Image
26.4.2019 4 Comments

Už sa testuje hybridný motor SABRE, ktorý by mohol dramaticky zmeniť leteckú dopravu

Revolučný motor SABRE (Synergetic Air-Breathing Rocket Engine) spoločnosti Reaction Engines je bližšie k realite. Európska vesmírna agentúra ESA a jej britský náprotivok UKSA prednedávnom otestovali jeho funkčný prototyp. Hypersonický hybridný motor je navrhnutý tak, aby fungoval ako prúdový aj raketový. Vývoj jeho predchodcu sa začal už pred viac ako 30 rokmi a prispeli k nemu investície Boeingu, Rolls-Royce, ESA a UKSA vo výške desiatok miliónov libier.

SABRE nasáva vzduch, aby sa správal ako konvenčný prúdový motor, kým zrýchli na rýchlosť až Mach 5 (5961 km/h), potom sa premení na čisto raketový motor, spaľujúci vodík a kvapalný kyslík, ktorý môže dosiahnuť rýchlosť až do Mach 25 (29 808 km/h). Kľúčom k tomu je revolučný výmenník tepla, ktorý chráni motor pri priblížení sa k hypersonickej rýchlosti.

Pri vysokých nadzvukových rýchlostiach prichádza vzduch do motora so silou 25-krát vyššou, ako je rýchlosť hurikánu kategórie 5, čo vytvára veľmi vysoké teploty. Preto má SABRE predchladič, ktorý používa recirkulované kryogénne vodíkové palivo na schladenie privádzaného vzduchu z 1000 °C na -150 ° C v priebehu stotiny sekundy. V týchto dňoch kľúčový komponent prešiel prvou fázou vysokoteplotného testovania.

Za podmienok simulujúcich nadzvukový let predchladiaca jednotka (precooler) motora ochladila prietok nasávaného vzduchu o 420 °C za menej ako 1/20 sekundy. Technológia sa považuje za mimoriadne sľubnú pre suborbitálne vesmírne lety a nadzvukové medzikontinentálne cestovanie. Jej použitie na komerčné lety by skrátilo čas cestovania z Londýna do Austrálie na menej než 4 hodiny.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Výskum

Robot Archimedes disponuje obratnosťou a silou, ale vie byť aj jemný

16.10.2019 00:15

Vlani sa výskumníci z Nanyang Technological University (NTU) v Singapure pochválili robotom, ktorý dokáže poskladať stoličku IKEA. Ten istý tím stojí za spin-off spoločnosťou NTU Eureka Robotics, ktor ...

Výskum

Astronauti budú jesť mäso z 3D biotlačiarne. A nie len oni

15.10.2019 00:20

Izraelský startup Aleph Farm po prvýkrát úspešne vypestoval mäso pomocou biotlačiarne vo vesmíre. Experiment uskutočnil v spolupráci s partnermi 3D Bioprinting Solutions, Meal Source Technologies a F ...

Výskum 1

Prenosný kompaktný fúzny reaktor môže spôsobiť revolúciu v energetike

14.10.2019 00:10

Vedci už dávno túžia vytvoriť dokonalý zdroj energie. Ten by v ideálnom prípade nahradil fosílne palivá chrliace skleníkové plyny a poháňal autá, lode, lietadlá aj kozmické lode. Zdá sa, že najpravdep ...

4 Comments

  1. co to ma co s leteckou dopravou pre ludi??? reakcia na: Už sa testuje hybridný motor SABRE, ktorý by mohol dramaticky zmeniť leteckú dopravu
    26.4.2019 14:04
    budicek redakcia!
    Reagovať
    • RE: co to ma co s leteckou dopravou pre ludi??? reakcia na: co to ma co s leteckou dopravou pre ludi???
      26.4.2019 14:04
      docitaj az do konca suhaj:
      Jej použitie na komerčné lety by skrátilo čas cestovania z Londýna do Austrálie na menej než 4 hodiny
      Reagovať
      • RE: RE: co to ma co s leteckou dopravou pre ludi??? reakcia na: RE: co to ma co s leteckou dopravou pre ludi???
        28.4.2019 18:04
        budicek aj tebe ;) Este raz, aky to ma dramaticky vplyv na dopravu? ....
        Ta sa neodvija od motora, cakat na letisku budes rovnako, lietadla budu vyzerat zvnutra rovnako, take rychlosti su na kopu letov nepouzitelne, atd.
        Slovo "dramaticke" tam nema co byt. Ale hnojaci autori radi fabuluju a klamu ako cigani v nadpisoch.
        Reagovať
      • RE: RE: co to ma co s leteckou dopravou pre ludi??? reakcia na: RE: co to ma co s leteckou dopravou pre ludi???
        27.4.2019 14:04
        No bolo uz podobne lietadlo (Concorde) a skoncilo preto, lebo spotrebovavalo vela paliva. A lietalo rychlostou 2 mach.
        Reagovať

Vyhľadávanie

Najnovšie videá

SlovakiaTech 2019