Image
11.9.2019 5 Comments

Uprednostňovanie meškajúcich vozidiel MHD na žilinských inteligentných križovatkách

Inteligentné križovatky dokážu významne prispieť k plynulosti dopravy v mestách. Unikátny projekt komplexného systému aktívnej preferencie mestskej hromadnej dopravy, ktorý spustil žilinský magistrát v spolupráci s Dopravným podnikom mesta Žiliny (DPMŽ) by mal výrazne znížiť meškanie spojov verejnej dopravy a ušetriť pohonné hmoty. 

Viac o fungovaní systému, vrátane názoru vodičov sa dozviete v našom videu

Cieľom projektu preferencie vozidiel MHD je zaistiť, aby žilinské trolejbusy a autobusy v čo najväčšej možnej miere dodržiavali cestovný poriadok a chodili v predpísaných intervaloch. Systém funguje tak, že palubné jednotky vo vozidlách MHD aktívne komunikujú s radičom cestnej dopravnej signalizácie na križovatke, ktorý riadi ich prejazd križovatkou podľa aktuálnej pozície. 

Radič vyhodnotí, či ide spoj načas alebo mešká a podľa toho mu buď podrží signál zelenej, aby stihol prejsť, alebo dostane vodič informáciu, že má počkať v zastávke, pretože v opačnom prípade by sa zbytočne rozbiehal a brzdil a následne by stál v križovatke na červenú.

Radič križovatky s modulom, ktorý komunikuje s palubnými jednotkami vozidiel MHD

V prípade, že do križovatky vchádzajú súčasne dve vozidlá MHD, radič križovatky uprednostňuje meškajúci spoj alebo vozidlo, ktoré má zadefinovanú prioritu prejazdu. Plynulosť prejazdu vozidiel MHD svetelnými križovatkami prinesie okrem optimalizácie cestovného poriadku aj úsporu na pohonných hmotách, nakoľko sa vozidlá nemusia tak často a zbytočne rozbiehať.

Do projektu sú zapojené všetky svetelné križovatky v meste s výnimkou križovatky na ulici Kálov a križovatky na Rajeckej ceste pod budúcim privádzačom z diaľnice D1. Celkovo ide o 9 križovatiek, kde je premávka riadená svetelnou signalizáciou

Križovatky boli v rámci tohto projektu navyše vybavené dopravnými kamerami, vďaka ktorým majú naši dispečeri zabezpečený prehľad nad situáciou jednotlivých križovatiek v reálnom čase. 

 „Pre cestujúcu verejnosť to bude znamenať hlavne skrátenie času stráveného v dopravných prostriedkoch, vyššie pohodlie a zníženie meškaní spojov. Táto aktívna preferencia spolu s platformou Invipo je ďalším krokom Žiliny na ceste stať sa inteligentným mestom,“ zdôraznil žilinský primátor Peter Fiabáne. Doplnil, že súčasťou projektu je tiež integračná platforma Invipo, ktorú môžu okrem dispečerov DPMŽ využívať aj obyvatelia Žiliny. Platforma je dostupná prostredníctvom webovej stránky smart.zilina.sk, alebo mobilnej aplikácie. Vďaka aplikácii Invipo tak nájdu obyvatelia na jednom mieste všetky informácie o aktuálnej doprave v meste, o uzáverách, nehodách či obchádzkových trasách. Môžu si tak ľahšie a efektívnejšie naplánovať svoj prejazd mestom.

Okrem toho tu nájdu aj reálne živé pohľady na dopravu prostredníctvom dopravných kamier. Cestujúcim mestskou hromadnou dopravou aplikácia poskytne informácie o spojoch MHD, ich aktuálnu polohu, najbližší odchod alebo umiestnenie zastávok. 

Projekt preferencie vozidiel MHD na svetelne riadených križovatkách financovalo mesto Žilina prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu. Celkové náklady na projekt sa vyšplhali na takmer 1 955 000 eur.

Fungovanie systému sme otestovali pri jazde elektrický autobusom. Autobus sa pohol z poslednej zastávky pred križovatkou až vtedy keď mu radič križovatky dal k tomu pokyn. Tak mal vodič istotu, že kým príde ku križovatke, bude mať jeho smer zelenú. Státie na zastávke je produktívne, pretože môžu pristúpiť ďalší cestujúci. Prešli sme 2x okruh cez Žilinu so štyrmi zastávkami pred križovatkami a autobus vždy dostal signál na odchod zo zastávky tak, aby križovatkou prešiel na zelenú. Keď autobus stál na zastávke pred križovatkou a obiehali ho autá, vodič to výstižne komentoval: "nevedia to čo viem ja - kedy bude zelená". Vodič potvrdil, že takmer vždy takouto inteligentnou križovatkou prejde na zelenú s výnimkou situácie, keď sa pred križovatkou nahromadí veľa áut a tie sa potom na zelenú pomaly rozbiehajú.

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

5 Comments

  1. v špičke reakcia na: Uprednostňovanie meškajúcich vozidiel MHD na žilinských inteligentných križovatkách
    12.9.2019 10:09
    "Vodič potvrdil, že takmer vždy takouto inteligentnou križovatkou prejde na zelenú s výnimkou situácie, keď sa pred križovatkou nahromadí veľa áut a tie sa potom na zelenú pomaly rozbiehajú." .. takže v špičke keď to má najviac pomôcť to fungovať nebude ... chcelo by to ešte BUS pruhy, ale to by museli komplet prekopať dopravný plán v meste, čo nie je moc reálne ... a spolu s tým samozrejme motivovať ľudí k prechodu na hromadnú dopravu (službami, cenou, časmi, frekvenciou spojov, .... ) .. ale to na Slovensku asi tak skoro nehrozí :D
    Reagovať
    • RE: v špičke reakcia na: v špičke
      12.9.2019 11:09
      Ale musím uznať, že ako forma online dispečingu v spojení s real time infotabuľami na zastávkach o príchode prípadne meškaní by to bolo super aj napriek tomu že občas nestihne zelenú.
      Reagovať
  2. ako sa nabalit reakcia na: Uprednostňovanie meškajúcich vozidiel MHD na žilinských inteligentných križovatkách
    11.9.2019 19:09
    To si myslite, ze ludom to v niecom pomoze tie vase "inteligentne krizovatky"?
    Vyhodene eura do vreciek vyvolenych, zaujimalo by ma kto bol realizatorom tohot projektu.
    Radse ste mali investovat do zilinskej nemocnice a urobit ju inteligentnejsou a to hlavne zakupit nove inteligentne pristroje a urobit rekonstrukciu,
    ale tu v kocurkove sa investuje do neznyselnych veci.
    Reagovať
    • RE: ako sa nabalit reakcia na: ako sa nabalit
      12.9.2019 08:09
      prečo taký negatívny ? Toto je skutočne budúcnosť. A ty tu zrovna nadávaš na jediné mesto, ktoré má takúto modernú vec na Slovensku, čo nás posúva vpred.

      Peniaze na nemocnicu ? :D sa zobuď....nevieš, kde žiješ ? :D na slovensku :D si ma rozosmial :D že peniaze na nemocnicu :D

      Investovaná suma bola 2 000 000 €. Možno sa ti to zdá veľa, ale takéto malé kroky nás posúvajú silno vpred. Myslím ako celé ľudstvo.

      Táto suma by napr. v nemocnici absolútne vôbec ale nebola vidieť. Čo nesleduješ, ako násobne viac sa kradne v zdravotníctve + ty si vážne čakal, že niekto bude investovať do nemocníc ? :D

      Ja bývam v meste, kde rekonštrukcia nemocnice nebola celý môj život (37), je to tam plesnivé, rozpadáva sa to, obsluha nemocnice je totálne mizerná a drvivá väčšina ľudí, ktorých poznám a nemusia tam ísť, tak tam nejdú.

      Už si bol v nemocnici na wecku ? no vidíš, ja som sa k tomuto kroku odvážil len raz a to pred 10timi rokmi. Odvtedy sa radšej doserem doštím dogrcám, ako vstúpim do slovenskej nemocnice na wecko.

      ALE

      budem radšej, ak sa investuje 2 mega do mhd a funguje to !

      AKO

      sa ivestuje do nemocnice mld a NEFUNGUJE TO !!!!

      Sám si nájdi články, koľko peňazí bolo investovaných do vašej nemocnice a zistiš, že to bolo ďaleko ďaleko viac, ako spomínaná suma. A kde sú tie peniaze ? niekde vo vačku.....

      A ešte jedna vec. Dnes je to možno len na MHD. časom to bude aj v sanitkách a predstav si, že táto "pi*ovina" ti možno zachráni život, lebo niekedy ide o sekundy.
      Reagovať
    • RE: ako sa nabalit reakcia na: ako sa nabalit
      11.9.2019 20:09
      Nemocnica spadá pod štát a z pohľadu alokácie Eurofondov je porovnanie s týmto projektom miešaním jabĺk s hruškami.
      Ide o moderné riešenie, ktoré nájdeme vo viacerých moderných svetových mestách a pri správnom nastavení dokáže šetriť čas a pohonné hmoty, čím prinesie i finančnú úsporu a zníži environmentálnu záťaž.
      Reagovať

Vyhľadávanie

Najnovšie videá

SlovakiaTech 2019