosť bude patriť práve elektromobilom. Môžeme o tom polemizovať, môžeme s tým aj nesúhlasiť, ale minimálne čiastočne to pravda bude. Svedčí o tom napokon aj masívne prezbrojovanie automobilového priemyslu. Pochopiteľne, elektromobilita určite nie je liek na všetko a v zálohe sú aj ďalšie technológie, ktoré idú dopredu a zdá sa, že budú úspešne koexistovať s elektromobilitou. Jedna z nich je vodík. Aby sme však pochopili, prečo sa to všetko deje a z akého dôvodu už nestačia staré dobré spaľováky, musíme sa na to pozrieť zo širšej perspektívy. Keď sa hovorí o alternatívnych pohonoch, prvé, čo nás napadne, je ekológia. Áno, táto úvaha je správna a je to aj hlavný dôvod. V rámci EÚ sa každý rok predá viac ako 15 miliónov automobilov, ktoré vyprodukujú asi desatinu emisií CO₂. Mohli by sme povedať, že je to zanedbateľné, problém je však v tom, že Európa je pomerne husto osídlená a najviac emisií sa produkuje práve tam, kde je hustota osídlenia najväčšia, teda vo veľkých aglomeráciách a mestských celkoch. Tam to aj všetci najviac dýchame. To je hlavný dôvod, prečo regulačné orgány EÚ stále sprísňujú emisné limity. Najbližšia méta, naplánovaná na rok 2020, je maximálna produkcia 95 g CO₂/km. Pochopiteľne, už dnes existuje viacero hybridov či plug-in hybridov, ktoré tento limit dodržujú, ani zďaleka sa však doň nezmestia vozidlá so spaľovacími motormi. Na ozrejmenie, ako tieto limity fungujú, malé vysvetlenie. Limit sa vypočítava ako priemer zo všetkých predaných vozidiel danej automobilky. Podľa tejto regulácie za každý gram CO₂ vyprodukovaný nad 95 g/km automobilka zaplatí pokutu 95 eur. Ak teda ­výrobca predá na európskom trhu napríklad 1 000 000 vozidiel, bude jeho pokuta 95 eur × 1 g CO₂ × 1 000 000 vozidiel = 95 000 000 eur. Aby teda automobilka tieto limity splnila, okrem toho, že bude postupne zlepšovať vozidlá so spaľovacími motormi, môže si pomôcť vozidlami, pri k ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Recenzia: Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Edition 1886 / Rodinná elektrická prémiovka

14.11.2019 00:00

V letnom dvojčísle ste si mohli prečítať článok o trojici prémiových elektromobilov Jaguar i-Pace, Audi e-Tron a Mercedes-Benz EQC400. V prípade Mercedes-Benz však išlo iba o opis a prvé dojmy, pretož ...

Magazín

Peugeot 508 GT Line / Keď si pomýliš triedu

11.11.2019 12:58

S novým Peugeotom 508 som sa po prvýkrát stretol na minuloročnom autosalóne v Ženeve, kde budil veľkú pozornosť. Po teste musím priznať, že zaslúženú. Výrobca tentoraz stavil na karosársku verziu fast ...

Magazín

WATTBOOSTER / Keď potrebujete viac energie

12.11.2019 10:55

Neoddeliteľná súčasť elektromobility je nabíjacia infraštruktúra. V princípe sa delí na dva základné typy, na AC (striedavé) a DC (jednosmerné) nabíjanie. AC nabíjanie je tak­zvané pomalé nabíjanie a ...

Vyhľadávanie

Brother_300x600

Najnovšie videá