SAMSUNG_0920_W SAMSUNG_0920_W SAMSUNG_0920_W Advertisement

VW e-Golf: Pohodlný a úsporný

0

Volkswagen v budúcom roku pripravuje elektromobily na platforme ID, v súčasnosti má však v ponuke iba dva elektromobily – e-UP! a e-Golf. Na test som dostal VW e-Golf, ktorý prednedávnom prešiel upgradom a dostal novú, výkonnejšiu batériu.

e-Golf je jeden z elektromobilov, ktoré sa snažia byť čo najviac nenápadné. To, že ide o elektromobil, spoznáte vlastne iba podľa modrého pásika na prednej maske, pretiahnutého až do svetlometov, a zopár ďalších detailov. Inak ide v podstate o klasický Golf. V tomto prípade dokonca doslovne, e-Golf je totiž jediný elektromobil, ktorý nevychádza ako elektromobil priamo z továrne, ale po objednaní zákazníkom sa naň prerába bežné vozidlo, pôvodne so spaľovacím motorom. Auto má veľmi dobré jazdné vlastnosti a poskytuje dostatočný priestor pre posádku a ani kufor neutrpel. Elektrický pohonný systém pozostáva z batérie s kapacitou 35,8 kWh a elektromotora s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 290 Nm. To mu poskytuje zrýchlenie na 100 km/h za 9,6 s a dojazd 231 km podľa WLTP. Na nabíjanie sa používa európsky kombinovaný konektor typu CCS. Vozidlo podporuje trocha neštandardne DC nabíjanie maximálnym výkonom 40 kW, vstavaná AC nabíjačka je jednofázová s výkonom 7,2 kW.

e-Golf si drží vysoký štandard aj v oblasti výbavy. Palubnú dosku zdobí 12,9" displej virtuálnej prístrojovky a centrálny 8" dotykový displej multimediálneho systému. Prístrojový panel vďaka tomu poskytuje viacero možností konfigurácie zobrazenia vrátane navigačnej mapy. Žiaľ, napriek tomu je vozidlo pomerne skúpe na údaje týkajúce sa elektrického pohonu. Nikde sa nedozviete percentuálny zostatok batérie ani aktuálny nabíjací výkon. Za jazdy je k dispozícii iba graf rekuperácie, ale ani z toho sa výslednú hodnotu za celú jazdu nedozviete. Je to škoda, práve takéto informácie vodičov elektromobilov zaujímajú. Na oplátku systém poskytuje možnosť diaľkového pripojenia cez aplikáciu v mobile, a tak môžete skontrolovať polohu vozidla, uzamknutie, nabíjanie, spustiť klimatizáciu či vyhrievanie okien a pozrieť si štatistiky jázd. Veľmi sa mi páčilo toto riešenie aj z pohľadu konfigurácie, keď celú registráciu mobilu dokážete urobiť priamo vo vozidle. Veľmi jednoducho môžete takisto pridať či zmeniť používateľa. Aplikácia navyše pracovala pomerne svižne a aj pripojenie k vozidlu bolo dostatočne rýchle. Jedinou výhradou tak zostáva riešenie vo vozidle, kde musíte mať prídavný modem zasunutý v porte USB. Prídete tým o jeden z portov USB a okrem toho nejde o veľmi elegantné riešenie. Multimediálny systém, samozrejme, podporuje prehrávanie z USB, cez bluetooth a môžete mať súčasne pripojené dve zariadenia, takže jedno môžete používať hoci na prehrávanie hudby. Podporované sú aj technológie Apple Car Play, Android Auto a Mirror Link. Vďaka virtuálnemu kokpitu môžete mať súčasne zobrazenú navigáciu vozidla na prístrojovej doske aj ďalšiu navigáciu cez Mirror Link na stredovom displeji. Pokiaľ ide o zvuk, systém hrá výborne a viac než dostatočný je aj jeho výkon.

Zaujímavé je aj ďalšie vybavenie. Volič jazdných režimov sa tu drží vo forme klasickej radiacej páky z bežných automatov. Vďaka tomu sa tu aj bývalí majitelia spaľovacích Golfov budú cítiť ako doma. Okrem bežných režimov P, D, N a R tu nájdete ešte B, ktorým sa zaraďuje maximálna rekuperácia. Ak budete jazdiť v tomto režime, pohon sa správa rovnako ako na BMW i3, po každom uvoľnení akcelerátora cítite výrazný brzdiaci účinok, takže môžete jazdiť v podstate bez používania brzdy. V niektorých situáciách je tento režim užitočný. Po vyradení B však môžete riadiť rekuperáciu v troch stupňoch pomocou pohybu radiacej páky vľavo/vpravo. Po skúsenostiach s pádlami pod volantom od konkurencie sa mi toto ovládanie zo začiatku zdalo nezvyčajné, no po pár kilometroch som zistil, že je ešte praktickejšie. Pádla vám totiž pri zatáčaní utekajú s volantom, ale páka je stále na svojom mieste. e-Golf však ponúka aj inteligentnú rekuperáciu, ktorá je tu založená na snímači sklonu a mapových podkladoch. V praxi to znamená, že pri zjazde z väčších kopcov, keď vozidlo zrýchľuje, systém automaticky zaraďuje rekuperáciu, aby vyvodil brzdný účinok. Rovnako to funguje, ak sa vozidlo vyššou rýchlosťou blíži k obci plachtením. Vtedy systém zaradí rekuperáciu tak, aby pri vjazde do obce bola rýchlosť na povolenej hodnote. Keď ju dosiahne, rekuperáciu postupne vyradí. Je to veľmi užitočný systém. Z ďalšej výbavy môžem spomenúť 360° parkovacie senzory s kvalitnou zadnou kamerou či elektrické vyhrievanie okien aj sedačiek. Automatické prepínanie diaľkových svetiel trocha nelogicky chýbalo (je však voliteľné). To pripisujem hlavne systému doobjednávania výbav vo VW. Už v internetovom konfigurátore je toľko rôznych kombinácií výbav, že je veľmi zložité vyznať sa v tom. Výrobca by s tým už mohol niečo urobiť. Asistenčné systémy sú zastúpené adaptívnym tempomatom, ktorý pracuje do nulovej rýchlosti, aj udržiavaním v jazdných pruhoch. Nechýba ani systém sledovania prekážok a chodcov s núdzovým brzdením. Stalo sa mi, že som ho nechtiac vyskúšal pri cúvaní. Zareagoval na kríky za mnou a zabrzdil.

VW e-Golf sa kapacitou batérie radí k elektromobilom určeným predovšetkým na mestské a prímestské jazdenie. Vďaka rýchlemu nabíjaniu s ním však občas môžete vyraziť aj na dlhšie cesty, treba iba počítať s častejším nabíjaním. Jazdné vlastnosti sú výborné, pohodlie umocňuje dobré odhlučnenie a priestorná kabína. Ako pri ostatných elektromobiloch je vďaka vysokému krútiacemu momentu akcelerácia pôsobivá a na semaforoch necháte nejeden „spaľovák“, na pomery elektromobilov je však zrýchlenie iba priemerné. V súčasnosti je v tejto cenovej kategórii veľká konkurencia hlavne zo strany kórejských automobiliek, ktoré ponúkajú dvojnásobný dojazd, no priaznivcom značky má e-Golf stále čo ponúknuť.

Vozidlo má veľký potenciál na úsporné jazdenie. Počas testu som dosiahol po 1300 km spotrebu 11,8 kWh/100 km a maximálny dojazd 250 km. Zhruba 20 % jázd tvorila diaľnica a asi 80 % jazdenia bolo s klimatizáciou. Dlhodobá spotreba po 1800 km sa pohybovala okolo 12,5 kWh/100 km, čo sú výborné hodnoty. DC nabíjanie z 10 na 80 % trvá asi 40 minút, pri využití AC nabíjania 7,2 kW trvá nabíjanie z 10 % na 100 % okolo 5 hodín, pri dobíjaní z 230 V zásuvky si však počkáte 15 – 17 hodín.  

Verdikt

Elektromobil s výbornou výbavou a veľmi dobrou spotrebou.

Špecifikácie:

Značka a model: Volkswagen e-Golf, výkon – kw (k) / pri otáčkach (ot./min): 100 (136) / 3000 – 12 000, zrýchlenie 0 – 100 km/h - výrobca (s): 9,6, spotreba - výrobca (kWh/100 km): 12,7, kapacita batérií (kWh): 35,8, rozmer pneumatík: 205/55 R16, pohotovostná hmotnosť / úžitková (kg): 1615 / 480, objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l): 341 / 1231, rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm): 2629; 4270; 2027; 1482

Cena: od 37 750 EUR

Testovaný model: 42 950 EUR

Plusy a mínusy

+ Výbava, spotreba, jazdné vlastnosti, kvalitné spracovanie

- Menší dojazd

Hodnotenie:

Jazdné vlastnosti: 98
Spotreba: 100
Priestor pre posádku, pohodlie: 95
Technologická výbava: 90
Ostatná výbava: 85
Ovládanie: 100
Vyhotovenie: 100
Celkovo: 96

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať