Image
8.5.2019 0 Comments

Vodík ako budúcnosť dopravy?

Hitom posledných rokov je elektromobilita a často sa stretávame aj v médiách s informáciami, že budúcnosť bude patriť práve elektromobilom. Môžeme o tom polemizovať, môžeme s tým aj nesúhlasiť, ale minimálne čiastočne to pravda bude. Svedčí o tom napokon aj masívne prezbrojovanie automobilového priemyslu. Pochopiteľne, elektromobilita určite nie je liek na všetko a v zálohe sú aj ďalšie technológie, ktoré idú dopredu a zdá sa, že budú úspešne koexistovať s elektromobilitou. Jedna z nich je vodík. Aby sme však pochopili, prečo sa to všetko deje a z akého dôvodu už nestačia staré dobré spaľováky, musíme sa na to pozrieť zo širšej perspektívy. Keď sa hovorí o alternatívnych pohonoch, prvé, čo nás napadne, je ekológia. Áno, táto úvaha je správna a je to aj hlavný dôvod. V rámci EÚ sa každý rok predá viac ako 15 miliónov automobilov, ktoré vyprodukujú asi desatinu emisií CO₂. Mohli by sme povedať, že je to zanedbateľné, problém je však v tom, že Európa je pomerne husto osídlená a najviac emisií sa produkuje práve tam, kde je hustota osídlenia najväčšia, teda vo veľkých aglomeráciách a mestských celkoch. Tam to aj všetci najviac dýchame. To je hlavný dôvod, prečo regulačné orgány EÚ stále sprísňujú emisné limity. Najbližšia méta, naplánovaná na rok 2020, je maximálna produkcia 95 g CO₂/km. Pochopiteľne, už dnes existuje viacero hybridov či plug-in hybridov, ktoré tento limit dodržujú, ani zďaleka sa však doň nezmestia vozidlá so spaľovacími motormi. Na ozrejmenie, ako tieto limity fungujú, malé vysvetlenie. Limit sa vypočítava ako priemer zo všetkých predaných vozidiel danej automobilky. Podľa tejto regulácie za každý gram CO₂ vyprodukovaný nad 95 g/km automobilka zaplatí pokutu 95 eur. Ak teda ­výrobca predá na európskom trhu napríklad 1 000 000 vozidiel, bude jeho pokuta 95 eur × 1 g CO₂ × 1 000 000 vozidiel = 95 000 000 eur. Aby teda automobilka tieto limity splnila, okrem toho, že bude postupne zlepšovať vozidlá so spaľovacími motormi, môže si pomôcť vozidlami, pri k ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

BMW i3 120Ah / Stálica, ktorá vás odvezie ďalej

08.05.2019 09:44

BMW i3 sme u nás naposledy recenzovali v minulom roku vo verzii i3S REX, ktorá bola vybavená batériou s kapacitou 33,2 kWh (94 Ah) a prídavným benzínovým generátorom REX na predĺženie dojazdu. Písmeno ...

Magazín

Opel Insignia GSi Sports Tourer / Rodinný krásavec

08.05.2019 09:36

Insignia je vlajková loď automobilky Opel a teraz prichádza vo verzii kombi aj v športovo ladenom variante GSi (Grand Sport Injection). Opel touto verziou mieri predovšetkým na oteckov rodín, ktorí oc ...

Magazín

Monitorovanie vozidiel a prepravných úloh od Slovak Telekom

07.05.2019 08:48

Jeden z kľúčových pilierov koncepcie Industry 4.0 je logistika, konkrétne monitorovanie všetkého, čo súvisí s prepravou, manipuláciou a skladovaním. Dodávky komponentov do výrobných závodov v reálnom ...

Vyhľadávanie

ITAPA 2019

Najnovšie videá

RECFRUIT 2019


PC forum button