V roku 2025 bude každé pripojené autonómne vozidlo generovať 1 terabajt dát mesačne

Technológie
1

Správa o tom, aké prekvapenie čakalo automobilku Jaguar Land Rover, keď začala vyhodnocovať dáta pozbierané z niekoľkých prvých sérií pripojených vozidiel prevádzkovaných na Strednom východe, je síce už staršieho dáta, ale stále snáď najlepšie ilustruje, ako môže fungovať šťastná náhoda v oblasti konektivity.

Vo firme totiž vzápätí zistili, že mnoho vozidiel vykazuje veľmi zvláštne prevádzkové "vzorce" - často stáli dlhšiu dobu naštartované s motorom na voľnobeh a nepohli sa doslova ani o piaď. Čoskoro sa ukázalo, že v krajinách, ako je Saudská Arábia, majitelia nechávajú luxusné autá napríklad na parkoviskách nákupných centier jednoducho naštartované s pustenou klimatizáciou, aby sa (trebárs aj po niekoľkých hodinách) vracali do vychladeného vozidla.

Jaguar Land Rover na situáciu pochopiteľne reagoval pridaním funkcie do mobilnej aplikácie pre pripojené vozidlá, umožňujúci naštartovanie a spustenie klimatizácie na diaľku (tam, kde to predpisy dovoľujú). V neoficiálnom pokračovaní príbehu sa uvádza, že aplikácia zásadne správanie zákazníkov nezmenila, však snaha výrobcu reagovať zlepšením zákazníckeho zážitku na dáta získané z pripojených áut je chvályhodná.

Týchto dát bude totiž podľa analytikov spoločnosti Gartner v najbližších rokoch pribúdať, a to najmä vďaka nástupu 5G sietí, ktoré technológiu pripojených dát posunú prostredníctvom výrazne vyššej efektivity na novú úroveň, a rozšíreniu vozidiel s vysokými stupňami autonómie.

Analytici odhadujú, že v roku 2025 bude každé pripojené autonómne vozidlo generovať mesačne 1 terabajt (TB) dát o prevádzke vozidla a tiež z jeho senzorov - tie bude treba preniesť do cloudu. To je 30x viac, než koľko "pretočia" najpokročilejšie pripojené autá dnes (približne 30 GB mesačne).

Vysoké prenosové rýchlosti spolu s nízkou latenciou 5G sietí potom zlepšia funkcie v oblasti infotainmentu vo vozňoch a mohli by umožniť koncept, ktorý by mohol byť (prechodným) riešením problémov s prevádzkou autonómnych vozov.

Tie dnes (a zrejme aj v najbližších rokoch, možno desaťročiach) vyžadujú, aby bol vodič neustále pripravený prevziať riadenie v situácii, s ktorou si autonómny systém nevie poradiť. Problémom je, že nie vždy k takému navráteniu vozidla do rúk vodiča dôjde úspešne v požadovanom čase (rádovo max. niekoľkých sekúnd).

Podľa analytikov by možnou alternatívou mohli byť vzdialení ľudskí operátori, ktorí by preberali kontrolu nad vozidlom od autonómneho systému v prípade, keď to neurobí sám vodič. Niečo také je pochopiteľne možné len s latenciou a ďalšími parametrami 5G sietí. To všetko je ale otázka najmenej najbližších piatich rokov. Zatiaľ sa pri prázdninových cestách musíme uspokojiť s obmedzenou autonómiou, ktorú ponúkajú adaptívne tempomaty, asistenti brzdenia alebo systémy udržiavania jazdy v pruhu.

KPC-Group

Všetky autorove články
autonom auto buducnost dáta online energia internet doprava smartfon aplikácia Cloud pamat

1 komentár

vytlk reakcia na: V roku 2025 bude každé pripojené autonómne vozidlo generovať 1 terabajt dát mesačne

25.9.2018 12:09
Ak bude jazdit po slovenskych cestach a bude zaznamenavat kazdy vytlk tak tych dat bude ovela viacej

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať