SAMSUNG_0920_W SAMSUNG_0920_W SAMSUNG_0920_W Advertisement

V SR bude o desať rokov 140 000 elektromobilov

Technológie
2

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) očakáva, že do roku 2030 bude na slovenských cestách jazdiť 140 000 elektromobilov. Tie sa zároveň stanú významným podporným prvkom pre bezpečnosť a stabilitu našich elektrických distribučných sietí. Slovensko však musí začať s implementáciou už platnej európskej legislatívy a napríklad umožniť aj nové dynamické cenové tarify pre nabíjanie elektromobilov.

Podľa odhadu SEVA pribudne pri konzervatívnom scenári do roku 2025 na slovenských cestách celkovo 36 000 elektrických vozidiel a toto číslo narastie do roku 2030 na celkom 141 000. „Prevádzka elektromobilu je dnes výrazne lacnejšia ako auta s klasickým spaľovacím motorom a v závislosti od spôsobu nabíjania sa pohybuje na 20 – 40% nákladov tradičných vozidiel. O ekologickom aspekte netreba ani hovoriť,“ dodáva P. Križanský, prezident SEVA. 

Odhad SEVA vychádza z aktuálnych trendov na automobilovom trhu a z pohľadu na aktuálne technologické zameranie výrobcov automobilov. Významnú úlohu budú hrať aj prísne environmentálne limity na emisie z automobilov a s tým hroziace pokuty za ich prekročenie. „Dôležitým aspektom je tiež dorovnávanie obstarávacej ceny medzi automobilmi s elektrickým a spaľovacím motorom, ktoré sa očakáva okolo roku 2025. K postupnému znižovaniu cien elektromobilov resp. k zvyšovaniu úrovne ich výbavy dochádza najmä vďaka neustálemu poklesu cien batérií,“ vysvetľuje P. Križanský

Nejde pritom iba o trend na Slovensku. Najnovšia prognóza Bloomberg New Energy Finance 2020 očakáva, že v roku 2025 bude celosvetovo zo všetkých novoregistrovaných automobilov približne 10% elektromobilov a tento podiel narastie v roku 2030 na 28%.

V scenári plnej elektrifikácie cestnej dopravy bude kumulovaná kapacita batérií v automobiloch a autobusoch na úrovni 100 GWh, čo napríklad predstavuje približne 28-násobok kapacity úschovy najväčšej prečerpávacej vodnej elektrárne Čierny Váh. Pre ilustráciu, práve táto vodná elektráreň je pre našu sústavu kľúčovou v prípade prebytkov elektriny, ktoré môžu ohrozovať jej stabilitu a teda aj bezpečnosť dodávky domácnostiam a firmám.

Takáto významná záložná kapacita v batériách elektromobilov bude predstavovať najvýznamnejší zdroj flexibility pre energetický systém Slovenskej republiky. Okrem iného umožní využívanie významne vyššieho podielu výroby elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov.

Do konca roku 2020 je Slovenská republika povinná transponovať aj Smernicu EU o spoločných pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou, ktorá bola prijatá v rámci nového rozsiahleho energetického balíčka Clean Energy for all Europeans. „Táto legislatíva zavádza množstvo revolučných zmien a jednou z nich je aj povinné umožnenie zmlúv s dynamickou cenou elektriny.“, vyjadril sa Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.

V súvislosti s touto legislatívou a príležitosťou využiť nastupujúcu  elektrifikáciu v doprave pre potreby stability energetickej sústavy navrhuje SEVA zavedenie dvoch nových e-taríf pre nízkonapätové (NN) a vysokonapäťové (VN) siete. Prvú, NN e-tarifu, by mohli využívať výhradne domácnosti a firmy, ktoré nabíjajú elektrický automobil. Druhá, VN e-tarifa, by bola využívaná pre pripojenie nabíjacích miest s väčším výkonom alebo s väčším počtom nabíjacích bodov.

„Novou NN e-tarifou chceme umožniť, aby zákazníci mohli zapojiť svoj elektromobil do tzv. inteligentného nabíjania a pomocou rôznych úrovní ceny podľa toho, či je špička alebo je elektriny naopak prebytok, dokázali šetriť. Nepriamo však takto môžu aj výrazne napomôcť k stabilite energetickej sústavy, keďže sa tak dá dynamicky ovplyvňovať dopyt po elektrine.“, objasňuje Križanský. Dnes však vzhľadom na konzervatívne nastavenie pravidiel v slovenskej energetike takéto inovácie nie sú vôbec možné. „Pevne verím, že s novým vedením Úradu pre reguláciu sieťových odvetví prídu aj takéto inovácie, ktoré sú už bežné vo viacerých členských krajinách EÚ a vyžaduje ich aj európska legislatíva.“, dodáva Križanský.

VN e-tarifu navrhuje SEVA zaviesť po vzore z Českej republiky ako jednozložkovú tarifu pre pripojenie na VN strane v prípade, keď je prípojné miesto využívané aj na účely nabíjania elektromobilov. Takáto tarifa by zreálnila nákladovosť pre pripájanie a prevádzku nových nabíjacích staníc najmä s vyšším výkonom resp. počtom na jednom mieste (tzv. nabíjacie huby).

SEVA

Všetky autorove články

2 komentáre

Nebude reakcia na: V SR bude o desať rokov 140 000 elektromobilov

26.6.2020 12:06
Nebude ani nahodou
Reagovať

:D reakcia na: V SR bude o desať rokov 140 000 elektromobilov

17.6.2020 15:06
Super. Ked je naklad na jazdu elektromobilu max 40% a zavedie sa dan (ako u paliv), tak sa dostavame na nieco okolo 80% oproti spalovacim motorom. Cize moja otazka znie. Kolko bude stat do auta nova bateria a ako to posunie dalej tych 80%. (Beriem, ze vo vymene bude zaratany aj recyklacny poplatok za bateriu).
Druha otazka. Ak chcete mat inteligentne nabijanie a davat do aut prebytocnu energiu, tak budete musiet maj aj adekvatny pocet nabijacich stojanov.
A tretia vec. Elektricka eneria nieje benzin, ze ho vyrobite na sklad a potom ho predate. Ako chcete pokryt spotrebu vsetkych aut? Ide mi o to, ze zacne nabijat 20000 aut naraz. Ak by islo o rychlonabijania, tak mozu zrat az 50kW. Znasobime to tym poctom 20000 a dostavame sa k zaujimavym cislam.
Poskedna otazka na zamyslenie. Je jasne, ze pri domoch sa ludia zariadia. Ale co budu robit ludia v mestach a hlavne pri bytovkach. Ja vecer sa nemam kde s autom postavit, tak kde urobia stojan?
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať