
Umelá inteligencia bude už v roku 2022 vedieť o emočnom stave svojho majiteľa viac ako jeho vlastná rodina
Systémy emočnej umelej inteligencie (AI) a detekcia emócií umožňujú bežným predmetom detekovať, analyzovať, spracovať a reagovať na ľudské emočné stavy a nálady - chápať tak lepšie kontext a vytvárať osobnejší užívateľský zážitok. Ak si chcú udržať svoju pozíciu, musia dodávatelia technológií integrovať AI do všetkých aspektov svojich zariadení.
Súčasná vlna systémov emočnej AI súvisí najmä s nástupom virtuálnych osobných asistentov (VOA) a ďalších technológií z oblasti konverzačných systémov postavených na AI. S nástupom druhej vlny budú AI technológie vytvárať pridanú hodnotu čoraz väčšiemu počtu scenárov zákazníckej skúsenosti vrátane vzdelávacieho softvéru, videohier, diagnostického softvéru, vyhodnocovania športovej výkonnosti a zdravotného stavu alebo autonómnych áut.
Už dnes existujú prototypy aj komerčne dostupné produkty pracujúce s emočným kontextom prostredníctvom analýzy dátových bodov zo snímaného výrazu v tvári, intonácie hlasu alebo behaviorálnych vzorcov, ktoré tak zlepšujú užívateľský zážitok. Po smartfónoch a zariadeniach v pripojenej domácnosti bude zbierať, analyzovať a spracovávať užívateľské emočné dáta pomocou počítačového zraku, zvuku a senzorov zachytávajúcich behaviorálne dáta, tiež nositeľná elektronika a pripojené vozidlá - s cieľom prispôsobiť sa alebo reagovať na potreby a túžby užívateľa.
Analytici vydali v súvislosti s osobnými zariadeniami a AI aj ďalšiu trojicu predpovedí:
1. Do roku 2021 zmení 10 percent užívateľov nositeľných zariadení svoj životný štýl a predĺži si život v priemere o šesť mesiacov.
S tým, ako sa budú systémy vybavené emočnou AI rozvíjať, objaví sa obrovská príležitosť pre špecializované zariadenia ako sú zdravotné náramky, ktoré môžu predvídať život ohrozujúce situácie a aktivovať systém včasnej reakcie. Zároveň sú vyvíjané špecializované aplikácie pre diagnostické a liečebné služby, ktoré pomôžu detekovať stavy, ako je depresia alebo pomôcť deťom s autizmom.
Dokonca aj najjednoduchšie nositeľné zariadenie môže mať pozitívny vplyv na zdravie svojho majiteľa. Vidíme, ako stále väčší počet užívateľov aktívne mení svoje správanie a návyky potom, čo si kúpili nositeľné zariadenia. Nielen, že sa zvyšuje čas, ktorý venujú fyzickej aktivite - z výskumov tiež vyplýva, že jeden až dva z desiatich užívateľov, ktorí si zaobstarali smart hodinky alebo fitness náramok, vďaka nemu objavia zdravotné problémy, o ktorých doteraz nevedeli - napríklad spánkovú poruchu alebo srdcovú arytmiu.
2. Do roku 2020 začne 60 percent výrobcov osobných zariadení používať cloudové AI služby tretích strán pre rozšírenie ich funkcií a doplnkové služby.
Cloudové AI je za pôsobivými schopnosťami radu pripojených zariadení. Riešenie od významných hráčov, ako sú Google, Microsoft, Amazon, Tencent, Baidu a IBM, sa postupne presadzujú vďaka atraktívnym cenovým modelom, jednoduchosti integrácie a možnosti vytvoriť s ich pomocou komplexné služby. Jedným z hlavných katalyzátorov, kvôli ktorému výrobcovia zariadení začínajú používať AI služby, je rastúca miera využívania VPA (virtuálnych osobných asistentov) a technológií pre spracovanie prirodzeného jazyka. S tým, ako rastie popularita VPA zariadení bez obrazovky, ako sú Amazon Echo alebo Google Home, rastie aj záujem o cloudové AI služby.
Stále častejšie vidíme, ako tieto služby nasadzujú známi výrobcovia pre zvýšenie atraktivity svojich produktov. Fitbit používa Alexa Skills, aby užívateľom sprístupnil štatistiky a funkcie cez VPA reproduktor, podobne ako Netflik používa Actions for Google Assistant pre hlasové ovládanie svoje služby. Dodávatelia tak nakoniec budú súťažiť o najlepší užívateľský zážitok a najchytrejší produkt - nie o to, kto má vo vnútri najlepšiu technológiu.
3. V roku 2022 budeme vďaka bezpečnostným technológiám kombinujúcim strojové učenie, biometriu a užívateľské správanie používať heslá v menej ako 10 percentách prípadov digitálneho overenia.
Overenie užívateľa založené na klasických heslách sa stáva u osobných zariadení čoraz menej efektívnym. Dokonca aj dnes populárne biometrické technológie, ako je overovanie pomocou odtlačkov prstov, sú kvôli kontaminácii špinou či potem úspešné len asi zo 75%.
Používatelia potrebujú pohodlnejšie a presnejšie alternatívy pre odomykanie svojich zariadení. Bezpečnostné technológie kombinujúce strojové učenie, biometriu a užívateľské správanie, sa stanú nevyhnutnými s ohľadom na jednoduchosť použitia, samoobslužnosť a bezproblémovosť. Počas najbližších piatich rokov začnú nové bezpečnostné technológie rozpoznávať užívateľa, predchádzať podvodom a automaticky rozpoznávať hrozby ako sú malware, vzdialene pristupujúce trójske kone a škodliví boti.
Zobrazit Galériu